Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Malka Oil / Gazprome kontra Irak - kan det verkligen stämma?

Att Malkas agerande har chockat många är det ingen frågan om. Själv tror jag, NEJ jag vet att Malkas VD har en genial plan. En plan som är för tidig att avslöja pga. tystnadsplikt då förhandlingar fortgår än idag .Låt mig presentera ett scenario - som OM stämmer kommer medföra gigantiska vinster för både Gazprome och Malka Oil. Först och främst vill jag ta upp följande nyhet, taget från det statliga irakiska nyhetskanalen (al-iraqia) som både finansieras och stöds av USA. Detta ÄR en trovärdig källa. ...

Brev till Malka

Kopia av: Detta är en förfrågan via http://wwwhosting.se/malkaoil/ från: Göran Tivesjö Varför försäljning före uppgradering av reserver? Vilken affär är så bra att vi inte skall få utdelning av föräljningslikviden utan en nyemission där vi inte vet vad vi satsar på? Maks och några storägare vet givetvis nu vill vi andra veta också! Läs andras kommentarer på redeye.se Mvh Göran Tivesjö

SAABs öde

För mig har västvärldens bilindustri, med få undantag, gått en ganska tydlig väg till mötes under de senaste 20 åren. Att rita, designa och tillverka en bilmodell krävs det stora investeringar vilket betyder att man måste sälja ohyggligt många bilar för att till att börja men nå break-evan. För att få lönsamhet i bilindustrin så måste man slå ut utvecklingskostnaderna på flera modeller och längre serier. Titta Volkswagen Group med Volkswagen, Audi, Seat, Porsche mm det är i min mening enda vägen att gå för ett västerländsk bilföretag. Konkurrensen från Asien är så betydande med lägre prodktionskostnader och längre serier att det är ingen ide att försöka konkurrera längre. ...

Malkan vill göra nyemission

Det blir bara bättre och bättre, nu vill Malka Oils styrelse ha mandat från bolagsstämman att göra nyemission fram till nästa årsstämma. Styrelsen, vill genom nyemission öka bolagets aktiekapital. Enligt bemyndigandet får nyemissionen bli totalt det antal aktier som ryms inom bolagets maximala aktiekapitalsgräns. För mig låter det som om Malkan är med i en budgivning och de pengarna man har fått loss, plus momspengarna räcker inte. Alltihop låter väldigt mystiskt och jag förstår inte varför de inte använder informationen till att få med sig aktiespararna än låta de spekulera. Diversifiering som VDn säger låter mer och mer som en dålig ide! ...

Spel: Kalifornien oppnar upp

I spelbranschen pa natet har det en langre tid spekulerats i att USA, eller enskilda delstater kommer att tillata hasardspel pa natet eftersom de behover extra skatteinkomster for att tappa till budgetunderskotten. Enligt initierade kallor som jag traffat pa branschmassan EGR Live i London kommer Kalifornien att tillata privata operatorer att erbjuda poker fran Q1 nasta ar. Sannolikt kommer ett par storre operatorer att fa konkurrera om licenserna, samtidigt som aktorer som i dag har tillstand att bedriva fysiskt spel (indianstammar och vissa spelklubbar) blir samarbetspartners (skins). Pa forhand ar det svart att se att svenska operatoren Unibet skulle kunna vinna en licens men det ar inte omojligt. Samtidigt har pokernatvarket Entraction visat stort intresse for den amerikanska marknaden och har sannolikt forberett sig for strategiska samarbeten med lokala partners. Annars ar Osterrikiska Bwin en lagoddsare i sin egenskap av overlagsen storlek online. Varderingen avskracker inte och den som ar intresserad bor halla koll pa branschen den narmaste tiden nar Californiens beslut blir offentligt. ...

Besvikelsen är stor på Malka Oil

Det är ingen vidare affär som Malka Oil presenterar i mina ögon. Antingen är Malka Oil utsatt för utpressning eller så är de helt enkelt väldigt dåliga förhandlare. Dessutom är det oroande att VD Maks Grinfeld pratar om diversifiering och nya investeringar, det känns inte som om han inte agerar för aktieägarnas bästa. Så fort affären är genomförd borde kassan delas ut till aktieägarna, annars är det nog bara en tidsfråga innan den värderas med rabatt på börsen. Maks prat om diversifiering köper jag inte, det kan aktieägarna sköta själva genom diversifiering i sin portfölj. ...

Malkas affär.

Alla har väl läst om budet på 118 USD = 820 MSEK på Malka Oils dotterbolag STS-service som håller licenserna för oljeutvinningen. Malka är nu värderat till “kassan”, om och när affären går igenom.Lägg till några procent för dotterbolaget STS-Mangement som sköter bl.a den löpande bokföringen och den juridiska biten åt just det ev sålda STS-service. Aktieägarna måste först godkänna affären på extrastämman i december. Av gårdagens rapport kunde vi läsa att Malka kommer att få tillbaka momsinbetalningar från 2005 till dags dato, men hur många miljoner det rör sig stod inte att läsa.Frågan är vad som blir kvar när STS blir sålt ? Kassan samt management. VD Maks Grinfeld säger samtidigt att man ligger i förhandlingar om förvärv : Malka Oil avser inte att använda pengarna från STS-Service till en enda stor affär utan kommer istället sprida ut dem på flera affärer, menar Malkas VD. ...

Peab - Intressant vid rekylen

Har precis ökat mitt innehav i Peab efter senaste tidens nedgångar. Jag tror att på 3-6 månaders sikt att Peab är ett bra köp. På ett års sikt, ett väldigt bra köp. Vad har ni för tankar om Peab? Intressant att höra. Mvh Simba

Malka - Kommentar FSG

Den som bjorde sig besväret, vilket inte jag gjorde, att titta på den övesiktsbild som finns på Malkas websida, kunde se att Malkas fält omges av Gazprom neft. Inringad m.a.o. Försäljningen blir naturlig priset likaså. Gazprom är gazprom. Så till det som är intressant. I en kommentar igår skrev jag, _“I fallet malka spekuleras även att det skulle vara en fsg av dotterbolaget och inte hela bolaget. Då kan malka välja att dela ut pengarna til aktieägarna eller använda hela kassan till att göra andra, för malka oil, bättre affärer. ...

"Aktiehippien" i vårt grannland som slår index år efter år.

Några år efter att alla svenskar tvingades att börja fondspara i ppm började jag intressera mig lite för fonder. Det kändes som ett nödvändigt ont. Efter ett tag ”upptäckte” jag ”aktiehippien” Kristoffer Stensruds fondbolag, Skagen Fonder (i ppm har jag den största delen i hans fond Skagen Kon-Tiki). Nu när jag har haft ett intresse för fonder (och som nu har gått över till aktier) ett tag inser jag mer och mer hur extremt duktigt han är. ...