Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Teoretiskt rik på småbolag

Jag följer diskussionerna kring olika portföljer, rekommendationer och bolag. Både här på redeye och andra siter diskuteras det och skryts över 150% ökning, 300% ökning etc. Tyvärr är jag inte en av dess duktiga traders! Jag brukar sätta fasta mål så som viss mängd pengar på en viss tid. T.ex. min tekniska analys säger att Swedbank borde ge 5000 på 1-10 dagar, med stopp-loss etc. kan jag vänta ut och få mina pengar eller sälja och minimera mina förluster. Samma kör jag med day tradingen. 1000 kronor på Ericsson etc … På så vis tjänar man ju små slantar men huvudsaken är att kapitalet växer. Kan inte och vill inte tävla med index, jag i alla fall brukar misslyckas med typiskt en misslyckad affär i H&M eller Ericsson och förstöra allt. ...

Möjliga fall för Malkan oil på Måndag

God kväll! Har inte Malkan oil själv men jag blev lite nyfiken och tittade lite tillbaka i historien på följande samband: 1. handelsstopp 2. massor med uppmärksamhet i media 3. spekulationer om vem som kan ha lagt bud och hur mycket. 4. Funderade även om dagen då det händer har någon betydelse. Det vill säga blir folk tokiga under helgen och haussar upp inför måndagen eller inte. Kom fram till följande: ...

Spelet bakom Bear Sterns och Lehman Brothers kollapser

Rolling Stone har i senaste numret en artikel som handlar om spelet bakom kracherna i Bear Sterns och Lehman Brothers. Jag kan rekommendera den varmt för den som har en halvtimme över. Som vanligt så överträffar dikten verkligheten. Tyvärr. On Tuesday, March 11th, 2008, somebody — nobody knows who — made one of the craziest bets Wall Street has ever seen. The mystery figure spent $1.7 million on a series of options, gambling that shares in the venerable investment bank Bear Stearns would lose more than half their value in nine days or less. It was madness — “like buying 1.7 million lottery tickets,” according to one financial analyst. ...

SEB_NORDEA _SEWDBANK (sälj)

hej jag ska motiverar varför jag tro på en del svenska banker kommer att behöva mera kapital för kommande tider. 1-många banker har lånad pengar från aktieägare och staten genom att täcka sina förluster och ökar investering men vart detta banker har investerad mest*? Enorma förlust från Baltikum regnar över de svenska banker som vill inte avslöjar deras enorma förluster och detta bli högre och högre på grund av den svaga ekonomiska tillväxt i detta länder . ...

USA - en bananrepublik!

Skriver med en anledning till SEB:s aktiestrategens uttalande om börsens utveckling i Direkt har fått mig konfundera över. Vad menar aktiestrategen egentligen? Varför säger strategen så? _“Det har varit ett positivt sentiment under en period och även i positiva trender så kommer det kollektiva vinsthemtagningar och det drabbades vi av igår. När trenden är positiv tenderar rekylerna dock att bli ganska kortvariga”, säger Mattias Gredmark, aktiestrateg på SEB, till Nyhetsbyrån Direkt." ...

Malka oil handesstoppad.

Jaha ja, då var handeln stoppad i Malka oil och en nervös väntan börjar för aktieägarna. Har en liten skvätt kvar. Vad ska man tro om detta ? Ett uppköp alt en försäljning av något av oljefälten bör ligga i korten. En Joint Venture kanske, men nä, det tror jag ändå inte på. Malka är för litet i regionen för det och samarbete med Alliance har man ju redan. Fritt fram för spekulationer således. Det märkliga är att kursen inte har dragit iväg som det ofta gör innan en aktie handelsstoppas. Det brukar läcka ganska friskt menar jag. Malkas Q3 rapport var ju helt OK, och man jobbar på enligt fastlagt spår och det är kanske nu i kommer att få reda på om det fanns någon sanningshalt i tidningsankan om att ev Alliance skulle vara intresserade av Malkas reserver. Det kommen ingen som helst dementi eller pressmeddelande om artikeln varken från Malka eller Alliance oil. ...

Bonnier brakar in på spelmarknaden

Andreas Ternström, VD för Bonnier Gaming, berättar i en färsk intervju med EGR Magazine om bolagets planer om expansion på spelmarknaden. Fokus kommer att ligga på Spanien, Italien och Sverige, som Ternström inte alls bedömer som en så mogen marknad som de flesta andra. Utifrån sin erfarenhet som mediahus menar Ternström att Bonnier väl känner till hur man når definierade målgrupper och värvar dem som spelare. På det sättet kan man anpassa sitt produkterbjudande till just specifika målgrupper i motsats till den stora massan. På det här sättet kan nog Bonnier också öka den totala spelmarknaden, åtminstone i Sverige. ...

Uppdatering för några bolag inom biotekniksektorn

Karo Bio, Aktien är den senaste tiden satt under hård press p g a den pågående emissionen där det f n sker handel med teckningsrätter. Emissionen är garanterad till 100 % av bl a storägaren Bo Håkansson samt ledande befattningshavare. I det genomarbetade/utförliga emissionsprospektet kan man mycket detaljerat ta del av nuvarande situation där man i enlighet med tidigare signaler beskriver orsakssambanden till den fördröjning av ett avtal för Eprotirome som skett. Bakgrunden är dels den omstrukturering av flera av de största läkemedelsbolagen i världen som skett det senaste året, vilket troligen resulterade i att långt gående förhandlingar med med en prioriterad part lades på is och man fick återuppta samtalen med tidigare intressenter. Dessa förhandlingar är nu långt framskridna och håller på att understödas av en rad strategiska åtgärder från bolagets sida bestående av bl a; ...

2017-05-30 12:41 · krax

När aktieägande övergår i/närmar sig spelmissbruk. Fallstudie Karo.

Jag blir rädd, när jag läser på Karos aktieforum ikväll. Följande utdrag är från DIBS/Avanza; Ex 1 " Det får bära eller brista*. Går det åt hellskotta är det mesta* av mina besparingar borta* OBS ! och går det som vi hoppas är huslånet borta. Det ligger för* mycket i potten* för att lägga* sig nu. Ex 2 “Jo, det blir samma taktik för mig. Det för bära eller brista Man undrar ju om man har några naglar kvar innan hösten är slut. Jag har tecknat fullt och kör hela vägen in i kaklet och synar sk iten*. :D " .Ex 3 “Kommer att ha ett snittinköp på aktien runt 7kr efter emissionen. Jag kommer att sitta lång i den här aktien och gå med* ner i graven* om det går åt pipan “. Ex 4 “Om det blir mera spänning måste jag börja dricka* eller nåt… Ex 5 “Du är inte ensam om det sexsiffriga* (förlust*)beloppet i alla fall.. Ex 6 " Här är en till som är med i er tragiska liga på sexsiffrigt* ……………………….sådär håller det på. Ökningen av dylika Karo-inlägg* är nu lavinartad och har varit i ökande över en längre tid på aktieforumen. SAMTIDIGT så är inläggen om ett i stort sett förbrukat förtroende för Karoledningen/klart ökad insikt om alla risker/, lika lavinartad i sin ökning…………………………………………………..OBS; samtidigt ! Hur går detta ihop ???? ...

2017-05-30 12:41 · gap2

Linkmed-kapitalmarknadsdag

Var idag på Linkmeds kapitalmarknadsdag. Egentligen framkom väl inte så mycket nytt, men de är på rätt väg med olerup och absorber på den Amerikanska marknaden om jag tolkar Olerup´s Vd rätt. Saxar in nyhet från six. (De verkar ha uppfattat det likadant) “STOCKHOLM (SIX) Life Science entreprenören LinkMeds dotterbolag Olerup SSP:s förväntar sig att bolaget kan växa i USA. Qiagen skötte inte USA-marknaden bra, säger LinkMeds dotterbolag Olerup SSP:s VD Olle Olerup under dagens kapitalmarknadsdag och tillägger vi hoppas mycket på USA-marknaden. Olerup upprepar även att FDA-godkännandet i USA av hela bolagets HLA-typningskit öppnar dörren till marknaderna i Sydamerika. Detta då många länder i Sydamerika kräver produktregistrering, vilken dock underlättas om man har FDA-godkännande. Kina och Indien är andra marknader där Olerup hoppas kunna växa.” ...