Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Malkan säljer

Malka Oil har tecknat bindande intentionsavtal om att sälja sitt produktionsbolag STS-Service till Gazprom Neft. Köpeskillingen är 820 miljoner kronor i kontant, motsvarar 0:20 öre per aktie. Transaktionen är villkorad att bli godkännand av Malka Oils aktieägare, Rysslands konkurrensverk och Gazprom Nefts ägare. Malka Oils styrelse rekommenderar aktieägarna att godkänna transaktionen. Pengarna ska tydligen användas för förvärv, undrar av vad, företag eller andra prospekt!? Det stod ju “förvärv av verksamheter inom oljesektorn i Ryssland” i pressreleasen. ...

Positiv inledning

USA-börserna steg efter Stockholmsbörsens stängning samtidigt som börserna i Asien har noterats upp under natten. Stöd kommer även från svagt positiva amerikanska terminer. Sammantaget tyder det på att dagen troligtvis inleds på plus. De amerikanska börserna återhämtade sig under den senare delen av dagen efter att oron för Dubais finansiella situation minskat. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,3 procent, breda S&P 500 klättrade 0,4 procent och Nasdaq Composite avancerade 0,3 procent. ...

Ben Bernanke och Stefan Ingves

Jag vet att manga blir trotta och inte laser en blogg av mig med ovanstaende rubrik. Men jag anser detta viktig! Jag tror ej Bernanke blir omvald. Redan i borjan av sommaren gick president Obama ut med att Bernanke skulle bli omvald. Men de som stod for kommentarerna var under huggare. Redan da blev jag misstanksam. I samma veva fick jag lasa i amerikansk tidning att fru Bernanke i Washington sagt i den butik hon handlar, att hon och maken skall flytta fran Washington tillbaka till den universitetsstad dar Ben Bernanke tidigare var professor. ...

Dags att blanka?

Blanka Aktier – En riskfylld finansiell manöver Du har kanske hört talas om att någon ”blankar aktier” och tjänade pengar trots att börsen gick ned. Vad betyder blankning, hur går det till och vilka risker finns med att blanka aktier? I och med att aktiehandel blivit något som görs med några enkla knapptryckningar på datorn, oavsett du är hemma, på jobbet eller ute på resa, har fler verktyg för att tjäna pengar blivit tillgängliga för privatpersoner. Ett sådant “verktyg” är möjligheten att blanka aktier. Blankning avser i korthet en aktivitet där en person lånar ett visst antal aktier och sedan säljer dem, för att efter ett tag köpa tillbaka dem och lämna tillbaka dem till den som lånade ut dem. ...

Ny tjänst hos Avanza?

Skickade ett mail till Avanza med ett förslag till en tjänst som jag saknar hos dem, jag saknar den faktiskt hos alla svenska nätmäklare! Den enda jag vet som har det är Netfonds, en norsk nätmäklare. Tjänsten jag saknar är möjligheten till att låna ut sina aktier till personer som blankar aktier. Blankning fungerar som så att man säljer en aktie som man inte har, man lånar alltså någon annans aktie, säljer denna och hoppas kunna köpa tillbaks den på en lägre nivå och återlämna den till sin ursprungliga ägare. På detta sättet så tjänar man pengar ifall aktien faller i värde, säljer till ett högt pris, köper tillbaks på ett lägre och har tjänat mellanskillnaden. ...

Investmentsbolags utköpen är självklara!

Det finns många som gnäller över att buden på investmentbolagen Affärsstrategerna samt Ledstiernan är för låga. Att värdet ligger kraftigt under substansen i bolagen samt att de har stora värden i förlustavdrag. Är detta inte typiskt svenskt, nu när det äntligen finns en möjlighet att komma ur sina dåliga positioner i AFFS och LEDS så börjar man gråta över spild mjölk. Aktierna har varit lågt värderade på grund av att deras historik på att leverera bra vinster och således få en värdering i närheten av substansvärdet. Det har även inte gjort så många exits under de senaste fyra till fem åren. Likviditeten i framförallt AFFS har varit extremt dålig vilket har lett till att denna aktien blivit en “DOG”. Även deras investeringar är tycker jag även anmärkningsvärda. Har de överhuvudtaget haft något dealflow som är så avgörande för ett investmentbolag? ...

Vem bryr sig om Biotech?

Listan över börsens vinnaraktier senaste 5 dagarna rymmer bl.a. följande samling märkliga aktier på framträdande plats. 1. Diamyd Medical+ 30% 3. KaroBio + 17% 6. Active Biotech + 10% 14. Probi + 6% 23. Biogaia + 5% Har ni läst om dem på senaste tiden? Nä självklart inte! Med få undantag är det ingen murvel som orkar läsa in sig på dessa udda bolag med ack så konstiga produktkoncept vars namn man omöjligt kan lära sig och än mindre stava till. Dessutom är ju de flesta förlustbolag. ...

Malka - Sammanfattning

Positivt kassaflöde under Q3 Kassaflödes-situationen under det tredje kvartalet var för första gången positivt. Moms tillbaka – Kostnaderna minskar Bolaget har erhållit moms-registrering hos skatteverket och under tredje kvartalet fått återbetalning av all ingående moms som betalats sedan 2005. För framtiden kommer kostnaderna i moderbolaget att reduceras i motsvarande mån. Pipeline igång Alla handlingar har blivit godkända och undertecknade av samtliga berörda myndigheter och från och med den 18 september 2009 är pipelinen i drift igen. Med pipeline misnkar kostnaderna framöver. ...

Malkas rapport

Rapporten var väl som väntat ingen höjdare, men nu äger jag inte Malka för jag trodde på en bra rapport. Enda skälet till att jag i dag äger Malka är för jag tror de kommer att köpas upp av en större aktör. Malka kommer nog aldrig på egen hand kunna visa vinst, de har troligen inte kapacitet till det. Malkas styrka ligger då troligare under jord, oljan som finns där men som de inte får upp. Liknelsen med Tyks är många. Kommande reservuppdatering visar troligtvis på betydande mängder olja. Värdet på Malka ligger troligen runt just 35- 40 öre som det redan spekulerats om. ...

Active Biotech - Nyhetsbulletin från Epoken ...

LAQUINIMOD - SKRIDER FRAM I ENSAMT MS-MAJESTÄT … Den orala IMMUNSUPRESSIVA läkemedelskandidaten Cladribrine (Merck) mot MS fick idag ett rungande avslag av FDA - se nyhetslänk i det nedan! Laquinimod - first choice! Detta innebär att den IMMUNMODULERANDE orala läkemedelskandidaten Laquinimod (MS), i Active Biotech och Teva:s regi, HÖGST SANNOLIKT kommer att kunna göra anspråk på att bli FIRST CHOICE både bland MS-läkare och MS-patienter. Detta som den enda trovärdiga långsiktiga underhållsbehandlingen av (RR) MS-patienter. ...