Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sierskan Saida och aktiemiljonären

I boken om Saida, den berömda fjärrskåderskan i Boden, framkommer både ett och annat. Bland annat hur Saida ser på aktiemarknaden. Jeanette Mellving följde henne dagligen i fyra år. Sierskan var utrustad med en stor portion sunt förnuft, och detta i kombination med att hon lyssnade mycket på nyheter, gjorde henne mycket insatt i aktiemarknaden. Hon hade en stark psykologisk blick för människor, men att den kunde komma till nytta beträffande lönsamma penningplaceringar hade hon nog aldrig trott. ...

Investerings-fruktan

Jag ar mellan 60 - 70 och pensionarer talar garna om sjukdomar. Det hor till aldern. Flera i min alder har haft kanning av hogt blodtryck och hogt blodsocker. Det borjar mer och mer sta i lakarbocker vad som tidigare statt i religiosa bocker a)hogt blodtryck drivs av fruktan, radsla \“fear\” for framtiden, for aktier, for allt mojligt. b)hogt blodsocker drivs av besvikelser, pa medmanniskor, pa aktie-affarer, pa politiken i samhallet o.s.v. Den affarsman som oroar sig dor ung brukar det heta. ...

IPO marknaden är på G igen

Senaste månaden har varit den mest livliga börsintroduktions marknaden på flera år i USA. Detta är en mycket bra signal till aktiemarknaden att utbudet börjar återkomma. Det kliar i fingrarna på många bolagsledningar i Sverige också att trycka på IPO knappen. Frågan är dock om det är läge att hänga på eller att glatt stå vid sidan om och betrakta? Många kommer säkert ihåg den euforiska IPO marknaden vi bevittnade under slutet av 90 talet då kursdubblingar snarare var regel än undantag. Då var det bara och blunda och teckna ju högre burn-rate desto bättre det mesta gick norrut ändå. ...

Endesa - Kraftföretag med exponering mot Sydamerika

Jag vet att det ibland efterfrågas bolag som är exponerade mot Sydamerika då bl.a. Här kommer ett litet tips. Satt igår och roade mig med att läsa på denna sida http://www.topyields.nl/ och hittade Endesa, som är noterat på Madridbörsen. Endesa är ett kraft/energibolag som konkurerar/branschkollega med EON, RWE m.fl. Endesa är marknadsledare i Spanien och Portugal vilket är bra. Jag söker just bolag som är marknadsledare eller har en riktigt stark marknadsposition. Endesa tillhandahåller kärnkraft, eldistribution, gas och \“ny energi\”. Bolaget är ett av världens största i branschen och finns i 11 länder och på 3 kontinenter. ...

Ekonomisk historia

Jag laser just nu en bok av professor John Kenneth Gailbrait som bland handlar om kraschen pa 30-talet. Men inte hans beromda bok utan en bok om hans TV-serie. Jag visste inte att under tjugo-talet sa kom man ar 1925 in i en ekonomisk kris. Da hade Storbritannien Winston Churchill som finansminister (jag visste ej att han hade innehaft den posten. Winston Churchill och andra lander i vastvarlden 1) sankte (prickar over a) rantorna (prickar over a) ...

The Warren Buffett Way

Man kan inte annat än imponeras av världens framgångsrikaste placerare Warren Buffets framgångar och hur jordnära han är trots dessa. Även om Buffet diskuterats här tidigare är det alltid intressant att påminna sig om hans investerarstrategi. Jag läste den här sammanställningen på en chatsida: _How Buffett Does It: 24 Simple Investing Strategies from the World´s Greatest Value Investor: 1 Choose Simplicity over Complexity 2 Make Your Own Investment Decisions 3 Maintain Proper Temperament 4 Be Patient 5 Buy Businesses, Not Stocks 6 Look for a Company That Is a Franchise 7 Buy Low-Tech, Not High-Tech 8 Concentrate Your Stock Investments 9 Practice Inactivity, Not Hyperactivity 10 Don´t Look at the Ticker 11 View Market Downturns as Buying Opportunities 12 Don´t Swing at Every Pitch 13 Ignore the Macro, Focus on the Micro 14 Take a Close Look at Management 15 Remember, The Emperor 16 Practice Independent Thinking 17 Stay within Your Circle of Competence 18 Ignore Stock Market Forecasts 19 Understand “Mr. Market” and the “Margin of Safety” 20 Be Fearful When Others Are Greedy and Greedy When Others Are Fearful 21 Read, Read Some More, and Then Think 22 Use All Your Horsepower 23 Avoid the Costly Mistakes of Others 24 Become a Sound Investor_ Kloka ord….värda att ta till sig förstås ...

Vad händer i Affärsstrategerna?

Affärsstrategerna har lämnat ett uppköpserbjudande, som förefaller minst sagt suspekt. Claes-Göran Fridh, som kontrollerar företaget och har varit dess chef sedan start, väljer nu i detta bottenläge att köpa ut företaget. Om han hade lämnat ett kontantbud hade jag inget sagt, men nu väljer han att köpa ut bolaget med ett förlagslån med i stort sett obefintlig säkerhet. Det innebär att att vid en uppgång tar Fridh hela vinsten, går det åt fanders blir förlagslånet värdelöst. Det handlar alltså om skräpobligationer, men räntevillkoren kompenserar knappast för risken. ...

Malka Oil eventuellt uppköp

Som jag ser det så är mest troliga kandidat ONGC INDIA eftersom de redan har angränsande oljefält. Annars kan även **Korea National Oil Corp.(**KNOC) KNOC har i samband med deras köp av Harvest Energy Trust annoserat att de kommer att köpa ett till bolag år 2009 Korea National oil har inte samma styrka som de Kinesiska bolagen att konkurrera om större bolag så de kanske kan vara intresserade av Malka Oil speciellt om de nya reservuppdateringarna är lovande. ...

2017-05-30 12:41 · p51

Blev så spännande som jag hade hoppats :)

Förra gången, och första gången, jag skrev så satt jag och gnuggade geniknölarna som mest. Jag funderade på om jag skulle överge AOIL som jag varit trogen en längre tid för att satsa mer på MALKA. Då var det lockelsen av utmaning och spänning i MALKA som jag såg. AOIL är trots allt ett stabilare företag och det gjorde att jag gjorde en växling över till det mindre oljebolaget i öst. Efter handelsstoppet igår så känner jag att det beslutet var helt rätt. Alliance har gett mig en hyfsad vinst och nu är bara frågan “hur mycket” kan händelsen i MALKA ge? ...

2017-05-30 12:41 · omnia

Så överträffar du OMXS30 indexet

Hur överträffar man genomsnittsplaceraren? Hur slår man OMXS30 indexet? 1. Det gäller att välja rätt aktie. Köper man fel så kommer det inte att lyckas. Bland de aktier som gått dåligt i OMXS30 i år märks Ericsson, TeliaSonera och H&M. Samtliga är tungviktare i indexet. Den som köper en indexfond kommer att få både starka och svaga bolag i sin portfölj. Hade man undvikit att äga ovanstående, men ägt de andra blade de trettio mest omsatta, i rätt proportion, hade man överträffat genomsnittsplaceraren. ...