Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nyårssmällare?

Såhär på årets sista dag tänkte jag föra fram några bolag som är utanför min favoritbolagsportfölj just nu, men som jag ändå anser vara “kvalitetsbolag”. Orsaken till att de inte ingår i portföljen just nu varirerar och de kan mycket väl ta plats under 2010. Dessa bolag borde vara under lupp av flera investerare. Detta är inga “nyårsraketer” som stiger 300 % på kort tid, men de har en grundläggande kvalite och ifall ödet (och konjunkturen) vill så kanske de kunde karaktäriseras som “nyårssmällare” under 2010. Observera att nedanstående kommentarer är mina personliga tankar. ...

A-aktien upp över 48 % på en dag!

Ortivus A-aktie steg idag med över 48%. Samtidigt så sjönk b-aktien med drygt 4 %. Vad jag ser så finns det inga nyheter, tvärtom, allt gammalt man läser om bolaget är ju väldigt negativt. Så hur kan det komma sig att aktien stiger så väldigt mycket på en dag?

Vinter, och Rottneros blommar!

Gott Nytt År Allihopa här på Redey.se! Eftersom jag är relativt ny med aktiehandel så har det tagit mig tid att hitta en investeringsfilosofi som passar mig och som jag förstår! Det är tack vare Svenskmillionaire som jag har hittat min filosofi! Svenskmillionaires blogginlägg med utdrag ur “How Buffet does it” har hjälpt mig att hitta en filosofi som passar mig! Investera i ett företagi ett länge! Just nu ät två av de företag jag investerat i en långsiktig investering, jag ska behålla dem i minst 5 år! Företagen jag äger aktier i är den välkända hobbybutiken Clas Ohlson och det stora företag uppe i norr som bryter zink och koppar, jag talar givetvis om företaget vars aktie stigit 640% i år, Boliden! Säkra svenska företag som man nästan kan garantera att de aldrig går i konkurs! Vilket är då det tredje företaget? det som inte följer min investeringsfilosofi! Rottneros! ...

"Du är väl ganska rik? Blir man verkligen lycklig av pengar?"

Den frågan fick Andreas Carlsson. Andreas Carlsson är ett vanligt namn i Sverige, men denne är den relativt anonyme, men mycket framgångsrike låtskrivaren. Han har skrivit massor av hits till många världsartister som Celine Dion, Backstreet Boys och Britney Spears. Hans svar är faktiskt ett av de bästa jag har hört på den frågan. Han svarade: ”Man blir lycklig av att slippa tänka på pengar.” Det är ju precis det det handlar om. Att slippa oroa sig för att man har tillräckligt med pengar. Att slippa oroa sig för att något ska hända som gör att man måste betala pengar för något, pengar som man inte har. Att ha friheten att kunna göra det man verkligen vill eller köpa det man verkligen vill ha. Om man är rik så finns också möjlighet att få frihet att bestämma om den enda tillgång som är garanterat ändlig: tiden. Vi kan inte leva för evigt. Vi måste använda vår tid för det allra viktigaste. Och vad det viktigaste är måste var och en bestämma. ...

En Nyårstragedi

En mycket kär gammal vän och livskamrat till mig under dom senaste 10 åren, har efter en misshandel nu hamnat i koma.Vi plockade svamp tillsammans och satt på många jaktpass.. Han var med mig överallt i vardagen.Alltid med mig på mina resor.Lite trött och orkeslös ibland p.g.a energibrist men annars helt och fullt en pålitlig kamrat i ur o skur…Oftast helt på topp och fullt kontaktbar. Dödsrosslingarna är nu tydliga och väl synliga vid en snabb okulär besiktning. Bedömare menar att läget är ytterst kritiskt - respiratoriskt läge - och att jag skall förbereda mig på det värsta. Hoppet är dock det sista som överger människan.Han kan inte läsa en normal text längre. Minnet verkar vara helt bortsuddat efter smällen och så blev han blind på kuppen och ser ingenting längre efter den mycket brutala händelsen.Tack vare respiratorn så kan han fortfarande göra sig förstådd via högtalaren.Jag är för eutanasi i skrivande stund… ...

Svagt negativ inledning

Stockholmsbörsen ser ut att inleda svagt nedåt till oförändrat i spåren av mindre nedgångar i både USA och Asien. Även ledande amerikanska terminer pekar på mindre negativa rörelser nu på morgonen. USA-börserna slutade svagt på minus efter att ha rört sig kring nollstrecket under hela dagen. Från makrofronten kom både huspriser och konfidensindikator in i linje med förväntningarna och fick därmed ingen tydlig inverkan. Det som dämpade börserna under slutet av dagen var en starkare dollar. Dow Jones Industrial Average stängde kring oförändrade nivåer, breda S&P 500 backade 0,1 procent och Nasdaq Composite tappade 0,1 procent. ...

2010 - Nu kommer svaren..

Ja, efter ett börsår som detta kan väl näppeligen någon begära mer. Ett år som många - mig inkluderad - förmodligen inte tidigare upplevt maken till vad avser börsutveckling. Ska genast medge att jag personligen haft ett bra år, men också att det kunde så här i efterhand sett varit ett par snäpp bättre om jag varit mer offensiv med investeringar och spekulationer. Återhämtningen på börserna har varit global och har dessutom skjutit iväg på bred front, de allra flesta sektorer har gett utomordentligt fin avkastning. ...

Nyårsraketer som skjuter av i Januari 2010

Det ser inte lika bra ut som förra året då många aktier hade tagit enorm med stryk på kort tid men än dock ser det ut som en del aktier laddar för raketuppskjutningar när röken lagt sig efter nyåret. Förra årets raket Morphic ser definitivt ut att vara en kandidat. Förra året lyckades den öka 100 % på två handelsdagar, årets sista 2008 och årets fösta 2009. En annan var Taurus Energy (Aktietorget) som ökade nästan 500 % på en vecka. ...

EpiCept - avtal mellan 15/1 - 1/3 (?)

I morgon skriver vi den 30/12 2009, tillika börsåret 2009 sista handelsdag. 2009 kom och gick med en börsuppgång på finfina 48 %. Vi som ägt EpiCept under hela året har sannolikt inte samma fina resultat. Hur blir 2010 då? Ja, den som det visste. Det finns både positiva och negativa triggers i närtid. För det första - den 7/1 redovisas resultatet för den pågående omröstningen bland aktieägarna - för eller emot att ge ledningen mandat att genomföra en omvänd split (2:1 eller 4:1) för att på så sätt nå över den av Nasdaq 1 $ - gräns som krävs för fortsatt listning. ...

How Buffett does it, 5-8

James Pardoes bok ”How Buffett does it” inspirerar mig inför 2010 då målet är att nå den halva miljonen (nu har vi 300 000 kr). Här skriver jag om råd nummer 5-8 och några egna tankar. 5. Köp företag, inte aktier Enligt Buffett är det mycket viktigt att komma ihåg att man köper en del av ett företag, aktien är inget i sig själv. Alltså, när man tänker på sin aktieportfölj borde man inte tänka på siffror och diagram på datorn utan istället på företagen i verkligheten. Man ska se sig själv som en företagsanalytiker och inte en spelare på aktiemarknaden. ...