Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Med filttofflorna på (Portföljförändring+börsläget)

Hej Redeyevänner! Fenix Outdoor har nu lämnat min egen portfölj liksom i tävlingsportföljen här på Redeye. Tycker att Fenix har begränsad potential från den här nivån och det har varit en härlig resa sedan försommaren. Jag har haft filttofflorna på ett tag och smugit ut Fenixinnehavet men idag fick man hjälp av Börsveckan och då slogs folk plötsligt om aktierna…;-) Såg detta på en chatsida. Stod det verkligen inte mer och folk springer plötsligt benen av sig för att köpa…även Tretti gick ju upp..;-) ...

Perplext och omskakande

iTrader har i sin blogg den 13 november “Alternativ placering” skrivit att det talas om nytt stimulanspaket fran president Obama och Fed. Vad tror du kommer att handa med aktiekursen da, fragar iTrader mig. Mitt svar: Jag har inte en aning. Men det finns andra som vet. En person sager om den stimulans som varldens aktiehandel nu “njuter av”: “a nonstop supply of monetary opiates could keep a dead elephant jogging for miles”. ...

Countermine - Läsvärt!

Idag kl 11 hade Countermine extrastämma. Aktiespararnas representant på stämman hade med sig följande frågor och synpunkter från sparkade grundaren Lars Nylin. Hur mycket som verkligen togs upp på stämman vet jag inte men det är intressant läsning. Lägger ut det här så även de som inte är på stämman kan ta del av det. -—————— Wintershall I en pressrelease 2008-01-17 skrev VD, Christer Bergquist följande; ”Uppdragets storlek är beroende på hur mycket personal som samtidigt är engagerad i området. Bolagets bästa bedömning idag är att servicekontraktet i sig kommer att ge intäkter under 2008 i storleksordningen € 1.000.000 med ett gott täckningsbidrag”. ...

Svenska aktier i latinamerika och Brasilien

Jag har fått ett par frågor om hur man bäst investerar i latinamerikanska aktier. Denna del av världen är ju blivit väldigt het de senaste åren och i synerhet Brasilien vilket är regionens ånglok och vars ekonomi är lika stor som resten av sydamerika. Många av latinamerikas stora bolag är råvarobolag, olja, metaller, jordbruk etc och har dragit stora fördelar av de senaste årens skenande råvarupriser. Den första aktie jag tänker på är Scania. Cirka 40 procent av de tunga lastbilar som idag finns i trafik i Brasilien är Scania. Det har nu gått 52 år sedan Scania startade verksamheten i Brasilien. ...

Guld Invest ökar takten

Dagens pm http://www.guldinvest.se/news.asp?id=397 stärker förtroendet ytterligare för ledningen. Uppsatta mål håller och man visar t.o.m en förstärkt utveckling inom råvaruhandeln under oktober. Det var årets starkaste månad. Då bör man komma ihåg att första kvartalets månader innehöll mycket starka siffror. Det Show-Room som blir klart redan innan Jul kommer att höja redan fina marginaler för smyckesdelen då det är en del av bolagets eget varulager som frontas. Q4 och bokslut är endast 2 månader bort. Vi kommer få se mycket fina siffror. ...

Tid att satsa på småbolag?

Börsen har 290 bolag. Om man satsade pengar i alla dessa vid årets början, så har de stigit med ca 65 procent. Hade man instället hållit sig till de företag som de strora förvaltarna förderar, de som finns i index och tillhör de trettio största, så är uppgången 43 procent. Skillanden beror på att sex aktier av tio har slagit börsens index. Till detta kommer att det har varit extremt många kursrusare bland de mindre bolagen. Boliden har gått upp med 400 procent. 9 andra aktier med 200 procent och ytterligare 57 stycken har mer än dubblerats i värde. ...

Ramirent ser tufft 2010

Efter en mycket snuvig vecka är man åter i fas igen. Tror dock inte snuvan var “svin-aktigt”, den var lite för lätt för det! Nyckeltal: Rapporterat (ifjol; förväntat) Ramirent Q3 Omsättning: 130 Meuro (187; 125) Resultat före skatt: 7,6 Meuro (27; 9,5) EPS: 0,05 euro (0,19; 0,06) ROI: 6,4 % (24,4; n/a) Gearing: 73,1 % (105,7; n/a) Resultatet var egentligen i linje med förväntningarna, även om lite i underkant. Kassaflödet var lysande positivt och det är uppenbart att investeringstakten är på minsta möjliga nivå! Ledningen sänker sin prognos för Q4 och menar att det ska bli årets sämsta kvartal. De menar också att hela 2010 blir utmanande! Således finns det fortfarande mycket att oroa sig för med Ramirent. På sikt drar de dock nytta av att alltfler hyr saker hellre än köper in maskinerna själva. Frågan är bara när denna trend återupptas (dvs när ska man köpa Ramirent igen)? Kanske i vår? Kanske i januari? Kanske nästa höst? ...

Inleder svagt uppåt

Stockholmsbörsens ser ut att inleda veckan svagt uppåt efter att USA-börserna noterat mindre uppgångar på fredagen. Stöd kommer även ifrån en positiv utveckling i Asien nu på morgonen samt ledande amerikanska terminer på plus. Under fredagen fick USA-börserna stöd av teknik- och detaljhandelsrelaterade aktier och slutade på plus trots ett svagt Michigan-index. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,7 procent, breda S&P 500 klättrade 0,6 procent och Nasdaq Composite steg 0,9 procent. ...

Vad gör man nu?

Sitter och kollar mina senaste köp och noterar att jag numera köpt mest från Large cap listan. Blott 4 köp på mid eller annat sista månaderna, vad har hänt?? Jag som haft upptill 50% warrants och 30% från Aktietorget eller FN, ligger och tradar på gamla a listan, och är nu t.o.m +20% likvid? Kollade lite runt och funderade idag t.o.m att gå in i en Global fond, jag som levt mellan hopp och förtvivlan med 20 % upp ena dag och dubbla ner nästa, sitter nu och tittar på 1,7% upp ena dagen och 1,3 ner nästa. ...

2017-05-30 12:40 · stef

Kapitalmarknadsdag-dresscode??

Jag skall gå på Linkmeds kapitalmarknadsdag 19:e november på operaterrassen i Stockholm. Hur klär man sig? Spelar det överhuvudtaget någon roll? Tacksam för svar då jag inte närvarat vid något sådant event tidigare. Man vill ju inte vara vare sig över- eller underklädd.