Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Analysuppföljning - Nordic Mines: När är det köpläge?

2009-12-18 publicerades min först skrivna analys ”Nordic Mines: När är det köpläge?”. Nu så här nästan en månad senare är min ambition att följa upp den. Huvupoängen i analysen var att Nordic Mines visserligen var ett gott förvärv med förmodad ljus framtid, men att den var något övervärderad i dåläget i förhållande till vad som bedömdes vara en realistiskt produktion och avkastning inom den närmsta framtiden. Kursen låg på 32 kr/aktie. Min bedömning var att köpläge uppstod då kursen närmade sig 20 kr. Bedömningen grundade sig också på att guldpriset kommer att dippa något under 2010, något som kommer påverka bl.a. värderingen av Nordic Mines. Vidare antogs det också i analysen att de första eventuella utdelningarna skulle komma runt 2012-2013. ...

Redbet

Hej igen… Redbet stiger idag ytterliggare dryga 10%.. Är det läge att investera mer i denna aktie eftersom den verkar stiga utan att någon verkar veta varför.. ? Några som vet mer än andra och köper på sig stora summor av aktien? Alternativt, är det någon stor investerare som valt att gå in i aktien? Är det en större investerare så borde ju även detta betyda att denne vet något som inte vi vet och det kan ju också vara motiverande till att köpa.. Jag tycker i vilket fall som helst att det är VÄLDIGT knepigt att en aktie stigit 55% på en månad utan att det över huvudtaget verkar finnas en notis från bolaget.. ...

Dignitana, order på system till Indien

800 000 cancerfall och drygt 500 sjukhus som utför kemoterapi. Det är enoorm marknad som finns för Dignitana där. Att distributören dessutom har en bakgrund inom Pharmacia koncernen är ju inte dumt med kontaktnät etc. Märkligt att kursen rörde sig så lite, antagligen för att många andra drar till sig mycket uppmärksamhet nu också.

Min portfölj, förändringar och värde

Från senaste portföljrapport har följande förändringar skett. Svolder har tillkommit med knappt 9 000 kr och Questerre (tips från Kalles Farsa (Tack farsan!)) har tillkommit med drygt 10 000 kr. Svolder har jag köpt pga deras höga utdelningar och deras företagsportfölj som ser mycket bra ut. Questerre har tillkommit som en liten chansning. Jag har ungefär 10 % av portföljen i ”chansningsbolag” (Questerre och BlackPearl, båda tipsade av Kalles Farsa). ...

Switchcore - enkel matematik motiverar köp

Switchcore är ett gammalt hederligt IT-bolag med tunga förluster genom åren. 2007 avyttrade man sin IT-verksamhet och aktiviteten har sedan dess varit låg i bolaget, men nu är det dags att sätta fart verksamheten igen i regi av VD Erwin Leichtle och huvudägare Traction AB. Idén är att förvärva vinstgenererande bolag för att kunna utnyttja det stora förlustavdraget om 1 miljard kronor. För er som missat det pågår just nu en av Traction garanterad nyemission, varefter plånboken kommer vara fylld med 65 MSEK. Det är köparnas marknad just nu, och det finns många billiga onoterade bolag att sätta tänderna i. Det trevliga med den här idén är att bolag som köps av bolaget automatiskt kommer att uppvärderas i och med att det ingår i börsnoterade Switchcore. Man bör kunna hitta bolag för p/e 5, som vid ett lyckat köp kan värderas till det dubbla, alltså p/e 10. Bolaget måste nu bygga upp ett förtroende från scratch, och om man klarar av det man nu företagit sig står vi inför en fin uppgång. ...

Beowulf - avtal nära?

Beowulf Mining väntar på avrapportering från sin konceptstudie avseende järnmalm/Ruoutevare/Kallak. Denna är beräknad till början av Q1. Studien görs av Raw Materials Group (RMG). Vid tillräckligt positiva resultat finns en god chans till ett avtal i närtid trots att bolaget har en bit kvar till drift och produktion. Ett kinesiskt Letter of Intent tecknades i somras över järnmalmsfyndigheten i Ruoutevare. En bra grogrund för spekulation kring avyttring alt uppköp finns också. ...

2017-05-30 12:49 · dawny

Positiv öppning

USA börserna fortsatte att utvecklas uppåt under gårdagen och med överlag positiv utveckling i Asien ser även Stockholmsbörsen ut att öppna med en uppgång. Trots relativt dålig statistik i USA utvecklades amerikanska index under gårdagen positivt. Handelsdagen avslutades med Dow Jones-index upp 0,3 procent, S&P500-index upp 0,2 procent och Nasdaq-index upp 0,4 procent. Oljepriset fortsatte nedåt under gårdagen. Kontrakt med leverans i februari handlades till 79,05 dollar vilket var en nedgång på 0,4 procent. Chevron noterades ned 0,3 procent medan Exxon handlades oförändrad. ...

”Brace for impact” eller bara turbulens?

Börsen tuffar oavbrutet på och det talas vitt och brett om vilka möjligheter 2010 erbjuder. Sverige har gått stärkt ur konjunturen, sägs det, och aktiemarknaden är hetare än någonsin. Några analytiker varnar för domedagen, andra ser möjligheter. I marginalen ser vi hur den amerikanska marknaden kämpar mot svajig statistik. Nya siffror pekar på att antalet arbetslösa ökar något. Detaljhandeln föll. Samtidigt ökar de amerikanska konsumenternas hunger för bensinslukande truckar. 2008 års bensinpriser tycks vara ett minne blott. Ford ökade försäljningen med 18 procent inom detta segment och det ryktas att marknaden vill ha mer. I morse hörde jag hur fastighetspriserna på Long Island utanför NYC hade ökat, men det var osäkert vilka slutsatser som kunde dras. ...

BEF, Alpcot och Trigon - En jämförelse

Black Earth Farming, Alpcot och Trigon En kort, förenklad, sammanfattning av de tre nordiska jordbrukarbolagen med verksamhet öst kan vara på sin plats. Black Earth Farming är den största markinnehavaren av de tre,men enbart ca 1/3 av jorden har än så länge tagits i bruk. BEF har därmed stora områden som ej visat upp någon produktion än, vilket gör potentialen stor för att öka omsättningen. Knappt en tiondel arrenderas, den överväldigande majoriteten av marken ägs eller kontrolleras genom ombud. ...

Konjunkturtåget går som på räls med kredit i hjulen i verklighet och historia

Den här gången är konjunkturtåget fullastat med pengar – både verkliga fiktiva och historiska. Jag har alltså inte råd att drömma denna gång. Min senaste dröm finns på bloggen ”Konjunkturtåget tappar dubbelspåret i verklighet och dröm”. Efter alla nyårskrönikor med massor av bak- och framåtblickar avstår jag också att kommentera viktigare makroekonomiska händelser. Statsskulder Efter andra världskriget var stora delar av Västeuropa sönderbombat och ekonomiskt utslaget. USA kom då till hjälp med en gigantisk ekonomisk hjälp – Marshallplanen. Mellan åren 1948 och 1952 hade Västeuropa sin största och snabbaste tillväxt i alla tider. Industriproduktionen växte med 35 procent. Mikael Nilsson (filosofie doktor i historia) har i sin artikel ”Värre än världskrig?”gjort jämförelsen mellan Marshallhjälpen och den pågående finanskrisen. Han har kommit fram till att krisen hittills har konsumerat tolv Marshallplaner. Han avslutar artikeln: ”Dagens finanskris är således, med en grovt förenklad jämförelse, finansiellt sett tolv gånger värre än sex års världskrig. Ändå har inga bomber fallit, inga städer har lagts i ruiner. Finanskrisen är istället en immateriell kris, en marknadens förtroendekris. Det går inte att reparera förtroende som man reparerar raserad infrastruktur. Resultatet av ett krig kan alla se och inse allvaret i. Ett förlorat hem eller arbete i finanskrisens spår saknar denne omedelbart, men är ändå minst sagt verkligt. Är det inte dags att införa ett nytt system, där det fiktiva inte kan förstöra det verkliga?”. ...