Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sanning del 2

Om man diskuterar mord så kommer automatiskt etik på tal. I en diskussion om vad sanning är, kan man säga att etik och sanning är liknande begrepp avseende sina delar, men helheten skiljer sig åt, då etiken inte behöver vara sann och en sanning inte behöver vara etisk. Etiskt kan man säga att det finns många sanningar. Vid en rättegång finns också många sanningar, sanningar som kan ha olika etiska normer innefattade i sig. ...

sanning del 1

Vi tycker alla att vi pratar sanning och att vi har rätt, men, i dagens samhälle ser vi då till vad de lärde!, visste förut??? hur många här på detta forum talar(skriver) utifrån egen vinning?? alla! varför skulle man annars skriva?? vad är då sanning?? Thomas av Aquino (1225-1274) ansåg att det är genom att visa respekt mot andra människor som man visar att man talar sanning. Aquino ansåg också att man ska tala sanning och vara ärlig i alla situationer här heligt (Carlshamre, 2000). Men är det alltid en lögn om man inte talar sanning? Är det inte bättre att en person som ”tycker”, vilka fula kläder du har, säger till personen både vad han ”tänker” och ”tycker”, vad fin du är i håret. För att ge positiva sanningar måste vara bättre än att ge en negativ sanning, särskilt som om den negativa sanningen inte tillför något för varken tilltalaren av sanning, eller mottagaren av sanning. ...

Profilgruppen - avdelningen intressanta eftersläntrare...........

Inget långt och megaanalyserat blogginlägg.. Men.. Satt i veckan och botaniserade bland Stockholmsbörsens aktier som inte stigit så mycket… och ändå har bra substans. Här kvalar nog “tråkiga” Profilgruppen in känns det som. Futtiga 23,61 % på 12 månader. Bolaget har nu lyft från senaste botten och är i tekniskt stigande trend. Undertecknad frestades till några köp i aktien i veckan. Profilgruppen drog hyggligt på senaste kvartalsrapporten. Ett gott tecken eftersom rapporten inte innehöll några jättegrejer, utan snarare ett tecken på lågt ställda förväntningar den gången. Kursen har därefter sakta ramlat tillbaka till lägre kurser än före rapporten, mest i avsaknad av nyheter och ointresse för bolaget tror jag. Skulle bolaget kunna prestera nånting intressant i nästa rapport finns rimligtvis riktigt stor kurspotential från den här nivån. ...

Tankar Drillcon

Veckan har präglats av större ordrar än vad vi har varit vana vid i Drillcon. Det ligger väl i linje med vad som får betraktas som rimligt. En omvärdering av bolaget mognar fram och kanske man kan säga att marknadsbilden har förändrats och trycket i börsens orderbok när det gäller denna lilla aktie förändrats. Att Stillströms blev heta på gröten under slutet året 2009 och fyllde på sitt ägande ytterligare är också en signal från det innersta rummet. ...

Dubbling i sikte..

Här kommer den avslutande delen av min analys av NSP, bolaget som är nordens största franchisetagare av Burger King restauranger. Man har en ny strategi som ska fokusera på lönsamhet framför tillväxt. VD är ny på posten sedan början av 2009 och har drivit Burger King i Danmark under 13 år med mycket stor framgång. Stora förändringar har redan skett vilket den senaste kvartalsrapporten visar och 2010 ska man återigen börja tjäna pengar. Dessutom äger VD aktier för ca 20 Mkr och ledningen äger ca en tredjedel av bolaget. ...

Jag köpte 1 krona för 55 öre idag (AKER ASA)

Idag köpte jag det norska investmentbolaget AKER ASA. Det finns mycket att läsa om bolaget och om deras innehav på hemsidan (se adress nedan). Mitt intresse uppkom för ett tag sedan när jag upptäckte den stora rabatten, 45%! AKER är ett investmentbolag noterat i Norge. Bolaget hade nettotillgångar (Q3 2009) på ca 19 miljarder NOK vilket motsvarade 267 NOK/aktie. I takt med börsuppgången antar jag att dessa tillgångar idag är värda runt 300 NOK. ...

Alltele, Ny intevju med VD bekräftar potentialen

Inledning: Nu har det kommit ett bevis på att det kan komma fler förvärv och att prognosen kan komma att överstigas, se min tidigare analys och blogg. Utklippt från dagens intervju med VD av Beqouted nedan. Officiell prognos för 2010 Samtidigt som förvärvet av Megaphone offentliggjordes gick AllTele ut med en prognos för verksamhetsåret 2010. Prognosen är en omsättning på 300 miljoner kronor, med en EBITDA-marginal på 16,7 procent och en rörelsemarginal på 10 procent. ...

TMI = Too much information

Att hitta information är inget problem, problemet är att hitta rätt information! Den här bloggen ska handla om ett problem som smyger sig på oss alla, nämligen TMI = Too much information! Samuelssons rapport länkade till en artikel om att för mycket information driver oss i fördärvet. Det uppskattas att snittamerikanen konsumerar 34 gigabyte information om dagen och jag tror inte att vi nordbor ligger långt efter! Naturligtvis har vi inte chans att ta till oss detta och därför blir vi nästan lika dumma som vi var utan informationen. Vi blir helt enkelt förvirrade, vilket påverkar våra investeringsbeslut. ...

FLNG kandidat 1000%

LNG kan bli räddningen för världsekonomin Billig energi och billigt bränsle är vad världen behöver. En vinnare med stort V kan vara Flex LNG på oslobörsen. FLNG har precis gjort avstamp uppåt ur den långa nedgången från 2008 då aktien handlades på nivåer över 70 NOK. Enskildas securities aktuella riktkurs är 27 NOK till andra halvåret 2010. Sen bet 7,30 NOK. I ett längre perspektiv kan det bli ännu fler dubblingar. På presentationen i Köpenhamn 7 jan hintas det om nyheter med ”major impact” under Q1 2010 ...

Sverige kan

Jag blir insprerad av Goran Tivesjos stora essaye om Sveriges Industrihistoria. Jag vill tala da forst om om alla stora varldsforetag som kommit fram i Sverige. Vi vet Stora Kopparberg , Ericssons, SCA, Volvo, Saab m.m, ASEA:s elstromledningar under havet var helt varldsledande. Det ar imponerande. Det var industridecenierna. Sedan kom IKEA och Hennes & Mauritz. Franforallt IKEA erovrade varlden med hjalp av nytt distributionssystem. Aven Hennes & Maurtitz ar imponerande aven om det finns liknande foretag i USA och Europa. ...