Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tänkt till!

Tack för alla era kommentarer på mitt senaste blogginlägg, alla tipsen jag fick har verkligen fått mig att tänka till! Att den största vinsten gör man oftast i ett smallcap bolag eller liknande är ganska självklart tycker jag, så jag har bestämt mig för att satsa stort, i rottneros! Jag skrev en analys häromdan som jag tänkte publicera här på Redeye, har ännu inte fått ett svar från redaktionen. Men hursomhelst där beksrev jag hur Rottneros sjunkit de senaste veckorna, om nyemissionerna och investeringen i en ny anläggning i Vallvik. Igår var första dagen på två veckor som Rottneros inte sjönk, utan stannade på 0,00% och pendlade mellan 0,00% och 1,54% hela dagen. Senare på dagen gjorde företaget Case en investering i Rottneros på 90 miljoner aktier. Med tanke på investeringen av företaget Case, nyemissionerna och investeringen i anläggningen (anläggningen ingår i Vallvik ingår i en del av Rottneros kapacitetshöjningsplan) ansåg jag att vi kunde vänta oss en uppgång av Rottneros framöver ett tag. ...

Julen som ingen vill tänka på..

Inleder med att poängtera ploggens avsikt. Kort och gott handlar det om eftertanke, reflexion. Enda tiden för många att snudda vid tanken, fast jag vet av egen erfarenhet att man måste stänga av larmet för minst en vecka, innan hjärnan är fri från impulser från omvärlden. Vi är skapade för att synkronisera våra tankar och beteende med omvärlden, allt enl. Darwinismens teser. Och vi är duktiga på det. Det är bla. Därför man använder unga män som soldater, de äldre skulle vara effektivare, men har en benägenhet att tänka själva, vilket blir kontraproduktivt i krigsföring. ...

Tomten är en sjörövare: En julsaga

Tomteåret 2009 lider mot sitt slut och tomten reser inte längre runt med sin släde dragen av renarna när han delar ut aktieklapparna om du nu trodde det. Tomten har mönstrat på ett fartyg. Han är egentligen en tvättäkta sjörövare och levererar julklapparna till alla pirater först. Många med mig mönstrade frivilligt eller ofrivilligt på piratskeppet BlackPearl vid årsskiftet och ställde kosan mot Karibiens övärld. Den totala restiden blir c:a 4 år innan vi kastar ankar för gott, beroende på hur vindarna blåser. Under tiden är vi aktiefångar på BlackPearl. Om vinden mojnar och det blir kav lugnt så startar vi naturgasmotorn, för framåt ska vi. BlackPearl är välutrustad och har redan tillryggalagt 261 nautiska procent i år och naturgasmotorn har hela 117 nautiska hästkrafter efter bara fem månaders driftstid. Vi underhåller och trimmar motorn under resans gång till en riktig V12:a - Natural Gaspower Engine - Questerre Mean Machine eats suckers. En gas(t)kramande resa med 1000 hästkrafter i häcken när vi är framme vid målet och kastar ankar i Redeye Bay första gången. Vi rekar lite först.Hummer till frukost någon? Där väntar den största skattkista vi har sett fylld med svarta pärlor och guld till alla sjörövare. Oh shit sa Christofer Columbus när han insåg sitt misstag och trodde att han ankrat upp i Indien. Han glömde kalibrera GPS:en he he…Sorry Mr Columbus, this is the Caribbean. In the Caribbean BlackPearl pirates rules, comprende ?….Si si, Mr BlackHook…- Myslinski och Palin !!! Svabba däcket för det ska skina likt en TA-analys som går in….Ja ja, Kapten… ...

Köpläge i Empire

Jag har i analys och blogg tidigare flaggat för möjligheterna i Empire. Jag ser ett fördelaktigt risk/reward situation då Q4 baserat på ledningens prognostiserade försäljning kommer uppvisa en kraftig resultat förbättring. Resultatförbättringen Q3-Q4 beror på förbättrade marginaler, engångskostnader Q3, ökad försäljning Q4, och ur resultatsynpunkt gynnsam valuta utveckling under Q4. Kursutveckling i Empire har ändå under Q4 så här långt varit pressad. Nu finns det vissa tekniska tecken på att kursen bottnat och en rörelse uppåt kan skönjas. (Rent tekniskt har kursen har dippat ned och vänt från 4,05 i vad som ser ut som en bottenformation. En etablering över 4,50 skulle i första hand ge signal om uppgång till 5,20) Den fundamentala bakomliggande orsaken skulle kunna vara att många aktieägare i Empire har förluster i aktien pga utvecklingen under finanskrisen, vilket skapat ett säljtryck inför årsskiftet. ...

Har ni hört förut - Berlusconi hoppar!

Hej kära vänner! Det har varit en härlig morgon här hemma hos min flickvän Mia. Nu är det bara en dagar kvar till julafton. Många människor är ute och handlar julklappar i högsta tempo. Jag handlade julklappar i god tid för att slippa trängseln. Igår handlade jag ankbröst på NK-Livs som vi ska ha till middag på julafton. Det är vår tradition. Vi slutade med julskinka och korvar för många många år sedan. Handlade franska vinflaskor på Systembolaget trots mindre folk. Mycket skönt! ...

Epicept - Snaran dras åt

Bolaget Epicept står inför ett vägskäl där ett alternativ är en reverse split i storleksordningen 1:2 - 1:4 och en riktad eller publik nyemision eller ett avslutande kring den partnerförhandling som just nu pågår för deras godkända preparat Ceplene. Att bolaget har ett värde som vida överskrider dagens börsvärde är det inte många som tvivlar på. Dagen börsvärde på dryga 0,5 miljarder kr reflekterar inte rättvist försäljningspotentialen i deras olika preparat. Med Ceplene, en unik orphan drug för behandling av CR1 AML har en marknadspotential om 200 miljoner USD diskuterats vid peak-sale. Bara detta borde få upp börsvärdet en bra bit. Men efter 1,5 år av förhandlingar med potentiella partners har ett avtal lyst med sin frånvaro. ...

Full fart framåt

Med positiva toner från gårdagens amerikanska börser och ledande amerikanska terminer pekandes uppåt bör Stockholmsbörsen inleda positivt. New York-börserna stängde i dur efter att ha gått starkt efter att Stockholmsbörsen stängde. Positiv bostadsstatistik agerade draglok. Både försäljningssiffror över befintliga bostäder ökade samtidigt som bostadspriserna steg mer än vad analytikerna hade förväntat sig. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,5 procent medan S&P 500 stängde upp 0,4 procent och Nasdaq Composite avancerade 0,7 procent. ...

Jultomten finns!

Bloggandet har varit lite sporadiskt de senaste veckorna. Orsaken är inte att börsnyheterna har lyst med sin frånvaro utan att jag har haft lite “stök”! Klapparna är under kontroll men vi arbetar på huset. Den senaste veckan har jag varit inne i en “tapetserings- och golvläggningsfas” och just nu är jag inne i en “list-fas”. Den fasen kommer nog (tyvärr) att hålla i sig lite längre än Kalles Farsas genomsnittliga tradinginnehav räknat i tid, men jag räknar med att vara “ur positionen” innan årsskiftet… ...

Uppdatering av min portfölj!!!

Hej allihopa! Idag är första dagen på länge mina Rottnerosaktier inte har sjunkit, dem ligger på 0,00% och har pendlat mellan 0,00% och 1,54%! Inte helt utan att jag känner mig lycklig, fast börsen har inte stängt ännu! Jag tänkte på en sak! Vad är faktorerna till att Rottneros sjunker/stiger? De exporterar framförallt till Italien, är det Eurons värde jag ska undersöka? Låter rimligt tycker jag! Kanske kolla hur det går för konkurrenter, såsom Stora Enso! ...

Alltele: nytt förvär och ny prognos 2010

AllTele annonserade idag att de gör ytterligare ett förvärv. Denna gång är det MegaPhone som ingår i Resursföretagen och som har 19000 IP-telefoni kunder. ARPUn (snittintäkt/kund) på kunderna är troligen runt 125-150 kr, dvs cirka 30 miljoner kronor på årsbasis. Marginalen borde dessutom vara bra. Vi tror att AllTele betalade cirka 15-25 miljoner kronor för MegaPhone som förutom IP-telefonikunderna innebär en access till system för mobiltelefonförsäljning, försäkrings- och finansieringspaket som AllTele skulle kunna erbjuda sina övriga 130 000 kunder. ...