Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Epicept NY (is)Tid?

Jag har varit aktieägare i Epicept i lite över ett halvår nu och inte mycket har blivit som det såg ut i sommars. Avtalet lyser fortfarande med sin frånvaro och Jack fortsätter att dra samma visa om och om igen. Jag har efter den värdelösa rapporten bytt metod när jag värderar aktien Nu lyssnar jag noll på ledningen och tittar bara till faktisk fakta vi har tillgång till.Min syn på bolaget är inte den bästa över överskådlig tid.De beror på att Läkemedelsverket i Europa påförde Epicept i samband med att läkemedlet blev godkännt att göra en extra studie för att visa effekten av Ceplene som aktiv substans under behandlingen av AML. http://investor.epicept.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=395527 ...

Jim Rogers, tjuren på råvarumarknaden

Jag har precis lyssnat på Jim Rogers i en direktsänd konferens om råvarumarknaden. Jim har tagit sitt pick och pack, lämnat moderlandet USA och flyttat till Kina. Förutom att vara en erkänt skicklig investerare har Jim länge varit övertygad om att råvaror är det bästa tillgångsslaget. Under konferensen lade han fram en rad argument för varför han så starkt trodde på råvaror. Inget av dessa argument är direkt nytt men det är intressant att se dem samlade på en lista. ...

Certifierad användaranalytiker

Såg att vissa har den här titeln och undrar just vad som ligger bakom. Är det antalet credits eller är det någon sort utbildning man går? /Shahram

Svälta räv i Karo bio

Stackars aktieägare i Karo. Helt tappat sugen och helt tappat hoppet. Några bloggare försöker blåsa upp en gammal artikel i en svensk dagstidning som något nytt i kolesterol-debatten. Tror varken Astra eller andra BP bryr sig nämnvärt. Finns alltid anhängare av en motsats i allting. Peakoil är här säger några. Andra talar om Big Bluff. Klimatdebatten likaså. Bo Håkansson hade länge smeknamnet “Bosse Bus”. Kanske Hög tid ge affärsmannen ett nytt smeknamn. “91:an”. Seriefiguren som gillade att spela Svälta Räv. Vi får se. Det är inte klart än. ...

11 punkter om världsekonomin

Jag har försökt att sammanfatta hur jag ser på händelseförloppet i världsekonomin, vad som har hänt och vad som komma skall. Framtiden får utvisa om det är mellan tummen och pekfingret rätt eller rent åt pepparn! 1) I grund och botten är det ett banksystem som är inbyggt korrupt och instabilt. Det kallas för Fractional Reserve Banking och innebär att banker kan trycka pengar själva eftersom de inte behöver ha full säkerhet på sina åtaganden. Sedlar och mynt utgör därför bara ca 10% av alla pengar som finns i omlopp, resten är skulder eller krediter som bankerna ställer ut med insatta pengar som säkerhet. ...

Svaren till - bästa nätmäklaren

Jag lägger ut ett facit, medan jag minns hur jag tänkte. 1.En nätmäklare är störst i Sverige, en annan ojämförbart störst i Norden och den tredje har störst omsättning i kronor räknat. Ni vet givetvis vilka. Svar: Avanza är störst i Sverige. Nordnet är störst i Norden. De har köpt mäklarfirmor i flera av de nordiska länderna. E*trade har största omsättningen, på grund av många daytraders och valutahandel. 2. En nätmäklare säljer fonder utan förvaltningsavgift. Det är aktieägarna som får betala kalaset. ...

Karo Bio och Epicept sjunker vidare...

Karo Bio sänket sjunker vidare och har nu sjunkit nära 50 % sedan min säljrek i våras. Det på en börs som under samma tid gått upp nära 50 %! Man kan notera att alla fantasifulla bloggar om att avtal ska komma i morgon eller nästa vecka som bloggen dränkts i har avtagit ganska dramatiskt…hehe Även min andra säljrek Epicept sjunker tillbaka efter att de naiva förhoppningarna på en bra rapport från bolaget kommit på skam. Aktien är nu ungefär oförändrad sedan min säljrek i våras. Det alltså på en börs som stigit nära 50 % under samma tid här kan vi verkligen tala om alternativkostnad…. ...

Den globala patienten.

Finanskrisen och den ekonomiska tid vi lever i nu, är att jämställas med en patient som ligger i sjuksalen i väntan på en hjärttransplantation. Tillståndet är så svårt att patienten hålls vid liv av ett konstgjort hjärta under tiden. Den globala patienten hålls vid liv av sedelpressar som jobbar i kombination med nollräntemedicinen. Usa:s skuld klev idag över den ofattbara siffran USD 12.000 000 000 000 (Trillion=Biljon) Paradoxalt så minskar dom privata skulderna och bostadslånen, men i mycket långsammare takt än den totala skulden utslaget per capita. Utslaget per medelamerikan så är skulden USD 39.000 eller USD 110.000 per skattebetalare. Det är väl ungefär 7-8 gånger mer än medelsvensson har i statsskuld. Det ser minst lika illa ut för medelbritten. Ofattbart stora siffror, underskott, som sköter sig självt som Ronald Reagan sa om Usa:s enorma budgetunderskott 1986 när han lanserade Star Wars i ett försök att knäcka Sovjetunionen en gång för alla. Han lyckades. ...

Vad ska ta ned börsen just nu?

Det finns ingenting som trycker ned börsen just nu! Bernanke var inte direkt positiv i gårdagens tal och börsen darrade till - en stund. Vi har nu lämnat en bra rapportperiod och tvingas tänka framåt på bolagens utveckling, vilket ger utrymme för ökad nervositet - en stund. Många investerare borde ha en riktigt god utveckling i vissa innehav och med fjolårets kraftiga ras i färskt minne borde sannolikheten för vinsthemtagningar öka - en stund. Värderingarna är inte extremt låga längre och dagens kurser kräver att konjunkturen tar fart snart; alltså borde alla aktiestrateger fundera på att bli försiktiga och minska aktievikten i sina modellportföljer - kanske en stund! ...

Små rörelser under inledningen

Stockholmsbörsen inleder troligen svagt uppåt sedan de amerikanska börserna noterat mindre uppgångar efter gårdagens stängning i Stockholm. Ledande amerikanska terminer pekar dock på en öppning kring oförändrade nivåer samtidigt som börserna i Asien har backat något under natten. USA-börserna stängde svagt uppåt på tisdagen. Stöd kom delvis från tekniksektorn medan detaljhandelsrelaterade aktier satte viss press. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,3 procent, S&P 500 klättrade 0,1 procent och Nasdaq Composite noterades upp 0,3 procent. ...