Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Lästips inför helgerna

Bävar du inför alla bösrstängda helgdagar som nu väntar? Det kan kanske bli lite långtråkigt! Ta tillfället i akt och utnyttja tiden till att läsa om gamla och nya investerarlegender. För den som gillar att läsa on Buffet och hans föregångare kan följande länk varmt rekommenderas http://www.investeraren.se/artiklar_kronikor.shtm Jonas Berhnadsson har skrivit mycket lästvärt om aktinvestringar och aktieinvesterare. Här finns alla hans krönikor, analyser och artiklar samlade - ladda ner free of charge. Läs, njut och lär under julledigheten. ...

Nationalromantik

Vad är det för något egentligen ? Det är ett annat lite mildare uttryck för nationalism som är en livsåskådning utifrån erkända nationsgränser. Man hyllar kort o gott den egna nationen och dess invånare, produkter och förträfflighet. I debatten om Saab så flödar “Saabromantiken” och journalister och andra skribener är inte sena att underblåsa dom motsättningar som finns i landet mellan romantikerna kontra ickeromantikerna. En nationalromantiker hyllar det egna landets produkter och har skygglapparna nedfällda så att inte bristerna syns allt för väl. I Saabs fall så vill man inte se den mördande verkligheten och att det finns massor av bilmärken som är lika bra och bättre till ett billigare pris. Kunden avgör vad han vill köpa och det ska inte styras genom protektionism och skyddstullar eller annan statlig hjälp för att på kort sikt rädda arbetstillfällen.Det är snedvridande konkurens. Nationalromantikern väljer att blunda för den ekonomiska och konkurerande verkligheten som objektet är utsatt för.Protektionism är av ondo, och bara det att man börjar nämna ordet protektionism i ett sammanhang visar på desperation och att det man vill skydda från konkurens från bättre och billigare produkter redan är mycket illa ute. Köp Saabar skriker många och tror att vi den vägen räddar Saab. 9 miljoner svenskar kan inte hålla Saab under armarna. Vi är för få, helt enkelt… ...

"Så här blev Warren Buffet världens rikaste person"

Jag har precis avslutat den första läsningen av ”Så här blev Warren Buffet världens rikaste person” av Per H Börjesson. Boken är helt klart läsvärd (iallafall för de som nyligen har börjat intressera sig för aktier och särskilt Warren Buffet) och har ett enkelt och flytande språk. Men de av oss som tidigare har läst böcker eller ett antal artiklar om Warren Buffet har kanske inte så mycket nytt att se fram emot när de tar upp denna bok. Det mesta är redan känt sedan tidigare. ...

Aktiemarknades flockbeteende

Bubblor startas av det man kallar aktiemarknadens flockbeteende. Och det gäller att undvika bubblor för att inte förlora pengar. Aktiemarknaden är ju en sorts auktion och om många köpare vill ha en viss aktie, pga att man tror att värdet kommer att stiga, går priset upp. Detta sker även om värdet på bolaget inte har ändrats. När det gäller aktieköp är därför informationen det viktiga. Så klart. Om all information fanns tillgänglig för alla skulle det vara lättare att ta korrekta beslut. Men så fungerar inte verkligheten. Man kan aldrig vara säker på att man har all väsentlig information. Det som ibland händer är att om det uppstår en rörelse där det verkar som att alla andra vet något som jag inte vet, så hänger man med utan att reflektera över informationen som finns. ...

Betsson nära stödet på 110 igen - intressant!

Ser ut som om Betsson återigen ska ner och prova stödet på 110 kr vilket bör öppna upp för ett köpläge. Vill dock tycka att volymen för Betsson har varit oroväckande lågt på sistone. Aktien har nog gjort sitt för året men Q1 kommer nog locka köparna när det är dags för OS och när snacket om utdelningar börjar sätta igång. Att köpa Betsson på dessa nivåer ser jag inte som en dålig affär och att behålla den i sin portfölj är bara en säkerhetsåtgärd i en svajig konjunktur… men krisen är väl över nu ;-) ...

Positiv start på veckan

Med stöd av fredagens amerikanska börser och vissa av de asiatiska börserna nu på morgonen bör Stockholmsbörsen öppna i positivt territorium. Börserna i New York stängde upp i fredags med teknologiaktier som en vinnande sektor. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,2 procent. Det breda S&P 500 avancerade 0,6 procent och Nasdaq Composite avslutade på plus 1,5 procent. Priset på råolja handlades upp efter uppgifter om att Iran hade tagit över en oljekälla i södra Irak. Irakoron gynnande oljepriset som steg. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 73,31 dollar per fat vilket är en uppgång med 0,66 dollar per fat. Bland oljebolagen klättrade Chevron 0,2 procent medan Exxon noterades kring oförändrade nivåer. ...

Börstoppen 2009 uppdatering

En uppdatering av analysen den 2 dec se (länk nedan) hänvisade jag till ett flertal faktorer som pekade på att upptrenden var i sitt slutskede. Jag nämde att det krävdes extraordinär kraft för att förmå index att fortsätta uppåt vilket jag ansåg vara osannolikt. Index har därefter visat fortsatt slagig handel med en viss dragning nedåt, den hjälp aktiemarknaderna globalt åtnjutit, av en försvagad dollar håller succesivt på att förbytas till det motsatta se här (länk nedan). Omxs30 index har nu brutit uptrenden och första stödet på nedsidan finns vid 926 följt av 915. ...

Varför bygger man vidare?

Har svårt att förstå att man menar att “starta om på nytt”. Varumärket Malka oil är ju värt 0 kr (ett namnbyte är ett måste), styrelsen har knappt något förtroende av aktieägarna. Det är ingen stabil grund att starta om ett företag på. Har också lite svårt hur Maks går ut och säger att han är glad över att affären med gazprom blev klar, och det enda han ska tänka på nu är JUL? Hade jag personligen gjort klart en affär med så många frågetecken skulle jag inte våga nämna jul i en mening till aktieägarna. ...

WA WALL VISION No 1

I denna vecka ar det extra bolagstamma i foretaget Eco-Boråstapeter. Bolaget byter namn for borsintruktion under 2010. Aktien handlas i dag pa www.alternativa.se Jag rekommenderar intresserade att ga in pa alternativa och titta pa ovanstaende foretag. Detta foretag som nu skall borsintroduceras pa OMX Stockholmsborsen uppfyller alla kriterier pa ett foretrag som Warren Buffet skulle kopa. 1) Foretaget ar over hundra ar gammalt 2) Det har alltid i over hundra ar gett utdelning ...

Protektionism o nationalism, fel eller?

I min första blogg på Redeye kanske jag trampar rejält i klaveret, men efter att sett vilka åsikter som aktualiseras i samband med SAAB´s nedläggning har jag börjat fundera på om vi inte borde bli mera nationalistiska i Sverige. Att SAAB läggs ner kanske inte är fel, det är möjligt att det ej går att driva detta företag med vinst, vad vet jag. Men att se vissa av våra statsmän/kvinnor stå eller sitta i tv och säga, att det är bättre att SAAB/sådan industri tillverkas i Kina, att de snart tillverkar lika bra miljöbilar som vi osv. Det kan jag aldrig acceptera. Eriksson tappar order till Huawei, de var billigast, uppsägningar i Gävle, Lund etc. Vart kommer deras teknik i från, hur framställs den? ...