Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Amazing Amazon och Investor's Intelligence

Amazon är inte en aktie som normalt avhandlas på Redeye men jag tror ändå att det kan vara intressant även för svenskar att ha koll på omvärlden. Amazon, som har ett Market Cap på US$ 61 miljarder, har en uppgång på 61% enbart under de senaste två månaderna bakom sig, och aktien handlas nu till ett P/E-tal på otroliga 84! Samtidigt så utgör den 2.5% av vikten i Nasdaq-100 indexet. (Det kan nämnas att Apple som är en annan raket står för 15%). Under de senaste dagarna har Amazon fullkomligen exploderat och visar tydliga topptendenser. det behöver inte innebära att toppen redan har infunnit sig utan lika gärna att den troligtvis infinner sig inom kort. ...

Naturgasen är basen.

Vilken framtid går naturgasen till mötes ? Svällande världslager, nya fynd, och extremt pressade priser gör nog att en del bolag får stänga ner produktion i väntan på bättre priser. Dagens pris pendlar runt 4,50- 5,0 usd/tusen kubikfot Henry Hub. Det finns ett stort överutbud även på olja där världslagren är fyllda till brädden, men ändå går inte priset ner. Samtidigt kan man läsa att det råder en stor brist på naturgas i flera kinesiska regioner där storstäder som Wuhan, Chongqing, Xi\‘an, Nanjing och Hangzhou lider av svår brist på naturgas. Vi talar alltså inte några avlägsna bergsbyar på landet utan städer med miljonbefolkningar. Kineserna fryser och i sakta men säker mak så har man börjat byta ut den gamla kolkaminen som oftast är den enda värmekällan stående mitt i det enda rummet, mot en naturgaseldad värmekälla. Efterfrågan på naturgas kommer att stiga i Kina flera år framöver. ...

Nokias CMD

Nokia hade kapitalmarknadsdag igår och det var väl inga större överraskningar. De menade att marknaden växer 10 % och att Nokia ska hålla sin marknadsandel. De ser fortfarande prispress, men betydligt mindre än under de senaste åren. Kanske ASP-nedgången börjar plana ut? Kallasvuo tror att Smartphones ska bli ännu viktigare och större andel av den totala mobiltelefonmarknaden, t.o.m. i utvecklingsländerna. Kallasvuo ser en stabilisering på marknaden och upprepade att nyckeln till framgång är volym och storskalighet! ...

Positiv inledning

De asiatiska börserna har hittills gått starkt på morgonen samtidigt som ledande amerikanska terminer pekar uppåt. Sammantaget tyder det på att Stockholmsbörsen öppnar i positivt territorium. Det blev blandade rörelser igår på New York-börserna. Dow Jones Industrial Average noterades ned 0,2 procent medan S&P 500 noterades kring oförändrade nivåer. Nasdaq Composite stängde på plus 0,4 procent. Priset på råolja sjönk igår efter siffror om ökade amerikanska lagernivåer. Ytterligare press kom från att dollarn stärktes. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 76,62 dollar per fat vilket är en nedgång på 1,74 dollar per fat. Oljejättarna Exxon och Chevron noterades ned, Exxon slutade på minus 0,3 procent och Chevron ned 0,4 procent. ...

Coastal contacts Inc.

Tycker att uppsidan på denna aktie kan vara enorm både på kort samt på längre sikt. Kanadensiska Coastal Contacts säljer kontaktlinser och glasögon på nätet. 2004 förvärvade Coastal Contacts svenska Lensway för att positionera sig på den europeiska marknaden. Enligt rapporten för det tredje kvartalet, som presenterades i oktober, stod bolagets försäljning av glasögon för 10 procent av omsättningen. Ledningen för Coastal Contacts har stora förväntningar på försäljningen av glasögon. Lyckas bolaget inom segmentet kommer det att bidra avsevärt till bolagets tillväxt under de kommande åren eftersom marknaden för glasögon är så mycket större än marknaden för kontaktlinser. ...

Guld/Råvaror

Hej! Såg att det fanns en bloggare innan mig som tog upp endel av de saker jag tänkte skriva om när det gäller guld och andra råvaror. Håller egentligen med den tidigare bloggaren i det mesta. Jag äger guld aktier och Minifutures/Guld. Vidare äger jag i stort sett enbart råvaror. Vilken risk jag tar.! Ja kanske men vad ska jag äga? Ska jag köpa aktier i banker? Industri? Sätta pengarna på banken? Vart ska man placera sina pengar? ...

Portföljen fyller en månad

Sist jag gav en uppdatering kring min Redeyeportfölj hade det gått 10 dagar och resultatet såg ut som följande: 529k +5.91% Tiden har nu tickat på och portföljen fyller idag en månad med följande utfall: 545k +9.05% (+3.14% från föregående uppdatering) Kort uppdatering om innehållet: Unibet +2.66% (+1.33%) - Fortsatt uppåt för Unibet i långsam takt. Carnegie har under perioden bytt ut Betsson mot Unibet på sin Core-pick list vilket känns klokt då Unibet har god potential till samma resa framöver som Betsson redan vandrat under hösten. Vi ser även åter igen höjd riktkurs från både Swedbank och Goldman Sachs där Swedbanks nya riktkurs är 265kr. För övrigt fungerar nya Iphonetjänsten kanon! ...

Vad driver Guld priset?

Guld priset nådde idag nya höjder. Priset för ett uns guld kostade ca $1212 under morgonens handel, vilket är en 40 % ökning under 2009. Vad är det för faktorer som ligger bakom denna extraordinära ökning? För att kunna svara på frågan har jag analyserat tre faktorer som driver det underliggande guldpriset. Första faktorn är den svaga dollarn. Anledning till dollarns svaghet kommer från extremt låga marknadsräntor i USA och den efterföljande carry handeln som pressar ner värdet på dollarn ytterliggare. Även om dollarn är huvud valutan i den här handelsstrategin, ska det nämnas att de flesta ekonomier i väst (inklusive Japan) har extremt låga marknadsräntor. Då utvecklingsländernas valutor och guld erbjuder en attraktivare avkastning än de i väst, sker enorma förflyttningar från låg ränte valutor till hög ränte valutor och guld, vilket har drivit upp priset för dessa tillgångar kraftigt under det senaste året. ...

Proffs och småsparare oeniga om börsen

Kom precis hem från nationalekonomin, har varit en intressant dag där vi bland annat gått igenom den förra bankkrisen och vad som utlöste den med avreglering av finansmarknaden, fast växelkurs, bankers utlåning och inte minst privatpersoners belåning. Diskussionen efteråt var mycket intressant! Läste nyss en artikel på di.se om att småsparare och proffs är oense om börsens utveckling, i synnerhet räntefonder. “Proffsen” säljer av sina innehav och positionerar sig i räntefonder ( lägligt inför årsskiftet och bokslut? ) medan småsparare i allt högre grad köper aktie och tillväxtmarknadsfonder ( kalkonfenomenet ) ...

Topotarget, en het uppköpskandidat.

Topotarget har en längre tid framstått som ett hett uppköpsobjekt inom biotekniksektorn. En negativ rekyl i den långa trenden gör nu värderingen alltmer attraktiv för investeraren, Kommande år kommer bli mkt spännande, detta bl a mot bakgrund av att läkemedelsbolagens tidigare restriktiva attityd under finanskrisen vad gäller licensafärer nu definitivt släppt. Bolaget befinner sig i löpande diskussioner/förhandlingar sedan lång tid rörande flera av bolagets projekt och ett starkt nyhetsflöde det senaste året i kombination med en fortsatt låg värdering gör uppköpsscenariot högst aktuellt. ...

2017-05-30 12:43 · krax