Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Blåst till döds.

Tror du att högt kolesterolvärde, blodfett, är farligt för din hälsa ? Du är blåst, igen ! Det är bara att konstatera än en gång att pengar är viktigare än människors hälsa. Efter att ha läst en artikel skriven av Lars Werkö Professor emeritus i invärtesmedicin, tidigare chef vid SBU, Tore Scherstén Professor emeritus i kirurgi, tidigare sekreterare i Medicinska Forskningsrådet samt Ralf Sundberg, Docent i transplantationskirurgi. Artiklen är publicerad i bl.a SVD de 14/7-2009. Citerar och klipper in delar av artiklen i bloggen… ...

Victoria park, intressant affärsidé

Företaget Victoria Park (VICP), fastnade i en av mina scanningar och jag läste lite om företaget och deras produkter. Jag har analyserat och läst in mig på fastighetsföretagen under den senaste tiden. Har haft svårt att se hur de största företagen kan diversifiera sig, tillföra något nytt som gör att de står ut i mångden och är värda att investera i. Jag har ännu inte kunnat hitta ett företag som har något “speciellt” eller något nytt. Enda vettiga affärsiden är väl att låna billigt och höja hyrorna, placera sig mer centralt i storstäder etc. Krisen varade inte tillräckligt för att företagen skulle köpas och slås ihop. Ingen dramatik således! ...

DEN ENDA VÄG FÖR USA

Att USA ska kunna gå ut från detta kriser som bli djupare det finns flera lösning vilket kommer att vara dyrt för deras folk men de har inte mera alternativ än jag skriver annars landet står i kollaps kommande tider och deras underskott kommer att växer och växer men många redan vet att nu eller senare de bli tvungen att gör det .även deras tillväxt bli dämpad och FED hålla på att trycker mera dollar att kunna hålla upp marknaden vilket detta är den största risk för en tragedi som innebär många KK på väg för många banker i framtiden . ...

Epicept: You haven´t broken my heart....

Om jag uttrycker mig försiktigt så hade jag fel i föregående blogg om försäljningen via IDIS. Så var det sagt och vi kan gå vidare. Håll i er nu! Jag har sålt. Varför kanske ni undrar som har lärt känna mig som en av de ivrigaste förespråkarna för Epicept. 1. Försäljningen via IDIS tar uppenbarligen längre tid att få igång än vad jag förväntade mig, därmed kommer bolagets kassaflöde fortsatt att vara svagt. ...

10 dagar sedan portföljstart

Det är nu 10 dagar sedan jag startade min portfölj här på Redeye och jag tänkte dra en liten uppdatering om dess utveckling och några korta personliga reflektioner. Utveckling +5.91% från 500k till 529k + Unibet +1.33% Spelbolagen ser en positiv period framför sig. Swedbank tryckte den 3/11 upp U\’s riktkurs till 260kr vilket skulle innebära ca 36% potential. Man har även lanserat möjlighet för spel via Iphone och öppnar därmed ny mark - genialt! Jag behåller för ett positivt Q4 ...

Alternativ placering?

Här kommer en mycket personlig reflektion om dagens marknadsläge! I ekonomi talar man ofta om alternativkostnaden, men just nu tycker jag att “alternativ-placeringar” styr investeringsstrategierna. Kort sagt, vart ska man vända sig just nu som investerare? Det är många som noterar att värderingarna kanske har sprungit iväg lite. Visserligen brukar de göra det vid börsvändningar och sedan (inom ett år) börjar vinsterna stiga och relationen normaliseras igen. Således brukar ansträngda värderingar inte vara något att oroa sig för. Dagens läge är dock extremt, kan det vara annorlunda den här gången? ...

Köpläge i Entraction

Omsättning Entraction Q1 Q2 Q3 Q4 Totalt 79,5 77,6 86,2 102,8 346,1 2008 121,1 106,8 98,8 122 449 2009 Pokerscout och historik indikerar ett Q4 resultat för Entraction i samma storleksordning som Q1, som hamnade på 121,1 milj i omsättning och ett resultat på 16,5 milj. efter skatt. Jan – September hade man en omsättning på 326,7 milj. och ett resultat på 60,5 milj. med 2 miljoner i engångskostnad under Q3. Q3 var marginalen något bättre än Q1 och omsättning Q4 ser enligt Pokerscout snarast ut att överstiga Q1, så ett resultat på 17 miljoner borde vara rimligt och något konservativt. 2009 skulle då ge ett resultat efter skatt på 77,5 milj. med 10364 aktier ger det ett resultat per aktie på 7:48 för 2009, exklusive en nettokassa på ca 75 milj. ...

USA:s budgetunderskott ökar och ökar!

Börsmarknaden fortsätter blunda för de negativa nyheterna och siffrorna. Igår kom en dålig nyhet om det amerikanska budgetunderskottet som steg till 176 miljarder dollar i oktober. För att jämföra med 156 miljarder dollar samma månad förra året. Det är faktiskt största budgetunderskott i oktober hittils. Amerikanska budgetunderskottet har ökat för 13:e månaden i följd vilket är ett rekord. Börsmarknaden bryr sig inte om det…….och det står ingenting om det amerikanska budgetunderskottet i morgonbrevet. ...

Kina-relaterade aktier

Att Kina är ett land i tillväxt, med stor potential, torde de flesta vara överens om. Men vilka aktier är lämpliga att välja om man vill köpa dem här på Stockholmsbörsen? Med lite eftertanke så finns det ett flertal som passar i en “kinaportfölj”. Ericsson och Nokia försökte tidigt tränga in på den kinesiska marknaden med sina mobiltelefoner, och Ericsson dessutom med sitt nätverk. konkurrensen är stenhård, då det finns en tradition i Kina att kopiera och tillverka billiga piratkopior. Därmed kan det vara svårt att få nya produkter att bli riktigt lönsamma. Det räcker med att någon kunnig köper en telefon och sedan försöker massproducera en likadan, men med lågpriskomponenter. Detta tycks vara svårt att förhindra även om man har patent och produktskydd av olika slag. ...

Bok: The Ultimate Day Trader

Nummer 3 i min recentionsserie Titel: The Ultimate Day Trader Författare: Jacob Bernstein ISBN:978-1-60550-008-9 Riktad till: Läsare med 6 månaders erfarenhet av trading och även TA. Bernstein har skrivit flera böcker och är även publicerad både i WSJ och Stock and Commodities journal. Den här boken dock tycker jag inte är värd att läsa. Jag har läst igenom och vissa kapitel fick jag läsa flera gånger. Mest för att jag var förvånad över att kapitlen verkligen gav ingenting. ...