Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Farligt att satsa allt på optioner

Laholms sparbank handlade med optioner för att hjälpa sina kunder. Det slutade med brakförlust. I november 2003 lyckades banken locka Roland Svensson att satsa hela sitt kapital på två miljoner på optioner. I början gick allt bra. Då ökade mäklaren takten och började köpa mängder med riskfyllda Electrolux-papper. Utan att teckna något skydd mot kursfall. Det slutade i katastrof. I september 2004 var alla pengarna borta. Det är fem år sedan Laholms Sparbank lade ned verksamheten i det så kallade Aktiebordet där ett trettiotal personer fick hjälp att placera sina pengar mellan 2001 och 2004. ...

Trading som heltidsjobb? del 3

I tidigare inlägg har jag dels beskrivit vad man kan begära och vad man kan förvänta sig av ett mekaniskt tradingsystem och dels har jag tittat lite på hur man kan använda volatiliteten för att bestämma hur mycket man skall köpa för att normalisera risken över hela portföljen. Kvar att titta på är förstås när man skall köpa och när man skall sälja. Först vill jag poängtera att det finns oändligt många fungerande system och att jag nedan kommer att ge ett exempel på en algoritm som framförallt är enkel och anpassad till mina tidigare exempel. Man kan sedan tillföra komplexitet och öka prestanda avsevärt. ...

Emerging markets index bear fund signalerar köp

Tänkte att det vore av intresse att titta på möjliga alternativ för tjäna pengar på börsfall. Det har nog inte ungått någon att börsen stigt en hel del sedan mars botten och då speciellt emerging markets index med en uppgång på nästan %100 se här för graf och här för vidare info. Det finns börshandlade fonder som tjänar på både uppgång och nedgång i detta index och lyckades man pricka in mars botten med EDC fond som har en hävstång på 3ggr har man 8 dubblats sitt kapital om man sålde för ett par veckor sedan. Det finns med andra ord stor potential i dessa investeringar om man har god tajming. Vad som nu är intressant att fonden EDZ som tjänar på en nedgång i emerging markets index nyligen har givit kraftig signal på ackummulering vilket jag tolkar som startskottet för en positiv trend framöver. ...

En farlig dynamik på börsen

Nu är jag hemma i Stockholm efter flera månaders vistelse i skånska fiskebyn Torekov. Det känns konstigt att vara i huvudstaden igen. Här finns mycket folk som stressar hela tiden. Lite otillfredsställande för själen. Det bidrar till höga sjukvårdskostnader men det får staten och landstinget ta hand om även om det är vi skattebetalare som betalar. Livet i Torekov är unik - det är lugnheten. Samtidigt är möjligheterna för avkoppling och inspiration är många och naturen är oslagsbart vacker! ...

Nedgångar på börserna

Stockholmsbörsen inleder troligtvis svagt nedåt sedan de amerikanska börserna utökat nedgången efter fredagens stängning i Stockholm. Press kommer även ifrån nedgångar i Asien nu på morgonen. Ledande amerikanska terminerna pekar dock svagt uppåt. USA-börserna backade på fredagen. Press kom ifrån svag konsumentstatistik, som spädde på oron över att den ekonomiska återhämtningstakten inte är tillräckligt stabil. Dow Jones Industrial Average slutade ned 2,5 procent, breda S&P 500 backade 2,8 procent och Nasdaq Composite tappade 2,5 procent. ...

Topotarget inför trolig upprekyl

Topotargets kurs har de senaste veckorna pressats hårt (-25%) , främst av utförsäljningarna från en enda aktör som (via Nordea Danmark) sålt ett antal miljoner aktier. På börsforum har jag hävdat att den försiktige bör vänta med köp till dess Nordea är klara med sin försäljning. Sedan i onsdags har de inte visat sig på säljsidan och ett köp på nuvarande nivå ser nu mycket intressant ut, särskilt som kursen då studsade på ett starkt stöd och vi imorgon 3/11 ev kan vänta oss lite publicitet i samband med en konferens. ...

Veckans bankkod 700 -106 ger rysningar

I dagens (2009-11-01) SvD har Andreas Cervenka en analys med rubriken: ”Är det över eller har det bara börjat”. I min konjunkturseries sista avsnitt ”Konjunkturtåget får lokförare med dynamit i verklighet och dröm” hade jag med siffran 106, som visar hur många amerikanska banker som hittills gått i konkurs. Siffran 700 miljarder visar hur mycket de fyra största bankerna i Sverige minskat sin omsättning med. Enligt Cervenka är det en nedgång på 16 procent och ”är rätt oroande för dem som räknar med snabb konvalescens efter krisen. Detta trots att Riksbanken öst billiga pengar över bankerna”. ...

Intressant överblick

God morgon! Hittade den här siten: http://www.finviz.com/map.ashx?t=sec (klipp & klistra, man får tydligen inte länka ut från redeye.se) Första gången jag se en hyfsad intressant översikt över börsen i USA. //Shahram

Kan man tjäna pengar på AstraZeneca?

AstraZeneca 318 kr Hur kan man tjäna på AstraZeneca? Det är inte svårare för ett bolag som kostar 300 kr, att dubblas, till sexhundra, än för ett litet företag vars aktie kostar 30 kr att bli värd 60 kr. Snarare tvärtom. Stora instutioner köper endast aktier som finns på de större listorna. De har ett krav på att aktien skall vara likvid, det vill säga att det skall finnas köpare oavsett marknadsklimat. ...

Har riksbanken mer pengar att betala ut?

For ett ar sedan var omsattningen pa AB Riksbanken cirka hundra miljarder. I dag ett ar senare ar den over nastan 500 miljarder. Har Riksbanken mer pengar att betala ut till bankerna? Ja sager Stefan Ingves, riksbankschef. Eftersom riksbanken kan trycka hur mycket pengar som helst nar bankerna tar emot pengarna med vardepapper, ja da blir det ett noll-summespel som ej paverkar inflationen. Grejen ar ju om de vardepapper som framfor allt SEB lamnat in som sakerhet (egna utgivna bostadsobligationer som ar osaljbara pa marknaden, bara Sveriges Riksbank tar emot dem) om detta garanterar att nytrykta pengar direkt riktade mot SEB ar den sakerhet svenska folket behover. ...