Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Bli heltidsinvesterare och önskelista

Någon skrev att han siktade på att bli heltidinvestare via att satsa i fonder. Ok om man börjar med ett stort kapital så kan man ju göra hur som helst….;-) Jag kommer då att tänka på Buffet klassiska uttalande: Det enklaste sättet att få en miljon dollar är att börja med två miljoner dollar och satsa på flygbolagsaktier…;-) Men börjar man med ett mindre kapital är min tro att man bara blir average och får vara glad om de slår index efter att fonderna tagit sina återkommande saftiga avgifter. Lösningen om man vill njuta livet som investerar på heltid är istället enligt mig att ha en koncentrerad portfölj i tillväxtbolag och följa dessa intenstivt. En bra sak är också att följa tesen “Keep your winners and cut your losers”. ...

Utdelning kvartalsvis i Sverige är inga problem

Debatten om utdelningar rullar vidare på diverse bloggar andra aktieforum. Jag tänkte ge min syn på utdelningar inför skördetiden som närmar sig med stormsteg. Jag tänker såklart på perioden mars-maj 2010 då svenska aktiesparare bokstavligen bombas med utdelningar. Efter utdelningsbombningen under våren känns väntan mycket lång tills bombningen återkommer under samma period nästkommande år… I Sverige så är det ägarna som beslutar om utdelning, oftast en gång årligen, i samband med årsstämman när man fastställer årets resultat och beslutar om hur vinsten ska disponeras. Styrelsens uppgift är att ta fram ett förslag till utdelning som sedan stämman röstar om. ...

Det stora klippet... kanske med hjälp av en analytiker?

För den särskilt aktieintresserade infinner sig i princip dagligen frågan hur man skall hitta just DEN aktien. Den aktie som kan få lite extra fart i depån. Oavsett om man är daytrader eller personen som slött tittar över sin depå några gånger per år och har sitt Ericssondominerade sparande som man haft de senaste tio åren är önskan densamma. Det är ju själva målet med aktier. Att skapa en tillväxt man inte kan hitta på andra sätt. ...

Epicept och Myrx och avtal

När jag läser bloggar inser jag folk tror allt går så snabbt och enkelt. Folk vill ha snabba 100% på några dagar och sen dra vidare till nästa aktie. Folk skiter att läsa på om bolaget och branchen man investerar i. Sen är folk sura för det inget händer på flera månader. Då idotförklarar man ledningen. Kom ihåg när ni investerar i synerhet i bioteknink bolag DET TAR TID. MYCKET LÄNGRE EN DU TROR. Du måste ha en engels tåla mod. Nu på fredagen den 18 dec. skickar MYRX (Myriad Pharmaceuticals) att dom förvärvar Javelin Pharmaceuticals. Dom får ca. 41-45% i myrx. Själv tycker jag det är över pris men vist finns det uppsida ochså. Varför jag tar upp förvervet är för att visa hur fel och hur lång tid det tar för ett litet bolag att skriva avtal försäljning. I slutet på oktober 2007 fick dom godkänt försäljning i europa. Aktien stog i över 7 usd och marknaden var glad. Gemför det med kursen nu ca. 1.40 som högst efter avtalet. Vad gick fel? Tyvärr glömmer folk bort skriver man inte avtal med ett stort bolag med resurser. Får man skriva avtal med små bolag som varken har häller kommer få resurser att sälja läkemedlet bra. Vist kan Jack skriva skitavtal med något litet bolag och ceplene kommer alldrig sälja rigtigt bra. Det är en enorm skildnad mellan Novartis och Celgene och när dom inte hade råd med mer att sälja i mer en storbritanien, Javelin. Där har ni ett fel varför det vart fiasko med försäljningen. Dom trode på att dom skulle nå toppförsäljnin i EU på 75 miljoner usd. vart 1.1 miljoner usd 2008!! Det bide en tume och hade bara råd att sälja i storbritaninen! Det ser man hur viktigt det är man har pengar häller en stark parter i ryggen. Dom började redan i början på 2007 att leta efter parter till Dyloject. I början på 2009 fick dom avtal (7 feb-09). Då fick dom ett skit avtal enligt mig med Therabel som bara säljer i Frankrike, Holland, Italien och Storbritanien och har planer på att sälja i övriga europa. När det nu blir. När dom sålde själva sålde dom för (Q1-08 0.066, Q2-08 0.179, Q3-08 0.366, 0.490) alla siffror i miljoner usd. Nu efter avtalet ligger försäljningen på ca. 1.1 miljoner kvarttalet 2009. Tänk om dom hade ett stort bolag med stor säljorganistioner i ryggen och närvaro i hela europa. Kan man nog höja försäljningen med 50 gånger lätt. Det är här kanse myrx tänker göra något åt? Det kanse inte är så konstigt att jack vill skriva ett avtal med ett stort bolag så man slipper sådanda här problem? Som ni ser tar det nästan två år för ett avtal om man inte har tur och det går snabbare. Ska tilllägga att dom trode på för säljning i usa för Dyloject på 175 miljoner usd i toppförsäljning. Jag säger till dysterkvistarna läs på många bioteknik bolag i synerhet små tar det nästan uppi mot två år för avtal det är inget konstigt med det. Men där imot om man skriver ett avtal med ett litet bolag som saknar resurser då är det inte roligt att vara aktieägare försäljningen blir sällan hög. När det gäller royalty ligger den oftas på mellan 20-30% I undantags fall kan den bli högre men kommer inte på något bolag som har fått det. Så håll tummarna på det blir Novartis häller Celgene. Tror det finns inga andra som vill skriva på avtalet? Sen får man inte glömma att dom kan snabbt världs lancera det och få till en försäljning som små bolag bara kan drömma om. P.S ni som inte har läst mig förut jag kan inte styckesindela det går inte med när jag skickar det med mitt mobila bredband. Så ni behöver inte kommentera det. Tänk på det ni som investerar i små bolag det gäller ochså ha resurser och sälja läkemedlet ochså den dag man får det godkänt. Det är många små bolag som får lära sig det den hårda vägen. MVH harre34 ...

Mina mål och strategier för 2010

Mitt mål är att på sikt kunna livnära mig som investerare. Inte för att jag ogillar att arbeta, nej jag brinner för mitt arbete som systemutvecklare. Min filosofi är också att det hela får ta tid. Jag har högst realistiska avkastningskrav. Mål: - Genom investeringar öka kapitalet med minst reporäntan + 10% före skatt. - Tillföra nysparande på minst 15 000 SEK i månaden. Strategi: - Jag tror på emerging markets-fonder. ...

Avtalet som aldrig kom?

Skvallrar månne rubriken om vad man kommer att kunna läsa i historieböckerna gällande Epicepts avtal om några år? Det finns ju i såfall några tänkbara scenarier varför det blev som det blev.. 1. Jack var en självplågare av stora mått, han älskade att plåga sig själv och andra aktieägare genom att vägra skriva på ett avtal. Han njöt när kursen gick ned.. Det visade sig att bolagen höjde priset med miljontals dollar, men icke sa nicke, kursen ska ned.. Människor med leukemi bönade och bad Jack på sina bara knän, nej, det blir inget avtal. ...

Positiv öppning

Vägledning från de asiatiska börserna samt ledande amerikanska terminer pekandes uppåt tyder sammantaget på att Stockholmsbörsen öppnar avvaktande i positivt territorium. New York börserna stängde ned igår och finanssektorn tyngde index.Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 1,3 procent medan S&P 500 tappade 1,2 procent och Nasdaq Composite stängde på minus 1,2 procent. En starkare dollar satte press på samtliga råvarumarknader under gårdagen. Priset på råolja föll tillbaka under inledningen av dagen men återhämtade sig i sluthandeln och var i det närmaste oförändrad. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 72,63 dollar per fat, ned 0,03 dollar per fat jämfört med onsdagen. Bland oljebolagen stängde Exxon ned 0,3 procent och Chevron på minus 1,4 procent. ...

Först nedslagen, sedan pissad på.

Känner att jag måste få ventilera lite. Är med stor sorg jag ser Saab-Spyker-“affären” gå frammåt… Jag har aldrig varit någon påhejare till att staten ska ta över Saabs bilproduktion, och är det inte nu heller. Men känns som salt i såren att det eventuellt ska tas över av något suspekt bluffbolag med kriminell(?) ledning. Vad ska egentligen Spyker med Saab till? Givetvis INGENTING. Finns INGENTING de kan göra med Saab. Saab går med förlust så det ryker om det och Spyker säljer en handfull bilar om året. Att tro att de skulle vara intresserade för att de ser en synergi-effekt i affären är fruktansvärt naivt! Däremot finns det ju ett lån som man kan ta del av för att betala av på sin egen hög med gamla räkningar… ...

EpiCept - mina tankar

Den 13/2 köpte jag in mig i EpiCept efter tips från en person jag lärt känna inne på Dagens Industris Börssnack och fått stort förfroende för. Tanken från min sida var att göra en snabb vinst efter Avtalet och sedan gå ut igen, en “smash and grab”, om man så vill. Nu har det snart gått ett år och Avtalet lyser fortfarande med sin frånvaro och jag är fortfarande kvar som aktieägare. ...

TRETTI - Insiders tankar på!

Kan man tro annat än att bolaget har full vind i seglen efter nedan insiderköp? Jan Friedman (Styrelse ordf) 26 575st Paul Fischbein (VD) 20 000st Victor Press 20 000st Peter Callerfelt (tf Ek. chef) 1 500st Styrelseordförande, VD m fl har fortsatt tankat på i denna framgångshistoria. Nedan aktieköp har gjorts fr o m 26/11 - 3/12. Kursen låg då runt 49-50kr. Kan oxå tillägga att man nyligen (25/11) släppte ett PM som oxå visar på fortsatt stark efterfrågan: ...