Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Några funderingar kring "defensiva aktier"

Ibland när man läser affärstidningar och analyser av aktier så stöter man på begreppet “defensiva aktier”. Jag definierar själv defensiva aktier som bolag som tjänar lika mycket pengar oavsett konjunktur. Defensiva bolag har en låg vinstvolatilitet oavsett konjunkturläge. Till skaran defensiva aktier tillhör för mig främst läkemedel och dagligvaror (mat och förbrukningsvaror t.ex). Varor och tjänster som är essentiella för vårt levande tenderar vi såklart att handla oavsett om vi har mycket eller lite pengar i plånboken. ...

Epicept - jag har slutat oroa mig...

Som några av er kanske vet så har jag för tillfället inget innehav i Epicept. Faktum är att det inte oroar mig längre, inte ens om jag inte hinner in igen innan det efterlängtade avtalet för Ceplene landar. Med lite tid ifrån aktien har jag fått ett välbehövligt perspektiv på Epicept men även lärt mig en del om mig själv och det oviktiga med att vara på plats när det händer så länge jag VET vad som händer… ...

Ellen - Veckans raket...

Företaget Ellen meddelade i muntra ordalag i torsdags att man ingått återförsäljaravtal med ett Kinesiskt företag som omsätter 20 miljarder årligen, och aktiekursen svarade direkt upp med en ökning långt över 100% på några timmar, man blir nyfiken… https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=1399218 Läser igenom nyheten och letar efter någon indikation som kan sätt press på den Kinesiska partnern så att de verkligen gör sitt yttersta för att sälja så många som möjligt av Ellens tamponger. Det borde ju rimligen vara värt en rejäl summa pengar upfront för detta Kinaföretag att få en chans att tjäna så mycket pengar när markndspotentialen enligt pressreleasen är så gynnsam, men jag hittar inget som tyder på att pengar är involverade i denna överenskommelse, enbart potential. ...

2017-05-30 12:44 · tony1

Bok: The new market wizards

Ett antal intervjuer med kända och framgångsrika handlare i USA. Skrivet i tal-skrift och väldigt tunnt på användbar innehåll. Titel: The new Market Wizards, Conversations with America stop traders Författare: Jack D. Schwager ISBN: 1592803377 Riktad till: Boken är riktad mot alla läsare som är intresserade av aktiehandel. Detta är den tredje upplagan, vilket lurade mig att tro att det är en bra bok. Ofta när det kommer fler upplagor betyder det att boken har sålt bra. Men det kan även vara så att författaren mjölkar en gammal ide. På brist på nya idéer oftast! Boken är ett antal intervjuer med olika lyckade traders i USA. Författaren har plockat ut ett antal inom olika branscher och olika typer av handel. Spridningen av olika typer är rätt så bra. Det är bland annat valuta/råvaror/fonder/hedge handlare. Jag läste recensioner och köpte boken i förhoppningen om att läsa om andras erfarenheter. Jag har tröttnat på typiska böcker som ”bli super rik på 24 timmar” böcker. Men tyvärr är boken inte i närheten av det man förväntar sig. I intervjuerna dyrkar han dessa människor än kritisk granskar och frågar. Det är skrivet nästan i talskrift och flera sidor kan handla om t.ex. militärtjänst, bilar eller andra hobbies. Vilket bara irriterar mig mer och mer i boken. Så i sista kapitlet så skippade jag sida efter sida. Några få bra avsnitt fanns det i boken när det handlade om en valutahandlares misstag eller när en fondhandlare skapade olika metoder för att filtrera bort företag som inte platsar in. Boken är på över 500 sidor och av dessa kanske 50 är läsvärt. Även om boken inte kostade mer än 150 kronor på bokus så är det verkligen inte värt pengarna. Sammanfattningsvis: Luras inte av titeln eller de recensioner du kan läsa på Amazon. Boken är full av irrelevanta historier och diskussioner mellan två män som beundrar varandra och berömmer varandra för alla miljoner de har tjänat. Man lär sig definitivt inget nytt eller av värde! ...

Dags att dumpa miljöaktierna?

Är den globala uppvärmningen en bluff? Hackare lyckades för någon vecka sedan ta sig in på de interna servrarna vid brittiska University of East Anglia’s Climatic Research Unit(CRU). CRU är en av de främsta informationskällorna till FNs klimatpanels IPCCs rapporter. Hackarna hittade på servrarna mailkonversationer som tyder på att falsk fakta har levererats till IPCC. De brittiska klimatforskarna ska ha fifflat med resultat och systematiskt valt att presentera endast de resultat som understryker deras teori om en av människan skapad global uppvärmning. Enligt de riktiga resultaten ska temperaturen faktiskt ha sjunkit under en tioårsperiod. Påpekas ska att en tioårsperiod inom miljön är en piss i sjön, men studerar man t.ex. den normalförskjutningskurva som länkas till nedan så ser den uppvärmningsperiod som vi befinner oss i just nu inte ut att vara mer än en normal del i en sinuskurva. Det är alltså fullt möjligt att uppvärmningen som skett paralellt med de ökade utsläppen av koldioxid bara är en tillfällighet, och att den redan har nått sin kulmen. ...

2017-05-30 12:44 · daun

Anders Bagge ökar i White Shark...

…men va e de för rutten fisk Bagge köper egentligen, och betalar han över huvud taget mer än en symbolisk summa för denna stinkande “firre”? Dagens PM från White Shark meddelar i klassiskt muntra tongångar att Anders Bagge “storköper” när han i själva verket bara tar över den häktade före detta White Shark-VD:n & grundaren Robert Rodin:s 50%-iga röststyrka eftersom det är ngt. bökigt att hålla röstning om nästa NE inne på häktet., alla aktieägarna får liksom inte plats i cellen. ...

2017-05-30 12:44 · tony1

Förändringens vindar?

Dagens arbetslöshetsrapport från USA resulterade i en intressant utveckling. Börsen firar att arbetslösheten har sjunkit från hela 10,2% till endast 10%. eftersom antalet arbetslösa fortfarande stiger så beror förändringen enbart på att de arbetslösa vars försäkringar slutat gälla nu inte längre räknas i arbetskraften. Liknande trick används av politiker överallt, även här hemma. Samtidigt som börsen stiger (initialt åtminstone) så sjunker även euron mot dollarn. Detta är ett tydligt trendskifte mot hur marknaden tidigare uppfört sig med en sällan skådad samstämmighet mellan EURUSD och tex S&P 500. Är detta en tillfällighet eller är det en bestående trend? Jag tror att dagens divergens inte kommer att hålla i sig speciellt länge, däremot så är det fullt möjligt att det är början på något mycket större. I Elliott Wave analys är en tanke att toppar inträffar vid en oväntat god nyhet vilken i sig ger upphov till ett klimax i marknaden varpå kurserna sjunker. Nyheten pressar ut det sista av uppgången på en sedan länge övervärderad marknad som sedan faller tillbaka. Om så är fallet idag så kan det innebära att Primärvåg 3 ner har börjat. I så fall så gäller det att rigga för storm! ...

Warren Buffet - Världens mest framgångsrika investerare

Warren Buffet har under ett halvt sekel fått i genomsnitt 28 % förräntning varje år på sitt kapital. Detta har gjort honom till världens näst rikaste man. Han anser att ränta på ränta är världens åttonde underverk och hans käpphästar är tålamod och långsiktighet. Hade man investerat 1000 kr 1956 hos honom (när hans karriär började) hade den tusenlappen nu vuxit till 15 000 000 kr. Jag växte upp i ett medelklasshem med mycket skeptiska åsikter om aktier. Min fars första och enda aktieaffär var en plågsam historia som slutade illa med konkurs och värdelösa aktier. Detta färgade hela familjens åsikter om aktier. Aktier var ett lotteri! Trots detta ville jag satsa pengar på börsen och de första åren inom aktiehandeln köpte jag kort och spekulerade vilt. Detta blev efter ett tag riktigt stressigt och trots att det var småbelopp var det svårt att koppla bort skärmen. ...

Varför vi älskar Nokia!

Finska analytiker och annat löst finskt bankfolk talar sig ofta varma för Nokia. Om man resonerar finansiellt är det faktiskt svårt att förbise dem, speciellt om man sköter en finsk aktiefond. Orsaken är naturligtvis att Nokia har en oehörd dominans på den finska finansiella världen. Det är inte bara den 35 %-iga vikten i börsindexet, det finns även tusentals instrument kopplade till Nokia-aktien. Börshandeln domineras fullständigt av Nokia-aktier och Nokia-derivat. ...

Teknisk Analys EU/USD

Om vi tittar på indikatorerna för EUR/USD kursen, visar RSI att den uppgående trenden är positiv. Jag har redan talat i mina artiklar om att 1,5050 nivån är väldigt viktig. Även om vi handlade vid 1,5162 i förra veckan och kommit ner bit sedan dess, ligger vi fortfarande några pips över1.5050 vilket jag tolkar som ett försök att testa 1,5200 nivån de kommande veckorna. Vidare har kursen har börjat lägga en bas kring 1,5050 nivån där vi kan förvänta kursen falla tillbaka efter försöken att nå 1,5200. Vår MACD ligger parallellt med vår prissignal vilket inte riktigt hjälper oss i att definiera någon kursändring i EUR/USD. De positiva signalerna från ECB igår stärker fundamenten för en starkare euro på längre sikt ...