Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Neurovive. Verkar läcka som ett såll. Finansinspektionen kontaktad.

1)Under drygt 1 års listning på aktietorget, så har Neurovives (NVP) kurs vart genomsnittligt rätt så statisk, och handeln genomsnittligt rätt så stendöd. Inget unikt sett till bolag av liknande storlek, under samma tid. Störst går generellt först på börsen i börsuppgång. I “biotech(knattar), så väntar man ju i regel på ngt studieresultat, och NVP s senaste bud var att ett sådant var att vänta Q1 10 (ngt) framflyttat). Jag rekade själv bolaget tidigare (Okt 08*), vilket var ett undantag för biotech, då skickliga Smallcaprekarna Smallcap.se gjort en får man säga extremt bra och positiv analys av bolaget. Finanskrisen* lade dock en istid över många Smallcap (som i flera fall pågår än), så jag tappade intresset. ...

2017-05-30 12:44 · gap2

ODD kursrusning i Molly

Inget tycks kunna stoppa Odd Molly aktien. Aktien har rusat med 274 procent i år. Det hela börjar likna ett farligt chickenrace, då det inte verkar finnas några säljare och volymerna är dåliga. Det går förmodligen att räkna nedgångsdagarna i år på fingrarna. Det som dock kan tyckas vara märkligt är att aktien fortsatte att rusa på fredagens nyhet om att Odd Molly skall bli mainstream och gå in på “finbörsen”. Förhoppningsvis kan detta leda till ökade volymer i aktien, men jag har istället hakat upp mig på storägaren och styrelseordförande Christer Anderssons uttalande i pressmeddelandet. “En börsnotering skulle öka förutsättningarna för en breddad investerarbas väsentligt, vilket ger oss större handlingsfrihet i vår fortsatta expansion”. ...

Clas Ohlson - stark rapport för Q2

Clas kom idag med rapport för Q2. Riktigt stark rapport med bättre marginal än väntat. Expansionen i England fortsätter enligt plan. Om expansionen lyckas i England så kan detta på sikt blir mycket lönsamt för Clas. När jag läser följande så inser jag varför jag älskar Clas Ohlsson! 6 månader (maj-okt 09) Försäljningen uppgick till 2 661 Mkr (2 338), +14% Rörelseresultatet uppgick till 287 Mkr (223), +29% Vinst efter skatt uppgick till 207 Mkr (162), +28% Vinst per aktie uppgick till 3,21 kr (2,49), +29% ...

Walters naturgas

ExxonMobil: Large-Scale LNG Projects Needed På en energikonferens i Doha säger ExxonMobil Gas and Power Marketings President Tom Walters att naturgasen kommer att bli en absolut nödvändighet för att kunna möta den ökande energikonsumtionen fram till år 2030. Man förväntar sig en ökning på 35% mellan 2005-2030 och naturgasen kommer att bli en absolut nödvändighet i detta. Allt oftare nämns nu naturgasen i olika sammanhang som ett riktigt hett och trovärdigt alternativ till oljan och kolet. Känns bra att man inte är ensam i den tanken ;) Läser vidare vad som kom fram under paneldebatten : ...

Tankar kring kortsiktig trading i PARE

Jag gillar f.n. att swingtrada i Pa Resources. Aktien står fundamentalt lågt värderad idag med ett eget kapital på ca 32 SEK aktie. Att äga råvaror är inte heller fel som hedge mot inflation. Aktien pressas nu, möjligen p.g.a. börsveckans negativa analys. Jag tror dock att dessa problem är övergående och att Pa Resoruces kommer etablera sig runt 30 SEK om någon månad eller två. Men däremellan kommer den svinga mellan 24 - 30 SEK gissar jag. ...

Dollarindex trendbrott på gång?

De globala börsmarknaderna har den senaste tiden haft hög negativ korrelation med dollarindex, därför är det intressant att följa dollartrenden för eventuella förändringar. Dollarindex har befunnit sig i en nedåtgående trend under en längre tid, men har nu visat tecken på en möjlig trendförändring. Skapandet av nya swing lows har sedan mitten av juli månad blivit allt tätare, vilket ger indikationer om att styrkan i nedtrenden är avtagande. Fredagens kraftiga uppgång, resulterade i att nedtrenden sedan juli månad testades och dollarindex stängde däröver, vilket därmed borde bekräfta trendbrottet. ...

Jim Rogers och George Soros

Jim Rogers och George Soros samarbetade under tio år och hade en fond tillsammans; Quantumfonden. Den gick upp 4 000 % under 1970-talet. Sedan har de gått åt var sitt håll. Men de har båda slagit index med råge under 30 år. Jim Rogers vill gärna vara på plats för att se vad han ska investera i. Ett märkligt exempel på det är att han under en jordenruntresa på motorcykel blev så imponerad av Botswana att han investerade i alla bolag på Botswanabörsen. Denna investering var lyckosam. Han är också helt övertygad om att det är råvaror man ska investera i p.g.a. Kinas gigantiska tillväxt. Jim Rogers är en utpräglad värdeinvesterare och köper bara det som är verkar vara riktigt billigt; ”Framgångsrika investerare letar efter möjligheter att köpa värde billigt och sedan sitta på det under lång tid.” Han lär också ha sagt att aktiemarknaden styrs alltför mycket av hopp, girighet, rädsla och panik och att han inte känner någon som har blivit rik på teknisk analys. ...

ITAB Shop Concept

God morgon mina kamrater! Jag tänkte surra lite kring ITAB Shop Concept. Jag har alltså denna ljuva morgon ägnat lite tid åt forskning kring, i, mittemellan och under ITAB. Jag finner ett bolag med en intressant produkt, stora kunder och en växande marknad. ITAB sysslar med projektledning, design, utveckling, tillverkning och försäljning av pall- och hyllsystem, butiksinredningar, kassadiskar och entrésystem (bl.a. Self check-out). Man har under det senaste året fått många större aktörer knäsvaga, däribland finner vi Coop(Sverige, Norge och Danmark), Kodin Terra och senast idag fick man en mindre order från Legoland. ...

Små rörelser väntas

De amerikanska börserna backade något efter gårdagens stängning i Stockholm och i Asien har börserna överlag noterats ned under natten. Stöd kommer dock från svagt positiva amerikanska terminer. Sammantaget väntas dagen inledas svagt nedåt till oförändrat. USA börserna inledde veckan med en mindre nedgång. Det var delvis bankerna som satte press medan visst stöd kom från telekomsektorn. Dow Jones Industrial Average stängde kring oförändrade nivåer, breda S&P 500 backade 0,3 procent och Nasdaq Composite tappade 0,2 procent. ...

Softronic - attraktivt bolag och schysst värderad aktie

Idag presenterades att Softronic köper ett programvarubolag med 10 anställda som utvecklar resesystem. En nisch som Sofronic redan idag är inne i. Prislapp nämndes inte men koncernchef och storägare Anders Eriksson har en långsiktighet och fingertoppskänsla som jag litar till. Bolaget har en nettokassa på ca 1 SEK per aktie. Nettokassan avdragen värderas bolaget till runt P/E 8.5 på rullande nyckeltal. Efter att besparingsprogram genomförts bör vinsten öka något förutsatt att konjunkturen inte säckar ihop. Vid nästa högkonjunktur bör bolaget kunna göra 1 SEK per aktie i vinst. Det ger P/E 5 nettokassan avdragen. ...