Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Veckan som kommer.

De internationella marknaderna har stärkts kraftigt på måndagen efter att nyheten om Förenade Arabemiratens central bank beslutat att man kommer att hjälpa utländska investerare (framförallt HSBC, RBS och Standard Chartered Bank) som påverkas av Dubai World betalningsinställelse. Det japanska indexet, Nikkei, ökade med 2.9% som en följd av detta. Då marknaderna återfått förtroendet från fredagen, försvagades den amerikanska dollarn mot de största valutorna. Dollarn handlades vid 86 mot yenen, 1,50 mot euron, 1,002 mot den Schweiziska francen och 0,9150 mot den australiensiska dollarn. ...

Aktiestinsens placeringsfilosofi, lik Warren Buffets

När jag läser om ”Aktiestinsen” (Lennart Israelsson) blir jag mycket motiverad. Han har haft ett relativt lågavlönat arbete under mer än 40 år och under tiden har han gjort sig en förmögenhet på aktier. Han föddes 1916 på en gård i Småland och är alltså 93 år idag och är lika nyfiken och alert som tidigare. Sommaren 2007 var han i god för 138 miljoner kr. Vid 13 års ålder slutade han skolan och arbetade på gårdar och i industri. 1939 åkte han hem till familjen i Småland och såg i samband med det en annons om ett arbete som stationskarl på järnvägen i Kalmar. Han började där 1940 och gick i pension 1980. ...

Aliance oil rekommenderad av börsveckan

Såg att Börsveckan rekommenderar köp på Alliance Oil. I och för sig har ju aktien varit börsveckans och därmed även placera.nu\’s favorit under en längre tid men … Tack vare att oljapriset har ökat har ju de flesta oljebolag av substans ökat också. Tittade igenom resultatet och det såg ju bra ut. Börsveckans prognos är att Alliance nästa år kommer att tjäna drygt 12 kronor per aktie med p/e-talet på cirka 8. Vilket är ju lågt jämfört med t.ex. Lundin oil och statoil. ...

Svagt positiv

Stockholmsbörsens ser ut att inleda veckan svagt uppåt. Stöd kommer från ledande amerikanska terminer samt starka asiatiska börser. De amerikanska börserna avslutade veckan på minus i spåren av den finansiella oron i Dubai. Vid stängningen klockan 19.00 hade Dow Jones Industrial Average noterats ned 1,5 procent, breda S&P 500 tappat 1,7 procent och Nasdaq Composite backat 1,7 procent. Oljepriset noterades ned på fredagen i spåren av en starkare dollar. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja med leverans i december 76,05 dollar, ned 1,01 dollar. I råvarusektorn satte oljejättarna press på index. Chevron tappade 1,9 procent medan Exxon backade 2,1 procent. ...

The fall of the world’s best-selling drug

Financial Times publicerade en intressant artikel på sin hemsida igår. Med fokus på Pfizers blockbuster Lipitor tar artiken upp hur och varför kolesterolsänkande mediciner typ Statiner kom till. http://www.ft.com/cms/s/2/d0f7af5c-d7e6-11de-b578-00144feabdc0.html När man läser artikeln inser man att det ett tag i tidigt skede var nära att det inte blivit några kolesterolsänkande mediciner typ Statiner överhuvud taget, och några år senare såg det även väldigt mörkt ut för det forskningsprojekt som senare skulle resultera i världen försäljningsmässigt mest framgångsrika medicin Lipitor. ...

2017-05-30 12:42 · tony1

XACT Bull/Bear, resultat efter 1 mån. handel

Blev intresserad av ETF:er (Exchange Traded Funds) för ett tag sen. Gjorde några modeller i MetaStock och kom fram till nedanstående strategi som jag har använt i drygt en månad. Har gjort ett antal dags-affärer baserad på egna analyser och rekommendationer från Redeye och Avanzas morgon rapport. En annan bidragande anledning var också att nästan allt jag rörde vid på börsen gick ner och jag hade kommit i ofas! Då började jag titta på ETF:er. ...

Karo Bio update, Merck i fas II !

Karo Bio uppger mycket glädjande i dag att Merck beslutat att ta vidare läkemedelskandidaten inom det befintliga gemensamma samarbetet vidare till fas II. Det handlar om indikationen s k värmevallningar (hot flushes), och det blir första gången som man inom ramen för samarbetet går vidare i fas II, ett samarbete inom ER som initierades redan 1997. Initieringen av fas II kommer inte att föranleda någon milstolpsbetalning uppger man, vilket är överraskande mot bakgrund av den milstolpsbetalning som gjordes då bolaget inledde de kliniska fas I prövningarna. ...

2017-05-30 12:42 · krax

Nestlé ser spännande ut

Nestlé är ett av världens större koncerner med en omsättning på över 100 miljarder CHF och ett marknadsvärde på 175 miljarder CHF. GIGANTISKT helt enkelt! Nestlé är marknadsledare inom livsmedel som mat och dryck mm. Stort och stabilt och globalt företag i en bransch som är mycket konjunkturokänslig och helt essentiell för vårt levande. Det är goda förutsättningar för att vara en bra aktieplacering och bra för nattsömnen… :) P/E-talet ligger runt 16 och direktavkastningen på ca 3 % beräknad på en kurs på 48 CHF. ...

Priset vid eventuellt bud på Malka Oil

Jag börjar luta åt att det kanske blir Alliance Oil som bjuder högst på OOO STS-Service inom Malkaoch det betyder att Zapadno-Luginetskoye (ZL), – Lower Luginetskoye (LL), och det är väl bolagets värde idagsläget vad vi inte vet är om de nya reservuppdateringarna som drar ut på tiden. De nya reservuppdateringarna tror jag blir en besvikelse vilket jag tidigare hoppats på att de skall öka reserverna och då menar jag P2 klassade reserver till minst det dubbla Malka har spekulerat med en reservuppdatering på 4 gånger runt 160milj fat. Eftersom Malka Oil förhandlar om försäljning av bolaget så utgår jag att man vet vad det är man säljer och man har pratat om ett pris på 0,33kr så borde reservuppdateringen vara klar och ligga på just under 100milj/fat. ...

2017-05-30 12:42 · p51

Questerre: Köparna tar kommandot

Norska Questerre Energy har på Redeye.se lyfts fram som en intressant aktie av signaturen Kalles Farsa. Själv har jag ingen om bolaget i sig men kursgrafen har fångat mitt intresse. Omsättningen i aktien tilltog i torsdags samtidigt som den trotsade en generell börsnedgång på över tre procent och steg. Uppgången fortsatte i fredags under hög omsättning och motståndet runt 14,5 till 15 NOK ser ut att vara nästa naturliga steg för kursen. Skulle motståndet forceras indikerar de senaste månadernas konsolidering en uppgång till nivåer kring 18 NOK. Kurstoppar från i fjol indikerar också att intervallet 18 till 18,50 NOK är en motståndsnivå. 18 NOK blir målkursen på några månaders sikt. Då kursen stängde på 13,20 NOK i fredags ger det en god relation mellan potential och risk med en stop-loss vid 11,50 NOK. ...