Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

BlackPearl gästar Sverige.

BlackPearl med VD John Festival samt några ur teamet är och gästar Sverige i dagarna med en mindre roadtrip. Malmö idag och Öhmans, Stockholm, på torsdag. Någon som ska/kan närvara ? Själv kan jag inte, tyvärr. Enbart för kunder enligt Paparazzi som kommenterar det i bloggen… Nu tror jag inte att det kommer någon kioskvältare från VD:n men en och annan godbit bör det ramla in ändå. Tomhänt kommer han nog inte. Onion Lake där man sjösatt ett borrprogram om 27 brunnar går enligt plan eller kanske t.o.m bättre. Blackrods SAGD går enligt plan och man upprepar potentialen om 50.000 bopd/d i kärnfälten. Framgångarna med polymer pilot i Mooney fortsätter…I Q3 rapporten sa VD att han tror på 50.000 bopd/d “over the next few years”. Jag tolkar det som 2-3 år…Under den tiden så har pipelinesystemet i regionen fått mycket större och bättre kapacitet vilket gör att kostnaderna för oljetransporten kommer att sjunka väsentligt. BlackPearl har fått ner sina rörliga samt fasta kostnader rejält för varje kvartal. Bolaget har en mycket god kostnadskontroll… ...

Teknisk analys av Karo Bio

Med risk att bli skjuten både i bröstet och ryggen! Jag har tänkt att göra ett nytt försök på Small cap och läst allt som skrivits om Karo på siten. Jag förstår inte intresset och engagemanget många har för företagets aktieutveckling. Jag syftar absolut inte till deras produkter. Kan inget om läkemedlen och vilken fas deras utveckling befinner sig. Men helt klart är att diabetes är en växande sjukdom och inte bara hos obesa patienter utan drabbar fler och fler ungdommar och t.o.m en ökande trend hos barn (se senaste dagens medicin). Därav mitt intresse för aktien! ...

Svag inledning

De amerikanska börserna gick starkt under inledningen av gårdagen men tappade något efter stängningen i Stockholm. Samtidigt pekar ledande amerikanska terminer nedåt nu på morgonen och Stockholmsbörsen inleder troligen dagen i svagt negativt territorium. USA-börserna inledde veckan på plus. Efter ett rejält lyft under inledningen, i spåren av en överraskande stark husförsäljningssiffra, blev dock avslutningen något svagare. Dow Jones Industrial Average slutade upp 1,3 procent, breda S&P 500 avancerade 1,4 procent och Nasdaq Composite klättrade 1,4 procent. Oljepriset slutade kring oförändrade nivåer. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja med leverans i december 77,55 dollar, upp 0,08 dollar. Guldpriset fortsatte dock uppåt och noterade nya rekordnivåer i spåren av en svagare dollar. Bland råvarubolagen steg oljebolagen Chevron och Exxon 2,6 respektive 1,8 procent samtidigt som guldproducenterna Freeport McMoran och Newmont Mining klättrade 0,9 respektive 2,1 procent. Sämre gick det dock för Alcoa som slutade ned 0,5 procent efter att aluminiumpriset backat på grund av en svagare efterfrågan och stigande lager. ...

Sålde Malka Oil

Nu sålde jag Malka oil lycka till ni som har kvar Malka, brukar aldrig ha tur så nu stiger väl aktien. Det pratas om nya förvärv så jag misstänker att det som finns just nu är inte mycket mer värt än den aktie kurs som är just nu lite över 0,20kr. Jag har i alla fall fått en 50% värdeökning får väl vara nöjd jag arbetar mig upp från låga penning nivåer. ...

2017-05-30 12:41 · p51

MORPHIC - CHOCK på Onsdag?

Bevaka Morphic nämaste dagarna! Nedskriven, hatad, ratad, utskrattad, KK-utnämnd, obs-listan etc. Listan kan göras lång och man bör inte gå emot en trend. Jag tänker inte rekommendera några köp men jag kan inte undgå att se vissa tecken på att flockmentaliteten drivit aktien för långt och att vi har en möjlig högre botten under bildande. Q3 på onsdag kan bli startskottet på ett fortsättningsrally som tidigare påbörjades av swedbank. Banken har en stor kundgrupp vilka är aktieägare idag. Även Robur fonder sitter som stor aktieägare. ...

Omxs30 och underliggande aktiers trendstyrka

Omxs30 index inledde en rekyl nedåt förra veckan och bottnade vid 948, snäppet ovanför en 50% rekyl av swing low till swing high. Rekylerna har än så länge varit kortlivade och inte speciellt djupa vilket återspeglar en underliggande styrka och så länge som index håller sig ovanför 948 ökar chansen att index kan nå 1028 vilket innebär en återhämtning av 61.8% av nedgången. En gransking av aktierna i Omxs30 är 22 i uptrender, 3 i konsolideringar och 5 i nedtrender. Trots att flertalet av aktierna är i uptrender så är det stor skillnad i trendstyrkan, bland annat så påvisar MTG, Nordea, SCA och SSAB så kallade “rounded tops” för defintion se här, vilket innebär att dessa aktier tillhör de svagare i kategorin upptrender. För de starkare aktierna i kategorin uptrender såsom Assa, Atlas Copco, Sandvik, Skanska och Tele2 så har förra veckans kursfall medfört att man kan flytta upp stopplossen till strax under förra veckan lågpunkt för att på så sätt låsa in vinster i eventuella kursnedgångar framöver. ...

Jakten fortsätter.

Malka går idag ut med lite info om dom senaste dagarnas spekulationer om att ett ev uppköp på bolaget föreligger. “Vi har gjort bedömningen att de som varit i kontakt med oss inte har möjlighet att genomföra det här. Det är därför vi skriver att det saknas substans bakom det aktuella erbjudandet, säger Sven-Erik Zachrisson”. Kan det vara så att Malka anser att det har varit en skambud och därmed sagt tack, men nej tack ? Det finns enligt VD 6-8 intressenter angående förvärv av dotterbolaget. Samtidigt så säger han att Malka undersöker möjligheterna att förvärva andra bolag, nya licenser och att genomföra en nyemission. ...

Malkan Oil handlas igen 09:45 idag

Malkan kommer igång och handlas 09:45 idag. Det kommer troligtvis att vara stora svängningar idag. Det gäller även att hålla koll på insiders under dagen eller veckan. Det kan säga ett och annat. Lycka till

Råvaru-ideer

Det här inlägget fokusera helt på råvaror, något som många fokuserar på just nu! Dagens likviditetsrally talar för råvaror i dagsläget. I grunden håller jag fullständigt med Warren B att råvaror är rena spekulationsplaceringar som saknar en naturlig avkastning. Just nu har vi dock ett likviditetsrally på börserna och det drabbar förstås även råvarumarknaderna. Eftersom många investerare till skillnad från Warren B uppenbarligen inte bryr sig det minsta om årlig avkastning, så jämför man helt ogenerat råvaruplaceringar med aktier och räntor. I det senaste årets fallstudie blir utklassningen total! ...

Positiv start på veckan

Asienbörserna har påbörjat måndagens handel i positivt territorium och ledande amerikanska terminer pekar uppåt. Sammantaget tyder detta på att Stockholmsbörsen inleder veckan uppåt. New York börserna stängde ned i fredags tyngda av bland annat rapporterade Dell som rasade 10,0 procent efter en rapport sämre än förväntat. Dell agerade sänke åt hela tekniksektorn. Bolaget rapporterade en 54 procentig försämring av det tredje kvartalets vinst gentemot 2008. Vid stängning noterades Dow Jones Industrial Average ned 0,1 procent medan det breda S&P 500 tappade 0,3 procent och tekniktunga Nasdaq Composite slutade på minus 0,5 procent. ...