Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Bostadsbubbla i Stockholm (?)

Om priserna i Stockholm har stoppat upp och i fall de skulle promenera ner i pris är orsaken helt enkelt att bostäderna anpassar sig till det rätta penningvärdet. - Det finns ingen chans att bostadspriserna kan öka om inte inflationen gör det, sa professor Hans Lindh i februari 2009. Vi har haft många bubblor genom århundrandet. Men fråga om är i fall inte bostadsbubblan i Stockholms stad de sista tio åren är den största. ...

Efterlysning: Bolag som Warren Buffet ej vill ha

Detta ar ett svar pa svensk millionaires intressanta blogg med rubriken “How Buffet does it” Buffet koper bara bolag han begriper vad de tillverkar. Men som Robert Hagstrom papekar i hans bok om Warren Buffet att det finns manga som blivit rika pa foretag som Warren Buffet inte har en aning om vad de tillverkar. Buffet kopte aldrig Microsoft nar det startades for da visste inte Buffet vad en dator var for nagot. ...

How Buffett does it, 1-4

I James Pardoes bok ”How Buffett does it” finns 24 råd från Warren Buffett om hur man ska lyckas med sina investeringar. Här kommer de fyra första. 1. Välj enkelhet före komplexitet. Buffett säger att man inte ska försöka utveckla komplicerade svar på komplicerade frågor. Gör istället det som är enkelt och självklart. Han investerar bara i enkla, solida och uthålliga företag som har en enkel förklaring på sin framgång. Köp aldrig företag som du inte förstår. Alla investeringar som involverar något komplicerat ska undvikas. Därför ska man som huvudregel också undvika aktiemäklare och rådgivare. ...

Aktier jag satsar på i början av 2010

I mina investeringar utgår jag från filosofin att analysera och optimera. D.v.s. jag utvärderar löpande de positioner jag tar och korrigerar beteenden. Det viktigaste i denna riktning är att man alltid måste ta en position och inte bara stå på sidlinjen och titta på i långa perioder. Om man av någon anledning inte har möjlighet att göra riktiga analyser p.g.a t.ex. sjukdom må det vara ok dock. Detta innebär inte att man ska satsa gå galna investeringar utan handlar helt enkelt om att förvalta sitt pund på bästa sätt enligt nuvarande världsbild och kompetens. Att få feedback här på Redeye ser jag som ett utmärkt sätt att optimera mina investeringar. ...

Kommer ryssland bli det landet som går bäst 2010?

Har länge intresserat mej för detta land, känns som det är det landet som ligger bäst till i framtiden med sina råvaror. Kommer nog satsta mest på råvaror iaf. Vad tror ni om en portfölj bestående av: 15% ABB, 20% Volvo, 25% Alliance oil, 25% Vostok nafta, 5% Malka Oil och 10% Kopparberg mineral. Känns som alla dessa bolag har en ganska stor uppsida. Vore roligt att höra några kommentarer om denna portfölj. ...

En fråga angående Volvo & Geely!

Jag funderar på att investera i Volvo/geely! Nu när Volvo pv kommer växa inom den kinesiska bilmarkanden så ser jag stora möjligheter att dra hem en fin slant, jag undrar bara en sak! Är det Geely man ska investera i eftersom de äger(snart förmodligen) Volvo eller är det Volvo som man ska investera i? Tack på förhand// William

Äntligen Julafton igen!

Vilken härlig Julmorgon! Att vakna på morgonen i ett grandoftande sovrum. Tändande ljus överallt. Det sprider jul med mycket glädje. Jag tror att julafton betyder oerhört mycket för oss oavsett om vi är fler eller ensamma. Julafton betyder för mig - kärlek! Vill delge er en dikt av Viktor Rydberg: _“Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma. Alla sova i enslig gård och gott intill morgontimmar. Månen skänker sin tysta barn, snön lyser vit på fur och gran snön lyser vit på taken. ...

Pensionärs-Trading ? ja , varför inte

Hej på er alla ! Min allra första Blogg och dessutom nybliven pensionär. I dessa tider av åldersdiskriminering kan jag inte låta bli att ge mig in här och skriva om en nybörjares 1:a praktikperiod som aktiehandlare på nätet. Ja , Jag har väl rätt så länge varit “medelsvensson-intresserad” av ekonomi men när PPM startade för snart ett decennium sedan, så tilltog intresset. Ett lyckat aktivt fondförvaltande gav mersmak och blev med tiden inkörsporten till att jag nu har gett mig in i aktiehandelns ljungel med alla dess faror. Första tiden, efter att ha ordnat ett konto på Avanza , förflöt i försiktighetens och osäkerhetens tecken kan man gott säga. Som total nybörjare och med en måttligt stor hög med surt förvärvade slantar skramlande i depån , så är det naturligt att man känner viss bävan över att med dessa pengar, utmana den erkänt nyckfulla, snabbfotade och i synnerhet komplexa Girighetsmaskinen som även benämns Börsen. Så blev det då snart dags att göra placeringar. Mycket läsning och att följa med i den ständiga pressmeddelandefloden, riktkurser som stod som spön i backen , analytikertips till höger och vänster och ibland var de motstridiga ? , att läsa bloggartips på Redeye , studera allt man kunde om de bolag man i första hand funderade på att investera i , fortsatte med att läsa ännu mera på olika ekonomisajter. Ja detta började nu så sakta växa till att bli drygt fem timmar per dag framför datorskärmen. Det blev närmast ett beroende. Numera längtar jag till måndagar när börsen öppnar för en ny vecka och det var många år sedan jag kände det så om måndagar , om jag ska vara ärlig. Med tiden så gled intresset mer och mer över till Swing och Daytrading , vilket kom sig av att jag inte riktigt orkade med att åka berg och dalbana med de investeringar jag gjort. Surt förvärvade slantar som växer fint och så tvingas man beskåda ibland hur investeringen hamnar på minus ! och därefter ska man då tålmodigt invänta (fastlåst), att förhoppningsvis aktiekurserna inom rimlig tid kommer upp till ytan igen och under denna “sura tid”, ser man andra aktier vakna till liv och närmast rusar i glädje mot skyn. Detta var alltså , en bland många lärpenningar: Se till att alltid ha fria pengar att handla med,när kanontillfället kommer. Surdegar ska vi bara inte prata om . . dessa ”skadeglada deghögar” som prövar tålamodet till bristningsgränsen. Jaja , så här kan de bli när man är nybörjare. Nu efter ca.nio månader så har osäkerheten minskat som en självklar följd av att jag förvärvat lite kunskap och en ”skvätt” erfarenhet. Man känner sig tryggare när man satsar numera, på grund av att man börjar tro på sin egen förmåga i aktiehandeln. Beteendevetenskap borde man nog studera lite extra framöver vilket säkert kan vara till hjälp. ...

Vad tidsbrist kan innebära (...och god jul)

Har den senaste tiden fått erfara vad tidsbrist och brist på informationsflöde kan medföra för ens portfölj. Efter 11 månader med ett mycket bra trackrecord för portföljen har frefec surt fått erfara senaste månaden vad fort det kan snurra åt fel håll (skall väl endå inte klaga då 2009 har visat hyfsat resultat över året) Som många med mig så hade jag stor tro på att Malka oil skulle vara ett nytt litet guldkorn på börsen och medföra en mycket bra 12. månad för portföljen, och mycket riktigt så kom (informationen) ryktet vi väntade på att ett bud på bolaget som låg över 33 öre/aktie. Frefec och många med han var väldigt glada och nöjda och bara väntade att ryktet skulle bekräftas från ledning och styrelse i bolag. Hade man vid detta tillfälle agerat som undertecknat normalt gör så skulle jag sålt undan halva innehavet och därmed klirrat hem en saftig vinst med ett gav på 0,17 då aktien rusade upp till som högst 0,24 öre måndagen därpå, men tidsbrist medförda att det inte hann säljas av och vad hände…….ledningen låter meddela att budet ej är seriöst….. Vid detta tillfälle hade man säkert om lite tid för eftertanke hade funnits sålt resterande (aktien stod då kring 0,20) och även det hade medfört en bra vinst för portföljen. Men, men tidsbrist medförde åter igen till att inget gjorde från frefec\’ sida….och sedemera kommer då besked från ledningen att bolaget kommer säljas för “ynka” 820 M och att ledningen kommer behålla stålarna för att sko sig med höga löner och framtida dårliga affärer. Att något är fel och att det är skumraskaffärer om du frågar mig är klart, men detta borde man insett om tid till eftertanke. Nu har jag klivit ur Malka för gott med en lärdom som jag inte kommer glömma. ...

Tillbakablick 2009 och Buffet-"inaktivitet" för 2010

Året 2009 var året då jag övergav ett sporadiskt fondsparande för att övergå till aktier och spara seriöst. Och 2009 var året då jag började blogga som ”svenskmillionaire”. Namnet valdes för att jag vill bli en millionaire i Sverige som är en av världens hårdast beskattande stater. Kan jag så kan vem som helst! Det har varit oerhört intressant och givande. Både att börja spara i aktier och blogga. Att spara i aktier kommer att löna sig bl.a. eftersom man slipper fondavgifterna som blir oerhört stora efter ett antal år med ränta-på-ränta. Då är aktiesparandet så mycket bättre. Ett courtage och sedan kostar det inget (förutom alternativkostnaden). Det är också mycket mer spännande att försöka hitta undervärderade aktier än att hitta bra fonder (som ofta är grymt dyra). Jag har hunnit lära mig mycket, men hoppas kunna lära mig ännu mer under 2010 med hjälp av er andra bloggares lärorika inlägg. ...