Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

ESPRIT - Utdelning och tillväxt i H&M klass?

ESPRIT Jag gör en kort genomgång av Esprit som är ett bolag som jag kommer att köpa in närmaste tiden. Så här beskrivs Esprit i den senaste årsredovisningen: “esprit is an international, youthful lifestyle brand offering smart, affordable luxury and bringing newness and style to life”. Esprit säljer kläder och är en av H&M:s stora konkurrenter i bl.a. Tyskland. Jag skulle säga att Esprit tillhör medelprissegmentet. Dyrare än H&M, men inte särskilt mycket. Jag har själv handlat lite kläder ibland av Esprit. Priserna är nästan för dyra men ändå acceptabla enligt min känsla… Den största konkurrenten enligt dom själva är Hilfiger, men även GAP och H&M. ...

Archelon - extremt billig trots uppgången

Det finns 73067638 aktier Senast betalt är 38 öre Det egna kapitalet är 11 272 000 kr Varav innehavet i Mineral Invest är bokförd till endast 1,46 miljoner. Archelon äger 11 834 000 aktier i Mineral Invest. Senast betalt är 4,95. Hela posten är värd 58 578 300 kr. Om det drar av det bokförda värdet för Mineral Invest så blir det egna kapitalet 11 272 000 - 1 460 000 + 58 578 300= 68 390 300 ...

Track Record Trading Scenarios december: Fortsatt konsolidering

December månad blev liksom november en konsoliderande period på Stockholmsbörsen. Månaden inleddes med index på översålda nivåer efter en kraftig nedgång i slutet av november, då vi också valde att öka exponeringen i portföljen. Vår inställning var vid början av månaden ett fortsatt positivt huvudscenario där intervallet kring 920 – 940 punkter utgjorde en viktig stödnivå för index. Initialt steg också index men lyckades inte forcera motståndet vid drygt 970 punkter, trots ett flertal tidigare försöka att bryta över nivån under november månad. Ett viktigt styrketecken var då Nasdaq-index bröt över motståndet kring ca 2200 punkter vilket skedde i mitten av månaden. Nivån hade dessförinnan utgjort motstånd sedan mitten av oktober månad. ...

Jack-pot Talley!

Jag måste erkänna att jag har haft rubriken i bakhuvudet rätt länge och idag fanns det ju äntligen skäl att använda den då EpiCept efter sju sorger och åtta bedrövelser äntligen fick till ett partneravtal för huvudprodukten Ceplene. Champagnekorkarna slår nu alltså i taket i Tarrytown men det fanns dock några placerare som var övertygade om att det var endast billigt skumvin i flaskorna eftersom det efter den initiala kursrusningen skedde vinsthemtagningar vilket resulterade i ett kraftigt hack i kurvan. Anledningen till att några placerare lämnade aktien berodde högst troligt på den låga upfront på 3 MUSD som licenstagaren Meda betalar samt då det finns orostecken kring royaltyn eftersom EpiCept endast avslöjar att royaltysatsen är tvåsiffrig. Då förtroendet på börsen varit mycket lågt för EpiCept finns det säkerligen en stor oro för att royaltysatsen således är låg och att det totala avtalsvärdet är litet för EpiCepts del. ...

BlackPearls non-core

Dom icke kärnfält som ligger till salu hos mäklaren Sayer Energy Advisors är inte några kioskvältare, men det kommer att bli ett välkommet tillskott till kassan. Fälten producerar 671 boed/d men med större potential flera av fälten. Deadline är 4/2 - 2010. Flera av fälten har enligt bolaget låga insatskostnader…Det är alltså ganska små och obetydliga fält som säljs. Reservera bedöms vara bevisade o sannolika 1+2 P till 379.000 fat olja samt 4,9 Bcf naturgas = 1,2 miljoner oljeekvivalenter. Det framtida avkastningsvärdet anges till c:a 19,5 mcad vid 10% diskonteringsränta. Ett skapligt pris på fälten och den i fredags höjda riktkursen från Royal Bank of Canada, RBC, till 3,5 Cad = 24 Sek bör ge stöd till kurslyftet.Det skall framför allt bli spännande att se om oljesandslicensen blir såld och till vilket pris iså fall. Det har ju varit en hel del stora affärer i oljesandssektorn under 2009 där kineserna gjorde sitt första kap i Alberta. En ev Private Placement kommer nu att ligga längre fram i tiden om det skulle behövas ta in ytterligare kapital. ...

NSP - Burger King..fortsättningen

Jag skrev i mitt förra blogginlägg ”Ta rygg på Ingvar Kamprad” om NSP som driver 43 stycken Burger King restauranger i Sverige och Danmark. Jag tror mycket på deras nya strategi sen 2009 där man växlar om från tillväxt till lönsamhet. Eftersom jag tycker det är väldigt viktigt vem det är som styr bolaget och ska utföra planen kommer här lite information Morgan Jallinder. Jim Collins skrev för många år sedan en bok som hette Good-to-Great. Hur vanliga medelmåttiga företag ska uppnå mästarklass. Man gjorde en stor studie för att hitta nyckelfaktorerna. En sådan viktig faktor var att övermänskliga kändisledare som kommer utifrån är negativt korrelerade till att förvandla ett företag till mästarklass. Tio av elva Good-to-Great ledare rekryterades internt, men i jämförelseföretagen som inte lyckades i närheten så bra valde man att sex gånger oftare tillsätta VD:n externt. Ett företag behöver en stark ledning som helst också är ägare, såsom IKEA och H & M. NSP har numera både en VD som är internt rekryterad och samtidigt är storägare i företaget. Det ger en viss trygghet åt oss övriga ägare. ...

Positiv inledning väntas

Stockholmsbörsen inleder troligen dagen i positivt territorium. Stöd kommer ifrån ledande amerikanska terminer på plus samt uppgångar i Asien nu på morgonen. De amerikanska börserna noterade mindre uppgångar på fredagen. Dow Jones Industrial slutade upp 0,1 procent, breda S&P 500 steg 0,3 procent och Nasdaq avancerade 0,7 procent. Oljepriset slutade dagen kring oförändrade nivåer. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 82,75 dollar, upp 0,09 dollar. Några av fredagens vinnare återfanns inom verkstads- och råvarusektorn. Bland andra steg General Electric 2,2, procent samtidigt som aluminiumjätten Alcoa, som rapporterar idag, 1,9 procent sedan prisfallet på aluminium mattats av något. Sämre gick det för konsumentrelaterade aktier. Ett sänke i sektorn blev Coca-Cola som tappade 1,9 procent. ...

Epicept - Tecknar avtal

EpiCept Announces Commercial Licensing Agreement for Ceplene(R) with Meda in Europe and Pacific Rim Agreement Includes Upfront Payment, Milestones and Product Royalties TARRYTOWN, N.Y., Jan 11, 2010 (BUSINESS WIRE) – Regulatory News: EpiCept Corporation (Nasdaq and OMX Nordic Exchange: EPCT) announced today that it has entered into an exclusive commercialization agreement for Ceplene(R) (histamine dihydrochloride) with Meda AB, (OMX Nordic Exchange: MEDA-A-ST) a leading international specialty pharmaceutical company based in Stockholm. Ceplene is EpiCept\’s novel therapy approved in the European Union with orphan drug status for the remission maintenance and prevention of relapse of patients with acute myeloid leukemia (AML) in first remission. ...

Nokias ödeskvartal

Inför Nokias Q4-rapport har det talats en hel del om framtiden för mobiljätten. Det är svårt att förneka att utmaningarna är större än på flera år. Mobilmarknaden upplever att större aktörer ger sig in i branschen, aktörer som traditionellt har varit i andra branscher. Å andra sidan kanske inte smartphones är vägen till framgång? Man luras lätt av att jämföra priset och antar helt krasst att högre pris ger högre vinst. Vad gäller smartphones så glömmer man lätt bort att det går åt en hel del resurser att utveckla dessa smarta lösningar. Pekskärm och 3G/GSM, bluetooth kommer inte gratis. Därför kanske vinsterna inte finns just inom det segmentet, även om det PR-mässigt är bra att ligga här…? ...

Var det en gratis-lunch. Vem har tagit notan?

Det har kommit in en ny ton bland bloggarna. Krisen ar over. Den har varit internationell och egentligen aldrig haft nagot med Sverige att gora. Dessutom har det inte varit den varsta krisen sedan 30-talet. Riksbanken bekampar nu en kris som inte finns o.s.v. Vad jag tycker ar sa intressant med denna kris ar att det sades i borjan att stora kapitalister och riskbolag skulle falla. SEB och Wallenbergs Investor skulle ga under. Christer Gardell och alla riskbolag. Melker Schorling var sa illa ut och till och med familjen Lundberg gjorde forluster. Vad skulle bliva? ...