Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

2 800 000 000 000 dollar i skulder

Trots kraftiga stödåtgärder från regeringar och centralbanker har börserna “överlevt” krisen och kurserna stiger upp utan fundamenta. Man kallar det för Bear Market rallyt med stora förhoppningar om en ekonomisk återhämtning. Lågkonjukturen är fortfarande kvar, och finanskrisen är inte uteslutet än. I de senaste veckorna har svaga statistiksiffrorna kommit till marknaden. Det är mycket långt till normala nivåer som 2002 och 2007. Kommersiella fastigheter står nu på gränsen till fall, vilket kan påverka börsmarknaden. Många banker brottas med stora kreditbekymmer, och många regeringar riskerar att få stora smällar efter de lånade ut flera tusen miljarder i olika valutor. Trots stora risker fortsätter amerikanska Fed att hålla marknaden under armarna, och stöttar upp ekonomin hela tiden. ...

Öppning kring oförändrade nivåer

USA börserna avslutade starkt igår efter en svag inledning men ledande europeiska terminer indikerar en öppning kring oförändrade nivåer för Stockholmsbörsen. En stark dollar tyngde utvecklingen på de amerikanska börserna under gårdagen. Efter att ha inlett dagen i negativt territorium avslutades emellertid dagen på plus. Dow Jones-index steg med 0,3 procent, S&P500-index med 0,4 procent medan Nasdaq-index stängde oförändrat. Uppgången för dollarn bidrog till en svag utveckling för råvaror. Oljepriset sjönk med 0,6 procent till 82,66 dollar per fat med leverans i februari. Även naturgas tappade och ett kontrakt med leverans i februari föll 3,2 procent till 5,82 dollar. Guldpriset var volatilt under dagen och avslutade med en mindre nedgång på 0,2 procent. ...

Ha detta i åtanke - risktagande i Irak

Hej Vill bara klargöra en sak för er angående oljeupphandlingarna i Irak. Denna blogg är ej politisk vinklad och bör ses som en aspekt i risktagandet vid en eventuell investering. Iraks oljeminister har sagt att de företag som istället för att förhandla med Iraks regering väljer att gå runt och smygförhandla med “en kurdisk regering” eller någon annan part kommer att förutom att få sitt “avtal” hävt kommer att bannlysas från Irak, dessa bolag kommer att förbjudas ifrån att delta i kommande upphandlingar oavsett bransch. Detta har publicerats i Iraks statliga tv-kanal. ...

Uppföljning av nyårsraketer, Taurus Energy vinnare hittils upp 24 %

Skrev en blogg precis innan årsskiftet vilka som skulle bli raketer efter årskiftet. Så här ser facit ut efter 2 1/2 handelsdag: 1. Taurus Energy 24 % upp 2. Morphic 11 % upp 3. Studsvik 5 % upp Sett över alla aktier har ligger nog Taurus i toppligan hittils. Väldigt starkt med 24 % på 2 & 1/2 handelsdag. Den analys som blev publicerad här på Redeye bidrar nog till viss del till detta. Skulle vi bryta upp över 2 kr kan resan antagligen fortsätta ganska snabbt utan någon nyhet från bolaget, dock kommer snart rapporten den 22:a januari redan, bara två veckor kvar. Det kan vara att vi får någon information kring hur projektet går hos SEKAB eller hur mötena med Etanolproducenter fortgår. ...

Insiderköp och en högtillväxt ger fina framtidsutsikter!

Q1-Q3 *VPA: 0,49 *Nettoresultat: 4 MSEK (2 MSEK) *Dagens kurs: 9,80 *Likvida medel per aktie: 3,81 :- *Kassalikviditet: 345% *Balanslikviditet: 346% *Stabilt positivt kassaflöde *Insiderköp under dec 2009 2009 Vi räknar med att Done klarar av att prestera i samma takt under Q4 som under Q1-Q3, trots att Q4 anses vara ett starkare kvartal. Vi räknar med att nettoresultatet för helåret 2009 landar på 5,4 MSEK. Detta ger ett VPA på 0,65 på helårsbasis (minus resultat 2008) ...

Mina funderingar vad gäller aktier och risk

Jag krönte min första dag ”ledig” som deltidsinvesterare med att slumra några timmar på soffan då jag hämtade min flickvän på Arlanda inatt. Vaknade och såg att Transcom dragit som en raket i portföljen. Ett stort tack till alla er här som skriver analyser och hjälper en att hitta kandidater. Såg att Who Knows skrivit om aktier och risk. Började formulera några tankar i kommentarsfältet, men växte snabbt till en bloggpost: ...

Vad innebär kopplingen aktie och risk?

Innebär all handel med aktier risk? Hur mycket ska man då våga riskera? Kan man vinna pengar på aktier utan att ta risker? På sista frågan svarar jag nej. Jag läste att en skribent på Avanza hade sålt sina aktier i Epicept pga den stundande extra bolagsstämman, den hålls idag på eftermiddagen.Skribenten säljer alltså sina aktier för att undvika att Epicept avnoteras, detta måste ju anses vara en väldigt stor risk för aktiekursen, om det nu inträffar. Då måste man ju nu kalkylera med vad är då risken att det blir ett nej? Rent logiskt är det låg risk, men man vet aldrig, alltså finns det en risk.. ...

Hur var det med SEB

Jag har under ett ar skrivit att det ligger en forlust pa nastan 150 miljarder kronor dold i SEB:s bokslut. Den skjuts pa framtiden. Detta har ivrigt fornekats av SEB. Nu har Deutsche Bank infor nyarshelgen gatt ut med att de har dolda forluster pa 35 miljarder euro, cirka 350 miljarder svenska kronor. De ar “dolda” pa samma satt som SEB:s forluster gar att se nar chefen for DB Josef Ackermann i Financial Times den 18 december 2009 forklarar hur de gjort. ...

Oljepriset!

Ja kära aktiebloggare..I mina ögon har vi sett en angenäm höjning av oljepriset under hösten..Skrev redan i en tidigare blogg under hösten att jag förväntar mig ett pris på olja på runt 100 dollar fatet under 2010.. Anledningen till det är att efterfrågan från Asien ökar för varje dag som går..Efterfrågan i USA börjar stiga och allt fler länder i världen har passerat bäst före datum när det gäller oljeproduktion.. ...

Låg värdering och tillväxt ger lyft 2010

Inledning: Har under de senaste månaderna följt bloggar och analyser på ”rödögat” och insett att det skrivs en hel del riktigt intressanta och spännande rader här. För den som inte har tid och lust att analysera branscher och bolag är rödögat ypperligt. Att ta rygg på exempelvis Kalles farsa, svenskmillionaire, inZaire eller någon av de andra medlemmarna kan generera en hel del rolig läsning om det ena och andra och givetvis en hel del pengar också. Så nu efter att ha läst om Warren Buffets strategier fick jag tummen ur och levererar här min första blogg. Det får bli ett köptips som borde generera 100% under 2010, en aktie som ännu inte upptäckts av de stora drakarna. ...