Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Malka Oil mot 40-50 öre?

Dotterbolagsfsg och Gasen i botten Efter Q3 rapporten på måndag öppnas fönster till att avsluta ”affären” och påbörja uppväxlingen i tempo. Undertecknad tror att fsg av dotterbolaget nu är in i slutfasen. Med den information som VD gav efter handelsstoppet skyndar man på processen och man ger en tydlig signal till spekulanterna vilket pris man vill. Alla får samma information i ett offentligt uttalande. Priset på ca 1,3 Mdr, ca 33 öreper aktie, är att betrakta som ett golv. Ev Budgivning kan trigga priset över detta. Det finns sex till åtta intressenter enligt VD. ...

Finansfebern kommer tillbaka

Skrev en mycket lång blogg om Dubai och deras ekonomiska problem igår kväll. Skulle klicka på First Class för att avsluta men det var på Firefox. Hela bloggen försvann! Frustrerande! Har ingen lust att skriva en lång blogg en gång till. Mina reflektioner över börsmarknaden efter stora uppgångarna och Dubaikrisen blev lite djupare. Men det går inte att förklara hur och varför? Föredrar skriva en reflektion om hur man behandlar febern i kroppen ungefär som börsen fungerar under finanskrisen. ...

USD/CHF

USDCHF har nått den lägsta nivån sedan mars 2008. Den schweiziska francen handlas nu i paritet den amerikanska dollarn. Enligt analytiker Barclays Capital så leder en paritet i USDCHF kursen till att vi kommer att erfara en svag dollar fram till års slutet. Detta i sin tur gör det möjligt för kursen att falla tillbaka till CHF0.96300 som nådde i mars 2008. Ett återkommande tema på världsmarknaden har varit den extremt svaga dollarn. Trots att jag tidigare i veckan talade om en starkare dollar på långsikt, men faktum kvarstår att nästan ingen data eller nyhet kan lyckas stärka dollarn. De senaste dagarna har flera rapporter från USA haft en positiv ton har de inte tyckts stärka dollarn ställning på världsmarknaden. De valutor som oftast får spela en viktig roll under turbulenta perioder på marknaden utöver dollarn (CHF och JPY) har alla stärkts mot dollarn under den senaste veckan. Då vi redan rört vid faktorerna bakom JPY appreciering mot dollarn i en tidigare artikel, ska vi nu studera faktorerna bakom CHF appreciering. ...

Karo bio - Kursbomben tickar på.

Sista dag för handel med TR idag och aktien påbörjar nästa fas i uppgången mot ett avtal för Eprotirome. Redeye köprekar vidare i dagens analyser och tror på avtal inom kort. Spekulationer kring vad ett avtal kan åstadkomma med kursen börjar ta form bland de som förstår BioTech och Karo Bio. En seriös bloggare tror på kurser upp mot 20 kr själv är jag nöjd om vi initialt stiger till intervallet 12-16 kr. För att ta högre kurser längre fram vid fortsatta framgångar. ...

Guld som säkerhet

Låt mig börja med att påpeka en sak: jag gillar guld. Anledningen till det är att guld är pengar i dess renaste form och kan inte ersättas av något annat som optimalt betalningsmedel. Åtminstone så har det hittills i värlsdhistorien alltid misslyckats, och vi är på god väg med det senaste experimentet som började 1971 när USA lämnade guldmyntfoten. Numera är penningsystemet helt kreditbaserat vilket innebär att pengar inte är något annat än en skuld till eller från någon annan. Detta beror på Fractional Reserve Banking och det är helt enkelt bara ont. Och korrupt. Nog om detta, tillbaka till guld. ...

Förtvivlan, hopp, tillväxt och optimism

Det är oerhört svårt att förutse den kommande börsutvecklingen. Konjunkturmönstren är tidvis motsägande. Som nu när vi i en stark uppgångsfas plötsligt upplever en kraftfull rekyl nedåt på hela tre procent. Var i börscykeln befinner vi oss? Ett sätt att se på saken är att indela börscykeln i fyra faser. Förtvivlan Först har vi förtvivlan. Det är när alla säljer i panik. Överbelåning utlöser tvångsförsäljningar och kurserna faller handlöst. Detta går fort, och få hinner skydda sig. Den som köper optioner som försäkring kommer att upptäcka att de är ovanligt dyra under panikfasen. ...

Öppning i negativt territorium

Ledande amerikanska terminer pekar nedåt samtidigt som det råder breda nedgångar på de asiatiska börserna nu på morgonen. Sammantaget tyder det på en öppning på Stockholmsbörsen i negativt territorium. New York börserna höll stängt under torsdagen på grund av Thanksgiving. Idag är det halvdag i USA och börserna stänger klockan 19.00 svensk tid. Råvarupriserna föll tillbaka igår. Golvhandeln på Nymex var även den helgstängd igår men i den elektroniska handeln noterades WTI-oljan i första terminsposition ned 1,51 dollar per fat till 76,46 dollar per fat. På London Metal Exchange rådde generella nedgångar. Koppar-, zink-, nickel- och aluminiumterminerna noterades samtliga ned igår. Guldpriset noterades ned 9 dollar till 1.182 dollar. ...

Kris i penningfabriken?

Dubai har ont om kapital! Upprinnelsen är ett av Förenade Arabemiraten staliga bolag som i veckan begärde uppskov med sina lånebetalningar till 30 maj 2010! Uppskov i ett land som antas bada i oljepengar??? Vad har hänt? Visserligen har de gjort en del tvivelaktiga investeringar i form av skidbacke (!), bilbana och en golfbana till vilken de tvingades importera (rätt) sand! Dylika satsningar brukar vara början till fallet, men nog trodde jag fortfarande att oljan skulle kunna betala dessa utsvävningar. ...

Varför köpa en aktie med dålig likviditet?

För det första så kan det vara så att man tror på aktien långsiktigt ( brukar vara en utgångs punkt som många placerare har ) och att man har hittat en nivå där man tycker att aktien är attraktivt värderad. Vid denna tidpunkt så ställer man upp sig på köpsidan. Detta slutar i en större och större position som man aldrig kommer ur. De flesta som börjar handla aktier hamnar ofta i denna fällan för att senare bitter komma att erfara att det är bättre att handla i bolag som har en bättre likviditet. ...

Ishares

Hej alla. Jag har nu varit pa resande fot under narmare 4 manaders tid och just nu sitter jag pa ett hotell i Costa Rica. Tidigare under min resa monstrade jag pa en segelbat dar kaptenen var en tidigare entreprenor som i grunden var ekonom. Nu var han ekonomisk oberoende och seglade bara varlden runt pa pengar tjanade fran salda foretag och uthyrda verksamheter. Det som var intressant med denna killen var orden ishares, som han menade pa var det enda sattet att fa bra utdelning om man inte har tillrackligt stort kapital for spreading. Min fraga har ar om nagon har har erfarenheter av ishares och vad ni kan rekommendera i sadanna fall. ...