Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Chickenrace fortsätter utan riktning

Alla stora nervösa bankaktörer på Stockholmsbörsen agerar mycket eller mindre på börsen. Det är som ett chickenrace där stora bankaktörer tävlar om vem som vågar eller väntar med sina investeringar. Börsen har gått upp 47 procent för hela 2009, eller 60 procent efter botten i mars 2009. Vilken fantastisk återhämtning för Stockholmsbörsen efter (konstgjord andning) och bearmarketrally. Nu har Stockholmsbörsen hamnat i samma nivå som juni 2006. Världsekonomin för 2006 är betydligt starkare än världsekonomin 2009. Dagens världsekonomi och kapitalism är inte speciellt väl fungerande sett i ett längre tidsperspektiv. Systemet bygger i enkelhet. Varor och tjänster förädlas och byter händer och fötter vilket skapar vinst och tillväxt. För att systemet skall fungera krävs tillväxt. ...

God Jul alla

Hej och God Jul .KF i synnerhet och alla andra kunskapsspridare i allmänhet. Hade jag hittat detta forum tidigare så hade jag varit rik nu. Inget att gråta över spilld mjölk. Nästa år ska jag öka 50%, omöjligt? Ingalunda, men den hjälp och respons man får här lär det ordna sig. Hur som helst, tack alla skribenter och Redeye redaktionen. Blackpearl och Clas Olsson får dra loket:)

Bloomberg

Läste igår om Bloobergs löpande sammanställning av europeiska aktieindexet Dow Jones Stoxx 600 där dom ger “fortsatt bottenbetyg för svenska aktier” o av dom 10 bästa var 5 från GB. våra aktier har gått över dubbelt så bra som dom “10 bästa” så man undrar hur analytikerna tänker,ett bra bolag ska inte värderas högre,ett dåligt bolag går upp i värde?? Ja den som lever får se.God jul ! M5 jerry ...

Börsen inleder uppåt

Med vägledning från gårdagen amerikanska börser och att ledande amerikanska terminer pekar uppåt bör Stockholmsbörsen inleda tisdagen i positivt territorium. Börserna i New York startade julveckan med uppgångar. Alcoa, ett av världens största aluminiumföretag agerade draglok. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,8 procent, S&P 500 var plus 1,1 procent och Nasdaq Composite noterades upp 1,2 procent. Priset på råolja föll igår efter att dollarn stärkts mot övriga världsvalutor och minskat efterfrågan på råvaror som alternativ investering. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 72,73 dollar per fat vilket var en nedgång på 0,63 dollar per fat. Oljejättarna Chevron och Exxon noterades upp. Exxon stängde på plus 0,4 procent och Chevron steg 0,8 procent. Under tisdagen kommer ett OPEC-möte arrangeras i Angola. ...

Min portfölj

Hej allihopa! Eftersom att jag är oerfaren så vill jag ha så många åsikter som möjligt på min portfölj och mitt sparande, vad har jag gjort för bra beslut, vad har jag gjort för dåliga? Min första investering var i Rottneros, Jag köpte 650 aktier för 0,81 kr/st, idag kan jag sälja en aktie för 0,65 kr! INTE BRA!!! Aktien har sjunkit 19,65% på 1,5 veckor! Hursomhelst, det här kan väl leda till något gott? Rottneros har haft två stora nyemmisioner sedan dess och för kapitalet de skrapade ihop gjorde en investering i ett nytt miljövänligt pappersbruk, när allt är klart så kan det nya bruket medföra att jag går plus? Vad tror ni om Rottneros? Värt att behålla aktien i hopp att den ska gå upp eller sälja den och förlora pengarna? ...

Anti-tesens blåbleka skugga

Darwin gjorde det, Freud gjorde det, Friedrich Nietszhe gjorde det; Einstein gjorde det, konstens stora gjorde det. “Aldrig jag fattar ett viktigt beslut förrän en lång härlig promenad klarnat min hjärna!” Så uttryckte sig Albert Einstein. Så snillena tog en daglig promenad. Gammal förbrukad, ofta rökförgiftad lungfunktion., måste rensas och nytt syre översvämma livsandarna, Jag älskar promenaden men utöka med: En vilostund, typ Sydeuropéernas siesta eller våra svenska bönders eftermidagskaffe ...

16 år, oerfaren och vill dubbla sin likviditet!

Hej allihopa! Jag heter William och har ett stort intresse för olika investeringsalternativ, framförallt den vanligaste av dem alla, Aktier! Jag är 16 år, har ingen erfarenhet och är fast besluten om att dubbla sitt aktieinnehav! Jag öppnade denna bloggen för att jag vill att ni ska få följa med i min utveckling i favorit sysselsättning. Jag har länge haft ett intresse för det här med ekonomi och jag läser en samhälle med inriktning på företagsekonomi på gymnasiet! Men det var inte förrän en aktie & ekonomi kommité skapades på skolan i höstas som mitt intresse väcktes och jag bestämde mig för att lära mig allt som finns att lära sig om aktiehandel! ...

Är det dags för stororder nu Precise?

Den 16 december släppte mexikanska myndigheter nyheten om vilka systemintegratörer som vunnit upphandlingen av landets nationella ID-kort(NID). Mexiko kommer med inledning i år och senast under 2012 att ha rullat ut ID-kort till 107 miljoner innevånare innehållande fingeravtryck, iris- och ansiktsigenkänning. NID-programmet är således ett jätteprojekt som beräknas kosta 3 miljarder mexikanska pesos (ca 200 MUSD) och kongressen har redan godkänt 400 miljoner för den initiala fasen. Nyheten är intressant eftersom Precise Biometrics tidigare uppgett att Mexiko finns bland de länder som kan vara aktuella för att införa Precise biometrilösning ”Precise Match-on-Card” och skulle bolaget vinna landets NID skulle resultateffekten även vara betydande eftersom Precise uppskattningsvis skulle kunna erhålla en licensintäkt på kanske 0,80 kronor per användare, vilket då licensförsäljningen omges av bruttomarginaler på drygt 90 procent skulle innebära en rejäl bruttovinst. ...

WA Wall Vision No 2

Signaturen Mamon har fragat om det blir nyemmission i WA Wall Vision (Eco-Borastapeter) infor borsintroduktion. Svaret ar att de nuvarande aktieagarna erbjudits att salja halften av sitt innehav till bolaget infor borsintroduktionen. Detta for att det direkt skall finnas aktier till forsaljning och handel vid introduktionen. Dessa aktier ags nu av bolaget och kan kastas ut i marknaden direkt. De gamla aktiegarna fick 50 kronor for sina aktier. Pa Alternativa handlas aktien nu i 35 kronor. ...

Guld Invest tecknar Kanonavtal

Marknaden har missat denna kanonnyhet. I torsdags förra veckan meddelades att Guld Invests helägda dotterbolag, Nordiska Guldjuveler AB, tecknat avtal med Sms24karat. Avtalet rymmer att till Guld Invest sälja ett minimum på 200 kg skrotguld, i detta fall begagnade smycken. Värdet på detta avtal är minst 50 Mkr i omsättning för Guld Invest och en vinst på några procent. Denna kund har under 2009 testat av marknaden och endast sålt små volymer till Guld Invest. Utfallet har valt till belåtenhet för båda parter och torsdagens pm är resultatet. Den som är vaken kan just nu se ”Sms24karat” i en rätt tuff reklamkampanj, vilket möjligen drar upp värdet på avtalet ytterligare framöver. ...