Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Läkemedelsbolag?

Vad tror vi om kommande börsvecka då? Någon med koll som vill dela med som om vad som händer? Jag ska researcha lite kring medicinska företag i alla fall, tror de kan få ett uppsving senare i februari efter att sjukvårdsreformen i USA antagits, med 31 eller 37 miljoner nya patienter med ofta ganska stora vårdbehov. Tills dess, lev väl!

Jordbruksinvesteringar

En växande befolkning, stigande inkomster i utvecklingsländerna, ökat nyttjande av biomassa till biobränsle kommer onekligen leda till större efterfrågan på jordbruksprodukter över de kommande decennierna, vilket gör jordbruk till en attraktivt investering idag. Intresset är globalt. Det är alltså inte enbart här, via bl.a. Black Earth Farming, Alpcot Agrog och Trigon Agri, som intresset finns. I Juni 2009 hölls Global AgInvesting konferensen för första gången, med många ansedda investerare från runt om i världen. I år kommer uppföljaren att hållas i Maj, New York. Det är både privata investerare, fondförvaltare liksom regeringar som ser möjligheterna, eller kanske t.om. nödvändigheterna, av investeringar i jordbrukssektorn. ...

How Buffett does it, 17-24

Jag måste börja med att be läsarna till min Warren Buffett-följetång om ursäkt. Jag har stavat Warren Buffetts namn fel i flera månader. Efternamnet ska stavas med två ”f” och två ”t”. Pinsamt. Jag har lärt mig att jag ska vara ännu noggrannare i fortsättningen (även om jag inte kan garantera att jag inte missar stvfel i fortsättningen). Nu har vi tagit oss till de sista råden från ”How Buffett does it” av James Pardoe. Jag gillar Buffett särskilt eftersom hans filosofi har gett så bra resultat (årets understatement), samtidigt som hans filosofi är ”lugn” och kunskapsinriktad. Han anser ju att man ska varken daytrada eller swingtrada utan ”decenniumtrada”! Och detta passar mig eftersom jag blir lätt stressad av att hålla koll och haka på snabba rusningar och sälja innan de går ner etc. ...

Pricer - köpsignal aktiverad

Pricer gick som väntat starkt och utlöste köpsignal i DMI +/- (teknisk analys). Nu har aktien konsoliderat ett tag runt 55 öre och vi fick en stark stängning på 56 öre i fredags. Detta ger uppbrott ur den negativa trend som aktien varit i sedan slutet av September. Det troliga är nu att aktien fortsätter uppåt de närmsta veckorna. Köp och behåll är mitt tips i denna aktie för tillfället. ...

2010 och portföljens utveckling

Det var drygt en månad sedan jag skrev något kring min portfölj här på Redeye. Nu är tiden kommen för en uppdatering: Portföljstorlek: 2009-11-03 start 500k 2009-12-02 ca 545k +9% 2010-01-08 ca 630k +26% (+15,5% sen förra uppdateringen) Innehav enligt följande: Unibet andel 7,9% förändring +6,38% Active Biotech andel 14,7% förändring +125,11% Bioinvent andel 19,7% förändring +24,83% Orexo andel 9,9% förändring +6,11% Transcom andel 8,7% förändring +15,07% Investor andel 17,2% förändring +9,15% Eurocine Vaccines andel 6,7% förändring 26,17% WeSC andel 15,6% förändring +36,11% Perioden December och inledningen av 2010 har varit fantastisk. Mycket har hänt i portföljen och jag ska ge en kort resumé kring det mest väsentliga. ...

IBS?

Buffet har som ledord: Investera i det du känner till. IBS har kännts bra för mig och jag har analyserat bolaget och gått in i det för jag tror att det finns så mycket kunskap i företaget så att det långsiktigt skall bli en bra investering? IBS blev idag börssstoppat och mina kollegor som inte har en susning om aktiemarknaden och vad jag är intresserad av blev överrumplade, jag ramlade av stolen då jag fick höra nyheten! IBS är börsstoppade! Det är ingen normal rektion från mig då vi fikar på kontoret. ...

Ta rygg på Ingvar Kamprad!

Nordic Service Partners Holding (NSP) på small Cap är nordens största franchisetagare till Burger King. Aktien har inte gjort någon glad än så länge men nu är en förändring på väg. Det är en klassisk turn-around kandidat och jag anser att det är ett av börsens bästa case. Man har en ny VD sen början av 2009 och har utformat en ny strategi. Man har övergett satsningen på att driva flera olika varumärken och har erkänt att man tappade fokus och blev ineffektiva. Nu har man ändrat fokus – från tillväxt till lönsamhet och huvudfokus ligger på driften av lönsamma Burger King restauranger. ...

Naxs Nordic på First North - måste väl vara köpläge nu!?

Bara en magkänsla säger att private equity-bolaget NAXS Nordic (First North) måste kunna vara riktigt köpvärt på den här nivån? Aktien har stått och stampat kring 25 kr länge nu och helt halkat efter övriga börsen. Detta trots att underliggande värden i riskkapitalfonderna som bolaget investerat i, eller åtagit sig att investera i, snarare borde få en hävstång uppåt i sina värden vid den aktuella börsuppgången och ökade riskaptiten. Bolaget är svåranalyserat men många parametrar talar för bolaget nu tycker undertecknad. Private Equity i allmänhet börjar bli riktigt hett! (se SEB:s glödheta Private Equity-fond exempelvis som rusar uppåt) och de snackas om höga substansrabatter och just hävstångseffekt uppåt för riskkapitalfonder/bolag när krisen ebbar ut. Min amatör-teori är denna: ...

Bevaka Pilum

Att vända stenar i ett tidigare misskött bolag tar tid. Ännu finns mycket att bevisa men VD Jan Törner börjar bli varm i kläderna och mot bakgrund av de svårhanterade effekterna från den finansiella krisen tycker jag han lyckats riktigt bra. Projekt och kostnadskontroll börjar ge resultat. Pilums vinst under q3 kan vara en stark föraning om vad som väntar när bolagets orderbok börjar fyllas. I senaste intervjun på StockonTv framgår att flera stora offerter skall avgöras fr.o.m februari och framåt. Om VD får rätt i sin bedömning kommer Pilum att få sin beskärda del. Håller kostnadskontrollen kan vinsterna öka dramatiskt under resten av året. I så fall kan passagen av 2009 års högsta notering på 1,58 kr bli en ren formalitet och vi dricker Krug resten av året. ...

Ortivus handelsstoppad, ev. avyttring i USA

En “eventuell” avyttring av den amerikanska vevrksamheten ligger tydligen bakom kursrusningen på över 40% på Ortivus. Citat från VD: " Som tidigare annonserats i kvartalsrapporter och annan kommunikation pågår en strategisk översyn och fokusering av bolagets verksamhet som ett led i arbetet att skapa en långsiktig lönsamhet. Som en del av denna process pågår ett flertal initiativ inkluderande översyn av dotterbolagsstruktur och fokusområden. Bolaget har inlett diskussioner kring en eventuell avyttring av den amerikanska verksamheten men inga beslut är fattade." ...