Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Morphic - undvik aktien

Morphic 0,71 kr. Trots en hisnande uppgång från 0,45 kr nivån är mitt bestämda råd att den här aktien skall man undvika att ha i sin portfölj. Uppången kommer att locka säljare att försöka bli av med sina aktier, så potentialen kan anses tämligen begränsad. De allra flesta sitter med rysande förluster, och bara hoppas på att finna ett tillfälle att sälja. Moprpic är på väg mot konkurs, och jag utesluter inte en företagsrekonstruktion inom kort. Informationen är knapphändig, och har hitills kantats av opålitlig information, från företagsledningen. ...

Karo Bio -- En hypotes..

Tänkte skriva lite ur spekulations synpunkt nu när NE närmar sig och många står och väger huruvida man skall vikta ned eller inte. Först vill jag påpeka att bloggen inte är avsett att tas på blodigt allvar, knappt seriös, utan endast som lektyr för intresserade. Jag befattar mig inte heller med bolagets medicinska kompetens, därvidlag finns flera kompetenta skribenter bla. Björn & Krax. Investeraren har i dagsläget att ta hänsyn till huruvida kursen dippar med hänsyn till NE rabatten eller inte.Blir det billigare att sälja idag och köpa senare, eller möjligen rida med TR till en bättre GAV. ...

Genombrott nära!?

Har länge följt NFO Drives och den senaste tiden har det haglat nyheter blandat med mindre orders. Dagens rapport verkligen lyser framtidstro och det känns som det STORA genombrott man länge väntat på är alldeles runt hörnet. Ur dagens rapport: NFO Drives ser idag på framtiden med positiva ögon. Efter en mycket svag försäljning i juli månad har marknaden vänt starkt uppåt. Tillsammans med de besparingar, som gjorts på kostnadssidan i bolaget, har verksamheten genererat ett svagt positivt kassaflöde under både augusti och september. Det är första gången i bolagets historia. I och med att NFO bland annat även minskat sitt lager så har bolaget mer pengar i kassan vid utgången av kvartalet än vid ingången utan tillskott av lån eller emissionsmedel. ...

Peak-Oil!

Sitter här med en kopp kaffe och handen och googlar lite information om oljepriset och dess framfart. Givetvis lyckas jag hitta en hel del information som jag tycker är intressant. Vi som tror på Peak-Oil kanske inte är sådär jättepopulära och artiklar och dylikt som tar upp ämnet hamnar inte direkt på framsidan på aftonbladet. Tänk vilken panik det skulle bli! IEA har ofta fått hård kritik för att de gör alldeles för positiva antaganden om världens oljereserver. Matt simmons menar på att EIA inte alls tar hänsyn till den stigande declinen i världens oljefält. De flesta stora oljefält som vi använder oss av är 30 år gamla och reserverna tycks aldrig sina! ...

Neurovive - Nära genombrott - Enorm potential

Snart är det dags för presentation av studiedata för Neurovive som enligt Small Cap är ett av de allra bästa casen på HELA börsen. Har gjort en liten sammanställning på vad som hänt sedan introduktionen hösten 2008. Klargörande på vilket vis NeuroSTAT jämfört med den läkemedelsberedning som används idag dvs.Sandimmun är klart mycket bättre. Den aktiva substansen i produkten NeuroSTAT®, cyklosporin-A, har i många år (sedan 80-talet) använts i människa i immunförsvarshämmande syfte, till exempel vid organtransplantationer. Den befintliga intravenösa produkten som innehåller cyklosporin-A på marknaden för immunförsvarshämning heter Sandimmun och innehåller såväl cremofor (en konstgjord ricinolja) som alkohol. Användning av cremofor ger biverkningar av allergisk typ och kan medföra potentiellt livsfarliga överkänslighetsreaktioner. Med NeuroSTAT®, en cremofor- och alkoholfri produkt, avser NeuroVive kunna erbjuda vårdgivare ett bättre alternativ för att hämma immunförsvaret. Det är viktigt att notera att andra intravenösa produkter som tidigare haft bärarmedium innehållande cremofor, har bytts ut till lipidemulsioner, identiska eller liknande den som NeuroVive använder i NeuroSTAT®. Detta gäller till exempel det vanligt använda sövningmedlet Propofol där den cremoforinnehållande varianten helt försvunnit från marknaden efter det att Propofol med lipidemulsion som bärarmedium blev tillgängligt. Intresset för att behandla skallskador med hjälp av Cyclosporin är RIKTIGT stort i USA. NeuroVive har rapporterat om ytterligare en forskningsrapport som stödjer deras tes. I ett nummer av den respekterade medicinska tidskriften Journal of Neurosurgery presenteras ytterligare lovande resultat, som indikerar att det är säkert att behandla skallskadade patienter med cyklosporin-A. Studien, som är finansierad av det amerikanska forskningsrådet, påvisade också en statistiskt säkerställd koppling mellan ökande dos av cyklosporin och ett gynnsamt utfall för patienterna utvärderat efter sex månader. Studien har gjorts av det forskarteam som tidigare visat intresse för att använda NeuroSTAT i den fas III studie som sannolikt kommer att genomföras i USA. Utöver de egna planerade kliniska prövningar har NeuroVive möjlighet att kunna delta i en större fas III-studie i USA. NeuroVive avser att förse studien med NeuroSTAT®, vilket innebär att NeuroVives kostnader för deltagande i studien kommer att vara begränsade till kostnader för produkt-framställning och IND (Investigational New Drug)-ansökan, vilket är mycket gynnsamt för bolaget. De externa akademiska centra som skall genomföra den kliniska prövningen har erhållit en miljon USD i så kallad ”planning grant” och medel har sökts för själva studien. Den planerade studien har erhållit en ”fundable score”, vilken indikerar att det finns en stor chans att studien kommer att finansieras och genomföras. Neurovive har kontakt med de forskare vid University of Kentucky som är ansvariga för studien och diskussioner pågår för hur NeuroSTAT kan introduceras i denna studie. Inkludering i den amerikanska Fas III studien är naturligtvis beroende av de kliniska studie med NeuroSTAT® i friska individer och när den är genomförd planerar bolaget, som tidigare är kommunicerat, att ansöka om tillstånd för användning av NeuroSTAT® i kliniska prövningar i USA (IND-ansökan). ...

Latour - träget industribyggande

Hur många kan svara på frågan, vilka tre aktier som utvecklats bäst på Stockholmsbörsen genom åren? Svaret är att Hennes & Mauritz är ojämförligt bäst, sedan kommer Ratos och slutligen Latour. Att två av de tre är investmentbolag borde inte förvåna den som är medveten om de skattemässiga fördelar ett sådant bolag åtnjuter. Latour värderas med substansrabatt, det innebär att investmentbolaget inte kan vända sig till aktieägarna för att få in nytt kapital, men det behövs inte heller. Latour har klarat krisen utomordentligt och ser nu fram emot ljusare tider. Både lås och säkerhet kan betecknas som konjunkturokänsliga. Blir “bovarna” fler, vilket ibland inträffar under osäkra tider, ökar behovet av att skydda sig. ...

Marknaden blundar hela tiden

Läste att några av er inte delade med min uppfattning om marknadsläget eller tyckte synd om att jag inte hängde med i uppgången. Vill berätta för er att jag varit med om börskraschen 1987. Veckan innan kraschen märkte jag negativa signalerna på börsmarknaden. Det var reviderade prognoser som fick mig tänka om. Gick till banken och beordrade banken sälja mitt aktieinnehav. Min pappa följde också mitt råd. 10 dagar senare kom börskraschen i New York. ...

Börsen vänder ner, eller inte...

Kommer börsen att gå upp eller ner på 1,3, 6, 12 månaders sikt, eller längre än så. Här kommer svaret… eller kanske inte… Normalt sett är min filosofi att det enda sättet att kvantifiera sannolikheterna för olika scenarion är att använda historiska data. De enda data som finns i tillräcklig mängd för någorlunda statistisk säkerhet är pris och volymdata. Utan tvekan går det att skaffa sig en edge genom att använda statistiska modeller för portföljförvaltning, men de viktigaste parametrarna där är framförallt riskhantering och psykologi, inte exakt när man köper och säljer. I det korta perspektivet (0-några dagar) finns det dock setups med högre sannolikheter, tex. rekyler. ...

I rimlighetens namn...re EpiCepts rapport.

EpiCepts aktiekurs rasar i avsaknad av de så hett eftertraktade Ceplene-intäkterna…och detta trots att förväntningsrallyt inför rapporten uteblev. Jag trodde i min enfald, i och med att rallyt uteblev, att marknaden med ens blivit något förnuftig och insett att denna Q3 rapport inte kunde innebära några större sensationer. Jack sa i Q2 att det tar omkring 6 mån innan man kan göra en rimlig utvärdering…och det har nog sina orsaker. ...

2017-05-30 12:39 · dawny

Looking for the good in any bad situation

A young man named Woolworth decided he was going to open a new store—a brand-new business of his own. When he was ready for the grand opening, a merchant down the street got a little nervous about this young man taking some of his business away, so he ran an ad in the local paper. It read: DO YOUR LOCAL SHOPPING HERE. WE HAVE BEEN IN BUSINESS FOR 50 YEARS! Young Woolworth couldn\\\\\\\\\\\\\\\’t believe it! How could he handle this competition? What should he do? The next week he countered with an ad of his own, which read: WE\\\\\\\\\\\\\\\‘VE BEEN IN BUSINESS ONLY ONE WEEK—ALL OF OUR MERCHANDISE IS BRAND-NEW! And he was off to a great start! ...