Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Recept på min aktiesoppa 2010;

Så var det då dags! Efter storstädning och utrensning av dammiga icke-presterare, samt temporär flytt av onödig likviditet undan skattekrav i K-försäkring, är det nu dags att starta långkoket av 2010 års soppa. Kommer det att bli samma välsmakande endorfin-höjande guld-dryck som förra året eller kommer det att, likt 2008, bli en illaluktande sörja som får slängas ut långt innan året har gått? Endast framtiden får utvisa. I år tar jag den stora soppskålen och börjar som vanligt med utvalda basingredienser. Generellt är jag skeptisk till västvärldens aktiemarknader. Allt för mycket redovisningsakrobatik och stimulans-stimulering. Vad händer när detta upphör/skall reverseras? Och var tog de latenta förlusterna i finanssektorn vägen? Hur djupt begravna är dessa synnerligen otäcka hundar? ...

2017-05-30 12:47 · lapek

Friska skall bort, sjuka skall in

Under flera ars bloggande har jag bara haft en barande tanke i skriverierna. Kapitalismen maste fa skota sig sjalv. Far den den det da overlever de starka,och de bolag som gar med forlust forsvinner. Det ar sa valstand skapas. Det gar ocksa att gora tvartom. Att lata de svaga foretagen overleva och sla ner de starka. Riksbankschefen Stefan Ingves ar en stor beundrare av metoden att se till att de svaga bolagen leva i oandlighet och se till att de duktiga och starka och vinstgivande foretagen snabbt tages av marknaden. ...

Positiv inledning

Stockholmsbörsen ser ut att inleda tisdagen, som är halvdag i Stockholm, på plus. Stöd kommer ifrån breda uppgångar i både USA och Asien. Ledande amerikanska terminer pekar dock mot en öppning i sidled nu på morgonen. De amerikanska börserna steg på måndagen. Stöd åt den breda uppgången kom delvis från ett starkt inköpschefsindex i Kina. Dow Jones Industrial Average slutade upp 1,5 procent, S&P 500 klättrade 1,6 procent och Nasdaq Composite avancerade 1,7 procent. ...

Philip Morris - oetisk aktierökare?

Philip Morris (PM) – KÖP Jag har gjort en mini due diligence på PM. PM är världsledande inom tobaksbranschen med Marlboro som det starkaste varumärket i produktportföljen. Koncernen säljer cigaretter över hela världen men tillväxten kommer i dagsläget främst från tillväxtekonomier som Kina, Ryssland och Brasilien. Nedan har jag radat upp lite synpunkter för och emot köp. När jag väger dessa mot varandra så tycker jag att aktien är klart köpvärd. ...

Tar hackkycklingen M-real revansch?

Så var vi då uppe i 1,62 € för M-real B idag. Hur i fridens namn är då detta möjligt? Om alla förstå-sig-påare i form av analytiker, placeringsrådgivare och andra som jobbar inom finans vänt detta bolag ryggen - var finns då de som bevisligen köpt detta papper? Jag undrar om det kan finnas en hund begraven eller om alla dessa proffs MÅSTE vara 100 % säkra på att dessas kunder skall ha en SÄKER avkastning. För en månad sedan hörde jag av en äldre bekant som av sin placerings-rådgivare och bakomvarande bank FÖRBJUDITS (kunde inte själv via nätet köpa) att senaste vinter satsa 5.000 € i detta papper! Idag är denna kund inte speciellt glad åt en tänkbar 11 månads avkastning på ca. 250 %. Själv gick jag in i detta papper med vetskapen att eventuellt förlora hela kapitalet! Efter jag köpt för 0,34 €/st fortsatte kursen ner till 0,19 € som lägst tre veckor efter köpet. Vad kan då få en lekman att tro på ett papper som alla experter ratar? Jo, lite äventyrslust, lite gambling och kanske framför allt mycket spänning i möjligheten att uppleva ett nytt “Turn-around” fall på OMXH! Ingen av oss vet hur resan slutar, men i alla fall har vi roligt vi som kan följa diskussionsforumet på Finlands finanstidning Kauppalehti. Där finns en uppsjö galningar som tar hackkycklingen på allvar… ...

God fortsättning - men varnar för bubblor!

Hej på Er alla, Gnistrande stjärnhimmel och härliga nyårsfyrverkerier med glada vänner. Två veckors firandet har tagit slut, tiden har gått fort. Önskar Er en God fortsättning på det nya året. Förhoppningsvis en stabil och sund återhämtning i ekonomin även om börskurserna är mycket höga. Varför? Jo, jag rekommenderar er läsa en artikel som jag hämtar från Dagens Nyheter som jag inte prenumerar, men det finns en förklaring till varför börsen tagit en stark skutt uppåt utan fundamenta. Det finns bankmänniskor som ligger bakom kraftiga uppgångar - det är girigheten på kundernas bekostnad. ...

Därför lyfter Questerre !

Questerre Energy lyfter rejält på årets första börsdag. BlackPearl är på uppgång också ;) Grattis Questerre ägare.Varför stiger den då likt en försenad nyårsraket utan synbara nyheter ??? Först lite Questerre nytt. Bolaget lyfte produkionen från 14 mmcf i oktober till över 70 mmcf i november i Beaverfield. Allt enligt plan om gaspriset skulle stiga över 4 usd så aviserade VD att man skulle skruva upp kranarna i något eller några av dom mindre producerande fälten. Questerre kommer att visa ett hyggligt positivt rörelseresultat för Q4 2009. Ser bra ut där. En nyhet som är lätt att missa i floden… ...

Bioinvent; BI-505 i fas I.

Bioinvent uppger på morgonen att man nu behandlat första patient och därmed startat upp fas I för projektet BI-505, som är en antikropp som f n prövas på patienter med multipelt myelom. Studien genomförs vid flera kliniker i USA under ledning av välrenommerade experter på multipelt myelom och ökar därmed även bolagets närvaro på den viktigaste marknaden. Projektet är inte bolagets värdefullaste men är det projekt som ligger närmast marknad eftersom man har har särläkemedelstatus och kommer kunna få marknadsgodkännande baserat på utökade fas II data kring 2012. ...

2017-05-30 12:47 · krax

ShaMaran Petroleum

Årets första smällkaramell ! En potentiell 1000-taggare. Hyggligt hög risk i ShaMaran. Extremt hög potential ;) Ett Kanadensiskt junior oil company som nyligen bytte namn från att tidigare ha hetat Bayou Bend Petroleum med oljetillgångar i Usa, Mexikanska golfen. Man sålde av rubbet och bytte namn till ShaMaran Petroleum. (SP) I september 2009 tog bolaget in 105 MCAD i en PrivatePlacement (PP) och vände siktet 180 grader mot norra Irak/Kurdistan….SP är i ett prospekeringsbolag utan produktion eller reserver, men man har satt spaden i jorden i ett av världens oljerikaste område. Lätt olja med hög kvalité. Det finns redan ett s.k gigantfält i området i Kirkuk med 13 MDR fat i backen. ...

Inledning svagt uppåt

Stockholmsbörsen ser ut att inleda det nya året svagt uppåt. Stöd kommer ifrån positiva amerikansk terminer samt stigande börser i Asien. De amerikanska börserna avslutade årets sista handelsdag på minus. Dow Jones Industrial Average backade 1,1 procent, breda S&P 500 tappade 1,0 procent och Nasdaq Composite noterades ned 1,0 procent. Oljepriset steg något under årets sista dag. Strax innan golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja med leverans i februari 79,36 dollar, upp 0,08 dollar. Från makrofronten kom siffror som visade att arbetslösheten i december nått sin lägsta nivå på 17 månader. Marknaden tolkade dock detta som att fler fått tillfälliga jobb över julen och siffrorna gav därmed inget bränsle åt börserna. Bland svenska aktier i USA noterades Ericsson 0,15 kronor lägre än vid Stockholmsbörsens stängning. ...