Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Avtalet som aldrig kom? Del 2

En fråga som kan vara berättigad att ställa är huruvida det är möjligt att bedriva förhandlingar under drygt ett års tid utan att något läcker? Om man nu inte vill kalla tomten Thorwalds svammel som läcka? Avtalsförhandlingar ska nu ha pågått i drygt ett års tid, dessutom ska ett “avtal” ha spruckit, inget har läckt ut därifrån heller, inte ens vem den eventuella partnern var, är detta möjligt? Jag pratar naturligtvis om Epicepts påstådda avtalsförhandlingar, ja, jag skriver påstådda, för frågan är om det överhuvudtaget pågår några förhandlingar? Kan bolaget ljuga/skoja om detta? Ledningen har ju fört aktieägarna bakom ljuset förut. ...

Små rörelser under inledningen

Stockholmsbörsen ser ut att inleda tisdagen kring oförändra nivåer i brist på tydlig vägledning från både USA och Asien. De amerikanska börserna avslutade måndagen på plus efter en stillsam handelssession med tunna volymer. Att Al-Qaida tog på sig attacken mot ett amerikanskt flygplan på juldagen fick dock en viss negativ inverkan. Dow Jones Industrial Average noterades upp 0,3 procent, breda S&P 500 klättrade 0,1 procent och Nasdaq Composite avancerade 0,2 procent. ...

Varför inte förlusttyngda M-real?

Under våren och sommaren 2009 konkursprisades M-reals aktie (B:s kurs 0,20 - 0,60€). Många småsparare på denna sidan Bottenviken såg en riskfylld möjlighet att satsa på denna aktie (med beredskap att förlora insatsen…), men bolaget tycks vara ett “turn around” fall. Kraftfulla insatser genom fokusering på bl.a. kartong och specialpapper och en reducering av skuldbördan (försäljningen av finpappersidan till sydafrikanska Sappi samt utträdet ur Fray Bentos i Uruguay). Uruguay-affären var en win-win situation tillsammans med UPM - M-real behövde inte euca-cellulosan - och detta har lett till att skuldbördan nu är nere i 750 miljoner €. Consumer Packaging-sidan gjorde drygt 30 milj. € resultat under Q3/09 och de övriga delarna av bolaget närmar sig 0-strecket. I Sverige har bolaget som känt Husum-fabrikerna, på vilka det även nu satsas. Idag var aktien uppe i 1,32 € vilket ger ett p/b värde på 0,45. ...

p/e tal lite förvirrad, hjälp önskas.

Okej, lite onödigt kanske o göra en blog men hittar inget svar på min fråga, är som ni lär förstå nybörjare men iaf. När jag kollar på WeSc på avanza så har den ett p/e-tal 16,13 och företagets vinst per aktie är 4,96(enligt avanza) nuvarnade kurs är 94.75, men om jag då räknar ut p/e-talet blir det ju 94.75/4.96=19,1. Så hur räknar avanza ut sina p/e-tal, sen undrar jag vart dom får 4,96 ifrån… vinsten 08/09 var 4.65 per akite. ...

Pricer nära köpsignal

Pricer har varit nere och vänt på sitt starka stöd vid 0,45 och kan nu väntas vända upp igen. Om vi ser historiskt på Pricer så ser vi att aktien ofta går ner i december för att sedan vända upp starkt under januari/februari. Ser vi till DMI +/- så ligger vi nära för att få en perfekt köpsignal här. Om DMI+ bryter över DMI- samtidigt som ADX ligger över dom båda så får vi en köpsignal. ...

Budplikt nära i Vitrolife

Från finansinspektionens insynslista idag måndag 28:e dec meddelas att Vitrolifes huvudägare, Dag Tigerskiöld, nyligen införskaffat över 3% av aktierna. 454,545 st till de gamla på 5,123,700…Totalt äger nu Tigerskiöld 29,2% av aktierna i Vitrolife, vilket innebär att ytterligare köp av 152800 aktier, dvs 0,8% av aktiestocken, innebär budplikt på resterande aktier. Budplikt inträder vid 30% av aktierna. Att köpa fler aktier i något man redan äger massor av kan jag bara tolka på två sätt. ...

Varför jag undviker att snåla mig till rikedom

Jag gillar att läsa bloggar av människor som siktar på att bli rikare. Jag har full beundran för människor som utifrån stenhårda budgetregler försöker snåla sig till rikedom. Det kräver disciplin. Dock anser jag denna inriktning vara problematisk av flera anledningar om man inte har så lite pengar att det är strikt nödvändigt. Jag lever utifrån filisofin att jag unnar mig de saker jag verkligen vill ha och behöver. Men jag har en inbyggd spärr för vad som är rimligt att konsumera över en längre tidsperiod. Jag har gått på djupet vad som verkligen är viktigt i mitt liv och har lärt mig hitta en gräns för vad som är tillräckligt. Och målet med mina sparade pengar är inte att kunna konsumera hänsynslöst i framtiden. Jag ser jorden vi lever på som ett skafferi med råvaror som ska räcka mijontals år. Att man har råd att konsumera en viss mängd innebär inte att man bör. Här har jag tagit en del intryck av rörelsen kring “voluntary simplicity” som f.n. växer mycket kraftigt. ...

Varför är inte fler människor välbärgade?

I Bodo Schäfers fantastiska bok ”Vägen till ekonomisk frihet” skriver han att avsaknad av pengar beror på ett antal olika mer eller mindre psykologiska egenskaper. Han skriver ”Det är lätt att lära sig de grundläggande principer om välfärd… Men varför är då inte fler människor välbärgade? Därför att det är precis lika lätt att fortsätta vara fattig.” – Det är lätt att spara 10 % av sin inkomst varje månad men det är också lätt att spendera pengarna!!! ...

Dividends dont lie?

Jag vet inte hur man ska tolka Panostajas dividendförslag som ger en direktavkastning på >8 %! De tar iallafall förstaplatsen vad gäller utdelningen på finska börsen i vår. Styrelsen menar att den svaga marknaden håller på att övergå i en svag positiv utveckling. Detta i kombination med extra försäljningsvinst gör att de smäller till med en kanondividend i vår. Jag har dock svårt att avgöra huruvida denna utdelning är hållbar. Det verkar mer som en engångsföreteelse. Å andra sidan sägs det att “dividends dont lie”. Kanske detta ändå är undantaget som bekräftar regeln? ...

Positiv inledning

Med vägledning av starka asiatiska börser och ledande amerikanska terminer tyder det mesta på att Stockholmsbörsen kommer öppna i positivt territorium. New York börserna höll öppet halva julafton för att sedan på juldagen hålla stängt. De ledande indexen noterades samtliga upp under julafton. Dow Jones Industrial Average avancerade 0,5 procent medan tekniktunga Nasdaq Composite noterades upp 0,7 procent. Det breda S&P 500 stängde upp 0,5 procent. Julaftonshandeln genomsyrades av väldigt låga volymer inför julhelgen. Teknologiaktier agerade draglok som den starkaste sektorn medan läkemedelssektorn stängde kring oförändrade nivåer. ...