Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Äldre kvinna nekades sätta in 250 kr kontant på Nordea. Misstänkt för " penningtvätt ".

Rätt nyligt stod detta på Uppsala Nya Tidnings löpsedel i Uppsala. Det var jag som ringde in nyheten. Brukar inte lägga tid på sånt, men detta övergreppsliknande beteende var ju av rent faschistoida proportioner, så det fick bli ett undantag. Jag skulle själv ta ut kontanter på Nordeas nyaste kontor, på Dragarbrunnsgatan i Uppsala. Många satt och väntade, och blev tyvärr en uppenbart häpen publik till det spektakel som kom att utspela sig. ...

2017-05-30 12:38 · gap2

Mäkleri vs analys forts.

Tänkte åter ha en uppföljning/bevakning över hur en analys hanteras av mäklare inom SHB över en tid. Då jag har ett personligt intresse av MEDA kommer jag att använda SHB\’s analyshus, SHB\’s mäklande i just MEDA vid min uppföljning. Tidigare berört ämnet i följande blogg: http://www.redeye.se/aktiebloggen/5564/shb-makleri-vs-shb-analys Syftet med bloggen är att personlig försöka förstå kopplingen mellan analyser, agerande och utfall. Syftet är inte att peka ut i detta fall SHB. I min tidigare blogg påpekade bla yxhugg att analyshusen och mäklaravdelningarnas analyser och agerande inte alltid är lätta att förstå. Vi får se om denna uppföljning kan bringa någon ny kunskap för primärt mig men kanske även för andra. ...

2017-05-30 12:38 · euro

Börstoppen 2009.....

Det är säkerligen många som undrar hur länge börsuppgången kan tänkas fortgå…. och när det vänder hur vet man att det är på riktigt? Finns det några ledtrådar eller kännetecken i en trendvändning? Nedanstående resonemang återspeglas i punktform med graf över Omxs30 (se botten för länk till graf) För att svara på dessa frågeställningar är det en del bregrepp som man måste känna till. En trend skapas genom att priset avviker från så kallade “value areas” , det är områden där köpare och säljare är överens om priset. Om denna avvikelse medför ökad volym, stiger värdet och en positiv trend uppstår tills dess att ett nytt “value area” skapas. ...

Orson Welles 1984

Övervakningssamhället nu i var mans depå…Vem är du och vad är dina avsikter ? Läser i Privata affärer om penningtvättlagen och frågorna som jag redan svarat på vid inloggningen en gång i våras så blev jag iskall. Dom har kommit på mig :o( FBI kommer snart och knackar på min dörr…Are you Mr Kalles farsa ??? Zap ! Bojad och klar för transport… Sedan den 15 mars gäller den nya penningtvättlagen som baseras på EU:s tredje penningtvättdirektiv. Som distanskund har jag redan för länge sen svarat på frågorna och det var bara att gilla läget om jag inte skulle ut i arbetslöshet. A-kassa ? he he… Neka svara och depån blir inte längre tillgänglig för handel…Utpressning ? Nja, inte riktigt kanske men ganska nära…En lag är en lag är en lag och den måste ju följas…Inget står över lag…Ingen förordning eller annan lokal eller regional regel… ...

Sampo får ett nytt kvartal!

Sampo Q3 Resultat före skatt: 192 Meuro (242; 143) EPS: 0,27 euro (0,31; 0,25) ROE: 73,1 % (-12,9; n/a) NAV/aktie: 13,76 euro (8,28; 12,97) Sampo hade ett ok resultat. Ser man till förväntningarna så hade analytikerna varit alldeles för pessimistiska med NAV-värdet, något som avvek lite mer än det borde få göra. Det är ändå en detalj! Det riktigt intressanta i rapporten var nyheten att Nordeas resultat ska räknas med fr.o.m. årsskiftet vilket gör att Sampo-koncernen under nästa år kommer att få ett “extra” kvartal i sin rapportering. Sampo sade vidare att de planerar öka sitt innehav i Nordea till 22-23 % men inte mer än 25%! Det andra som var intressant i rapporten var att If har gett moderbolaget ca 400 Meuro i utdelning under året… något som givetvis borgar för en ok Sampo-dividend i vår. Konsensus ligger på 0,80 - samma som ifjol. Det är ca 4,8 % på gårdagens stängningskurs. ...

Positiv öppning

De amerikanska börserna fortsatte stiga igår efter Stockholmsbörsens stängning. Asienbörserna noteras upp nu på morgonen medan ledande amerikanska terminer ligger kring oförändrade nivåer. Sammantaget tyder detta på en positiv inledning på Stockholmsbörsen. Börserna i USA gick starkt under gårdagen och noterade den största uppgången sedan juli månad. Statistik på ökad produktivitet och minskad arbetslöshet presenterades över förväntan vilket drog upp de ledande amerikanska indexen. Vid stängning igår noterades Dow Jones Industrial Average upp 2,1 procent medan det breda S&P 500 stängde på plus 1,9 procent. Nasdaq Composite slutade på plus 2,4 procent. ...

Odd Molly startar försäljning via nätet!

På årets Gasellträff i Umeå har enligt en artikel i di.se VD Christina Tillman nu avslöjat att Odd Molly kommer att starta försäljning via nätet till våren. Ytterligare ett stort steg framåt för Odd Molly som genom detta kommer att stärka varumärket betydligt framöver samtidigt som man kommer att nå ut i alla hörn i världen. Det ska mycket till om man säljer Odd Molly till p/e-tal 12,3 på nästa års vinst som är enligt den senaste analysen 11 kr per aktie. ...

Kurt Capra om CFD

Kurt Capra presenterade i natt, svensk tid, de nya hjälpmedel som Pristine erbjuder den som vill trada med E-minis (eller CFD). Trots att jag hört föredraget vid tidigare tillfällen så var det flera “aha” upplevelser. Det visar hur välredigerade och innehållsrika webbinarierna är, och att man inte kan uppfatta allt vid första genomgången. Kurt Capra är son, till legendariske Greg Capra. Den senare har tillsammans med Oliver Velez skrivit den mest sålda tekniska analysboken genom tiderna: “Tools and Tactics for the Master DayTrader: Battle-Tested Techniques for Day, Swing, and Position Traders.” ...

Så blev jag friskare och rikare

Biogaia aktien tillhör årets vinnare på stockholmsbörsen. En anledning till den positiva utvecklingen +100% är förmodligen att aktien nu uppmärksammats av flera analytiker och fondförvaltare. Frågan är nu när också allmänheten skall upptäcka och dra nytta L. Reuteri`s fantastiska egenskaper L. Reuteri är Biogaias egen lilla bakteriefamilj där det finns stammar med fantstiska förmågor. Biogaia har definierat fyra olika hälsoområden inom vilka man lanserat produkter: Maghälsa, Immunhälsa Barnhälsa och Munhälsa. Immunhälsa är ett aktellt område nu när Skånemejerier lanserat en immunförsvarsstärkande juice med probiotiska bakterier från Biogaias konkurrent Probi. ...

Occams rakkniv

En slump… Hade länge mina besparingar i Östeuropafonder. Resonerade så att jag kunde för lite om enskilda aktier (eller aktiemarknaden i övrigt) för att våga mig ut på den. Bra poäng iofs. Sen en dag kom en kollega och började prata om Karo Bio. Han skulle blivit en GRYM säljare, men är även han kirurg. Jag såg poängen, potentialen, men var naturligt skeptisk. De rådande säkerhetskraven för att registrera nya läkemedel är löjligt stränga. Ett nytt blodförtunnande läkemedel kan dras tillbaka pga att det ger förhöjda levervärden utan sannolik klinisk signifikans, samtidigt som Waran, det läkemedel det skulle ersätta, årligen orsakar ett antal letala blödningarenbart i Sverige. ...