Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nordnet bra?

Hej på er jag har fått ett erbjudande av nordnet att börja göra mina aktieaffärer där. Någon som har några erfarenheter av dessa nordnet? De har skickat ett avtal som de hävdar att det är viktigt att man läser men de har inte skickat något som är läsbart tyvärr. Jag blir ju lite misstänksam när de skickar icke läsbara saker. Får en kännsla av att det är bäst att bara hävda ångerrätt och retirera. ...

Questerre late update

Questerre Energys Q3 rapport som kom för några veckor sen var intetsägande vad gäller produktionen som låg på mycket blygsamma 632 boed/d med mycket låga gaspriser under Q3 som orsak till den låga produktionen.VD Mike Binnion sa vid Oslohearingen att han ville se ett gaspris på 4 usd för att skruva på kranarna i dom mindre producerande fälten och under Q4 så har vi haft ett pris väl över 4 usd. Det pendlar mellan 4,40-5,0 usd så förhoppningsvis har man skruvat på gasen igen. ...

USDJPY-en oväntad vändning

Trots att den japanska ekonomin är på väg in i en deflations fas, stärktes yenen gentemot dollarn igår och handlades vid 86.59. Vad är anledningen till denna utveckling? Ett uttalande från den japanska finansministern att den japanska regeringen kommer att följa utvecklingen på valuta marknaden på nära håll och ingripa om yenen når ’anormala’ nivåer stärkte yenen kraftigt igår. Handlarna tog detta som en utmaning och började testa vilka nivåer som var ’anormala’. Även om jag är relativt säker på att dollarn kommer att stärkas mot yenen på lång sikt, så står det klart att vi kan se en fortsatt appreciering av yenen fram till veckoslutet. Emellertid ser vi att kursen, som är på sin lägsta nivå sedan 1995, är på väg att nå sin botten. RSI indikatorn ligger på den mycket låga nivån 27, vilket tyder på att vi för många säljare på marknaden och en uppsving är troligt att följa de kommande dagarna. Emellertid har vi Thanksgiving i USA resten av veckan, och kommentarer från marknaden tyder på att stora handlare säljer sina dollar positioner vilket kan sätta ytterliggare press på dollarn. Men då den japanska regeringen slutligen ingriper på marknaden och säljer yen kommer en uppgång att följa i JPY/USD kursen. ...

Den australiensiska dollarn som indikator på den svenska börsen

Det kan tyckas långsökt, men jag vill på fullaste allvar hävda att AUDUSD är en väsentlig indikator på börsens utveckling. Anledningen till detta är AUDUSD är det ledande carry trade paret och som sådant också mest känsligt för störningar och även det par där ingen vill bli sittandes med svartepetter, dvs vara den som är sist ut ur spelet. Carry trade fungerar som så att man lånar i en lågräntevaluta varpå man investerar i obligationer i en högräntevaluta. Eftersom US federal fundsräntan ligger på 0 till 0,25% så är det den billigaste valutan att handla i just nu. På motsvarande sätt är Reserve Bank of Australias cash ränta 3.5%. En nätt liten nettoränta på nästan 3.5%. Lägg till en hävstång på 10 vilket inte är orimligt eller ovanligt, och du har en årsavkastning på >30% på ditt kapital. Antagandet tar så klart inte hänsyn till växlingskursen och det är däri risken ligger. ...

Aktie-kurser och NIKE-skor

Jag rekommenderar Peter Schiff pa www.youtube.com som jag vet manga tittar pa. Han forklarar denna uppgang med att centralbankerna sankt rantorna till nara noll och sedan gett bankerna obgransaat med pengar. Svenska Riksbanken har alltsa fyrdubblat penningmangden (inte i sedlar och kronor) utan i elektroniskt lan till SEB och Swedbank. Borsupgangen ar ren inflation enligt Schiff. Jag har som bekant helt missbedomt borsuppgangen sedan i mars, men gjort detta med ungangspunkt av fundamenta. Men den nu aktuella borsuppgangen styrs inte av fundamenta (resultat-hojningar, hojda utdelningar o.s.v.) utan ett svar pa Centralbankernas agerande (ren inflation). Men Riksbanken i Sverige tar inte hansyn i borsuppgang, hojda el-priser, hojda bensinpriser, hojda hus-priser o.s.v. Det enda man koncentrar sig pa ar konsumentvarornas uppgang. Det ar i detta ljus man skall se att Riksbanken gjorde en uppmarksammad rante-hojning som man sedan rattade till och bad om ursakt for. Det var Statistiska Centralbyran som raknat fel pa sko-priserna. Det blev fel pa priserna pa Nike-skorna tillverkade i Kina och det fick Ingves och compani att hoja rantorna. Aktierpriserna och huspriserna far ga hur de vill. Det bekymrar inte Riksbanken. - Vi har inte mandat att ta hansyn till det, sager herr Stefan Ingves, hogste ansvarig for inflationsbeskampningen i Sverige. ...

Svag inledning

De asiatiska börserna noteras ner nu på morgonen. Även ledande amerikanska terminer pekar nedåt vilket sammantaget tyder på att Stockholmsbörsen öppnar i negativt territorium. Eftermiddagen i USA präglades av statistik. Innan öppning kom positiva siffror på att antalet nyanmälda arbetslösa hade sjunkit jämfört med veckan dessförinnan. Även statistik över privatkonsumtion och enfamiljshusförsäljning presenterades positivt och gladde de amerikanska börserna i den inledande handeln. Efter en eftermiddag med i huvudsak positiv statistik, gick de amerikanska börserna i stort sett sidledes efter Stockholmsbörsens stängning.Dow Jones Industrial Average slutade på plus 0,3 procent. Det breda S&P 500 noterades upp 0,4 procent och Nasdaq Composite stängde upp 0,3 procent. ...

Ännu en storaffär inom biotekniksektorn

Novartis tecknade i dag ännu ett jätteavtal beträffande ett par cancerprogram med det amerikanska bioteknikbolaget Incyte. Preparaten, där det ena har fas III status (en sk JAK1/JAK2-hämmare) inriktar sig mot hematologiska cancerindiktioner, men uppges ha potential för flera bredare cancerindiktioner. Mot bakgrund av en begränsad marknadspotential för fas III preparatet som inriktar sig på den mkt sällsynta indiktionen myelofibros ges en ytterligare signal om den kraftigt ökande avtalsaktiviteten inom läkemedelssektorn som vi fått bekräftat den senaste tiden. Det samlade avtalsvärdet uppgår till hela 1,2 BUSD + en tvåsiffrig royalty där Incyte omedelbart erhåller 150MUSD upfront samt ytterligare 60 MUSD i retroaktiv milestone för fas III uppstarten av det ena projektet. ...

2017-05-30 12:42 · krax

Börsuppgången helt normal historiskt sett.

Den 21 nov var det precis ett år sedan börsen vände upp. Under det året har OMX PI stigit med 72,4% Är detta då en mycket hög siffra? Det talas om att börsen gått upp rekordsnabbt, för mycket och att det måste komma en rekyl. Jag har tittat på det här och kan konstatera att börsen rört sig uppåt helt normalt. Bedömningen grundar sig på följande jämförelser. Mellan 8 okt 1980 och 11 aug 1981, dvs under 10 månader gick börsen upp 84,6%. Den 11 aug kom en rekyl på -13,4% ...

Olja i tanken

Mina tankar har de senaste dagarna varit mörka och trögflytande. Mina oljeplaceringar ger inte den förväntade avkastningen (givet oljeprisets utveckling) och trots i-lands-problem-status är detta för mig tämligen irriterande så jag har försökt reda ut varför, och har då räknad med kurser och valutor från årets ingång och blir (om jag tänkt rätt) tämligen desillusionerad över de avbränningar som sker. Fakta (utifrån min bästa förmåga - tacksam för ev rättelser); ...

2017-05-30 12:42 · lapek

Karo Bio en tickande KURSBOMB

Sista dag att handla med Teckningsrätterna är fredag innevarande vecka. Inte helt oväntat har kursutvecklingen varit stram sedan TR kom ut. Jag skrev i en tidigare blogg om svälta räv i karo bio där jag liknade en av huvudägarna, Bo Håkansson, vid seriefiguren 91:an. För den som minns så gillade 91:an att spela spelet. Huruvida ABS köpt stora mängder TR, nära 3 miljoner, för Håkanssons räkning återstår att se. ABS köpte i feb i år krisdrabbade Kaupting Private banking. Kaupting var under flera år Håkansson husbank och skötte det mesta av hans affärer på börsen. Sonesson, Biolin, hansa Medical etc. ...