Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Fedologi

Vi kanner alla till uttycket Kremnologi. Den 31 oktober i Financial Times lancerar journalisten Aline van Duyn yttrycket Fed-ologi. Det ar att tolka vad Fed skall gora med ranta, vilka som skall bailas ut ocksa vidare. Jag kanner att jag har pa Redeye sysslar med Riksbanksologi eller Ingves-ologi. Det ar precis vad journalisten Aline van Duyn skriver i Financial Times. Det nya ar att kunskap och upplysning om vad Centralbankerna gor kommer fran bloggarna. Hon skriver om bloggare i USA och Storbitannien. ...

skratta hela vägen till banken

Uttrycket “skratta hela vägen till banken” förekommer ibland på aktiesidorna. Jag har förundrat mig över att det inte heter “skratta hela vägen från banken”, eftersom att de flesta nog är glada när de går till banken! Men inte alltid så lyckliga när de haft sina besparingar där en tid. Uttrycket är egendomligt, då det inte är entydigt, utan kan tolkas på olika sätt. Uttrycket le/skratta hela vägen till banken betyder vanligen ’göra något för pengarnas skull; vara i en sådan position att man kan strunta i kritik’. ...

Är guldets topp nådd?

Jag har gjort TA på gulds utveckling och har kommit fram till att om inte guld har toppat just idag på 1081 USD vilket är fullt möjligt, så kommer toppen på guldpriset att vara under 1127 USD. Anledningen till detta är en av de regler som utgör fundamentet för Elliott Wave analys begränsar storleken på den senaste uppgången. Inga garantier finns för att det verkligen kommer att bli så, däremot en god sannolikhet. Framtiden (och Redeyes skarpa medlemmar) får utvisa om jag får rätt eller inte. ;-) ...

Double top present markets drop!

Hej Hallå allihopa! Ni vet säkert att marknaden har börjat flipflopa mellan bull och bear som den gjorde tidigare i mars i år då marknaden har varit bullish sedan dess. Nu börjar vi närma oss en vändning nedåt, alla ledande index och indikatorer visar på en ordentlig nedgång framöver samt att det har varit en dubbel topp i marknaden och en ny trendlinje söder ut bildats. Snabblektion: Vårt ledande index borta i USA Dow Jones industrial average har börjat haverera, och alla andra index som är follower har börjat hänga efter nu. Det finns en räddning i marknaden just nu och det är om Dow Jones snabbt ändrar riktning och kommer ut ur den negativa trendlinjen vilket jag tror blir otroligt svårt. ...

Faran är inte över!

Igår besökte jag Bukowskis och talade med en värderingsman. Säljer tre gamla tavlor som jag inte gillar. De är inte så tilltalande. Tyckte det känns lite spännande att se vad andra spekulanter ser på tavlorna innan de lägger bud. Jag har inga förhoppningar om högre bud. Vill bli av dem så fort som möjligt. Därefter gick jag ut med min älskling Mia i skogen, och plockade röda vilda rönnbär. Vi bestämde göra rönnbärsmarmelad i olika smak. En snäll rönnbärsmarmelad med märket “Ängel” och en ond rönnbärsmarmelad med märket “Devil”. Det är värt att prova! ...

Back to the future !

En historisk tillbakablick när jag var liten. Nej, inte nu igen farsan säger grabbarna. Eh va, har jag verkligen berättat om när jag var liten och skulle…Jaaaaa !! ok ok, tar det en annan gång. Nu ska jag berätta hur aktiehandeln gick till när jag var liten och innan internet, mobiler och text-tv fanns. Man levde i tuffa svåra tider helt klart. Gröt morgon middag o kväll ….Vi hade el ;0) ...

Teknisk syn på Electrolux

Electrolux B har tredubblat sin kurs sedan botten i mars månad och befinner sig för närvarande i en stark uptrend. Aktien presenterade ett mycket starkt delårsresultat förra veckan och aktien svarade med ett rejält gap uppåt, men… stängde på dagslägsta. Detta kan tyvärr inte tolkas på annat sätt än negativt, då majoriteten valde, att trots de mycket goda nyheterna plocka hem vinsten. Går aktien under 164 kr framöver bekräfttas ett trendbrott och lägre kurser framöver. ...

Svag inledning

Stockholmsbörsen ser ut att inleda tisdagen på minus sedan USA-börserna backat efter gårdagens stängning i Stockholm. Press kommer även ifrån nedgångar i Asien. Dock pekar ledande amerikanska terminer svagt uppåt nu på morgonen. USA-börserna slutade måndagen på plus efter en svängig handelsdag. Positiva konjunktursignaler gav stöd tillsammans med en oväntat stark rapport från Ford samtidigt som oro för den ekonomiska återhämtningen satte viss press mot slutet. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,8 procent, breda S&P 500 klättrade 0,7 procent och Nasdaq steg 0,2 procent. ...

Min portfölj i korthet

Första inlägget på bloggen och första portföljen i tävlingen med samma namn. Här följer några korta huvudtankar till min nuvarande portfölj i tävlingen: Active biotech - Jag har varit med på hela Active-tåget och jag fortsätter. Top-line data för Taquinimod väntas nu någon gång under Nov-Jan. Projektet ligger i Fas II och med trolig positiv utgång ligger avtal med BP nära dörren (Läs Teva). Bioinvent - Ett flertal intressanta triggers i närtid samtidigt som aktiens nuvarande nivåer är högst attraktiva. Sist kursen låg här nere var i somras och jag tror det är en högst tillfällig dip som i skrivande stund är på väg att brytas. Bland de kommande händelserna har vi b.la. BI-204 som inom kort entrar Fas II, BI-505 Fas I och inte minst resultatet för TB-403 där positiva värden innebär snabb ingång i Fas II och milestone från Roche. ...

Korttidsanalys på dollar index

Tidigare har jag berättat om dollarns nyckelfunktion för utvecklingen för akter, råvaror och (självklart) valutor. Idag har jag har tittat på några möjliga alternativ för dollar indexets utveckling under den kommande veckan. Förvånande nog är slutsatsen att den kan gå både upp och ner. Dock är nersidan högst begränsad och borde inte gå under ~75.71 varpå en stark vändning uppåt kommer att följa vilken långsiktigt kommer att föra dollarn över 90. Kortsiktigt finns det intressanta motstånd vid två långsiktiga övre trendlinjer som idag skär 76.9 respektive 78.3. ...