Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Japaner, japaner, japaner

En anledning till att kopa aktier ar att 1) man tror att den aktie man koper i dag kommer att ha ett hogre varde i framtiden. Annars bor man ju inte kopa. 2) i dag har dock nagot nytt kommit till som dark pools cch frekvenshandel. Det galler att aga aktierna i promille av en sekund och inte i flera generationer som tidigare. 3) nagot nytt som kommit till ar att regeringar och centralbanker tagit skattebetalarnas pengar och gett dem till banker och spekulanter. ...

Snart jag kommer att få rätt.

Under kommande tider som kommer vi kommer att se den mörka tillväxt igen på grund av många fakta vilket detta kommer att ger en stort negativa effekt till aktie marknaden . Det finns skillnad mellan investerare och tradera men jag mest talar om en investerare som skulle kunna lita på den rätt timme in The rätt bolag . Jag bara ibland skrattar åt de analytikerna som rek aktier sen de gör större förluster men de rek sälj på de bolag som gör vinster med positiva kassan och stigande tillväxte . ...

Kursfallsskyddet för guld tas bort!

I takt med att aktiekurserna har gått upp, har allt fler övergett sin pessimistiska hållning och blivt optimister. Hur kan det bli så? Det borde väl vara tvärtom kan man tycka, speciellt eftersom att ju högre kurserna kliver desto farligare blir det. I januari år 2000 var de allra flesta analytikerna negativa till guldet. Guldet låg då på 260 dollar per ounce. En av världens stora guldproducenter klargjorde att de avsåg att hedga hälften av all produktion, ifall att gulpriset skulle falla ytterligare. ...

Epicept och Bernie Tyrrel

Marknaden reagerade knappt på den nyheten. Att Bernie skulle bli bolagets Senior Vice President för sales & marketting. Det är en mycket rutierad man med skin på näsan och med stor erfarenhet av läkemedel marknadsföring och affärsutveckling. Både i usa och internationellt. Han gick på Massachusetts College of Pharamaacy and Health Sciences 1972- 1977. Bryant Univerity MBS Marketing Managent 1980- 1985. Notera under tiden han arbetade på Eli Lilly & Company 1977- 1997. Gick han alltså ochså på Bryant Unierity. Han var på Eli Lilly & Company iniapolis 1977- 1997 (20år) Bland annat var han Euroeiska Oncology Manager, London 1992- 1995. Director sales & Marketing onkologi 1996-1997. I london lede han en 75 personer stor sälj styrka. Inklusive marknadsföring, försäljning, marknads och säljutbildning med P&L. Innehaft befattingar i allt större ansvar inom försäljning, marknadsföring och affärsutveckling över 20 år vid Eli Lilly & Company. Lancerat Gemzar i EU och USA. Sålt över 60 miljoner dollar under första 12 månaderna. Då lyckades han överskrida plan och prognoserna från förtaget! Körde Lillys första medicinska samverkanpruppen att fungera som primära kontakt mellan utredare och företag. Lede bred koalition för att utforma positiva hälsoekonomi historia för Gemzar två år före lanseringen. Intierade och underteknade 20 företags kontrakt värda 67 miljoner. Hired, utbildade och motiverade försäljningen distrikt med 23 miljoner dollar i omsättning. 1999- 2001 var han på Hay Philadelphia som Läkemedels Head Senior Consult. Där ängnads han sig åt att enligt amerikansk farmaceutisk praxis i branchen genom att styra intiav kritiska ledningsfrågor inom den snabbt förändliga vård miljö. (Led Hay Groups Sales Staff Survey Division) Intierade Leadership Development, emotionell intelligens, Benchmarkning studies, business development, marketing program och total reward. På AstraZeneca 2002- 2007. På deras Pharaceutals i Wilmington. Där var han Vice President för global marknadsföring och prisättning. Han hade ochså hand om market access team som utvecklade saxagliptin världen med BMS. Lede 14st professionella marknadsförare med budget på 11 miljoner dollar. Hjälpte till skapa allternativa metoder att utarbeta för att ett parterskap med partner. Hjälpa till at skappa nya styreseformer rutiner, co-location kontor och kombinerad kommersiell operativ grupp. Vice President, Global Marketing Breadst Cancer och infektion 2005- 2006. Lede Global Produkt Team Leader som utvecklar och kommersiallerar bröstcacer produkter. (Arimidex, Faslodex och Zoladex och Merrem) Produkerna sålde för 2.2 miljarder dollar. Har ochså lett 20st. kliniska, rättsliga, utveckling och kommersiella och juridiska experter i all utveckling och lyckas kommersiallera bröstcancer och andra läkemedel. Har fått pris av läkemedelsföreningen för Arimidex (priset, product of the year award) Var med att etablerade grundläggande företagsekonomiska struktur åt en onologisk verksamhet i Etiopien. (breast cacer pilotprojekt) Inom Global Marketing lede han 90 st. markandsförare och hade en årbudet på 50 miljoner dollar. Gjorde så det vart en intäcks ökning på från 1.9 till 3.9 miljarder dollar. Lett lednings grupper inför kommersiella lacering av onologi och infektion för nya varumärken och läkemedel. Ville använda sitt kunade och grundade Kipling Rx Marketing LLC.(2008) Där han ville hjälpa företag att med sitt kunade inom affärs utveckling, försäljning och marknadsföring inom den kommersiella arenan. Ostuka Pharmaceutical Amerika Inc 2008-2009 Ledde stratiska insatser för att skapa en division av världs klass för onkologi i nordamerika för att utnyttiga Busulfex som grunden varumärke. Och hjälpa Ostuka bygga upp den kommersiella infrakturen för läkemedels försäljningen av Busulfex. Han lyckads över träffa säljmålen för 2008 med 108%. När hjälpt dom har han sen maj 2009 ängnats sig åt sitt företag Kipling Rx Marketing. Nu i november 2009 hjälper han Epicept dena mycket rutierade man ryckte marknaden åt. Är det någon som ska lyckas få Epicept att lyckas att få till avtal och kommersiella ceplene i usa då är det rätt man. Han befattar sig knappas med vilka skitt bolag som hällst och sen ska dom ha ett läkemedel som kan bli en hitt. Har man jobbat med stora läkemedels bolag vill man ha en stor utmaning och ett läkemedel som man tror på kan en stor säljare. Man vill ju inte för knippas med ett miss lyckande. Trode han inte på ceplene skulle han ALLDRIG jobba åt Epicept. Med vänlig hällsningar från harre 34. ...

Uppföljning Karo Bio, Epicept och börsutvecklingen

Goafton Ture calling. Tänkte bara göra en liten uppföljning av mina tidigare bloggar. Som alltid så ibland har man rätt och ibland fel. Bloggarna har gällt framför allt Karo Bio, Epicept och börsutvecklingen och kan kollas på min profilsida. I våras skrev jag två bloggar med bestämda säljråd på Karo Bio och Epicept. Jag fick ta hugg och slag för detta men även några har tackat mig. Under hela tiden från i våras har Redeyebloggen dränkts i diverse mer eller mindre fantasifulla bloggar om dessa bolags förträfflighet och att ett stort avtal kommer vilken dag som helst. ...

Mina favoritbolag 4/2009

Det har blivit dags för årets sista genomgång av mina favoritbolag. Det har varit berg- och dalbana under kvartalet och t.ex. F-secure och Nokia har rusat rejält för att sedan falla tillbaka senaste veckorna. Börsen har stigit 2,2 % mellan 14/8 och 6/11. Samtidigt har mina favoritbolag stigit 6,4 %. Rent generellt måste jag erkänna att värderingarna i många av bolagen redan har åkt förbi de långsiktigt intressanta nivåerna. I våras hade jag aldrig trott att detta skulle ske redan i år! Nu är det ett faktum. Aktier man köper på dessa kursnivåer i t.ex. Kone och H&M kommer inte att överavkasta ur ett dividendperspektiv. Däremot kan det inträffa hända andra händelser som gör dagens kurs mer än väl befogad och det finns alltid chansen till att spekulation lyfter kurserna till månen! T.ex. i Kone förväntar man sig ett förvärv, som i förlängningen kan ge utdelningen ett extra lyft i framtiden. Ett förvärv skulle också ge en positiv effekt på kursen? ...

Kommentar till kommentar

Halla Tomas och Kalles Farsa! Jag har last Tomas senaste kronika om “Finanskrisen som blott och bart ett minne snart”. Jag har ocksa last Kalles Farsas kommentar. Jag tillater mig att tro att denna kris blir varre an den beromda 30-talskrisen som den oftas jamfors med. Vid senaste Riksbanksdirektionsmote sager vice Riksbankschefen Svante Oberg: - USA:s banker har knappt redovisat halva sina kreditforluster annu. De europeiska bankerna har inte tagit sa mycket. ...

Bankernas falska civilkurage skadar världsekonomin

Jag medger att jag har väldigt svårt att förstå stigande kurser hela vägen från mars 2009. Samtidigt har den amerikanska arbetslösheten ökat och ökat. Nu 10.2 procent. Det är den högsta på 26 år! Marknaden är positiv till statistiken eftersom företagen inte behöver nyanställa (minskar kostnader) men samtidigt har marknaden glömt bort att stigande arbetslösheten tynger ner USA:s ekonomin. Det är kostnader som handlar om. Jag undrar hur kan svenska analyschefer tala lite positivt om statistiken över den amerikanska sysselsättningen där de påpekade bara att det har reviderat upp med 91.000 jämfört med föregående månad. De säger också att siffrorna någorlunda ligger i linje med förväntningarna. Varför säger dom så? ...

Känslan av att det är försent

Ärdet försent att köpa? Nu börjar bloggarna fyllas av frågan om huruvida allt är “försent” att införskaffa aktier. Den här känslan av att det är försent följer de flesta placerare hack i häl under alla beslut, men vid vissa tidpunkter är de mer påtagliga. När kurserna går upp är det oron för att man inte hann med som plågar, och när de faller tillbaka, så är det fruktan för att man inte hann sälja i tid. ...

Track Record Trading Scenarios oktober: Lyckad positionering på rekyl gav positiv utveckling

Track Record Trading Scenarios oktober: Lyckad positionering på rekyl gav positiv utveckling Oktober månad inleddes med en kraftig rekyl på Stockholmsbörsen som tog index ned till 860-punktersnivån. Vår bedömning var då att OMXS30-index skulle finna stöd kring 850-punktersnivån och vi ökade således exponeringen i början av månaden då vi såg en fördelaktig relation mellan risk och avkastning. Strategin var lyckad och portföljen steg i linje med index under den första halvan av månaden. Dessvärre nådde vi även en hög nivå av misslyckade affärer som vi nådde stop loss i, trots en stigande börs. Under andra halvan av månaden gick portföljen därmed något sämre än OMXS30-index. ...