Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

C-rad, en raket?

Det har varit en hel del debatt på börssnack om C-rads kursuppgång i december är motiverad. Efter det skedde en kort konsolidering kring 20 kr tills SHB köpt de flesta som vilja sälja kring det värdet och började driva aktien upp mot 22-23 kr. Nu är frågan om vi bryter över denna moståndsnivå som tidigare uppgång tog stopp kring borde vi kunna få ett ubrott mot 30 kr där aktien antagligen kommer ta halt igen. ...

Epicept - R.Cook / Lidopain, EP-1013 etc.

Frågeställning: “I was searching for information regarding your deal with Endo, unsuccessfully. And trying to find out any progress made regarding Lidopain from Endo\\\’s end is futile. What is the status on this? I see that Endo is selling, with great success, Lidoderm that seams to be an exact copy of Lidopain. So what is really going on here? Also it would be nice to get an update and status on the following substances: Will there be any one of theese moving forward in the near future? ...

Analysuppföljning - Fortum: stabilt uppåtgående

2009-12-21 publicerades min analys “Fortum: stabilt uppåtgående” Nu, ungefär en månad senare, så är min ambition att följa upp den via en kortare kommentar. Främst för att jag har som ambition att göra en kortare uppföljning ungefär en månad efter varje skriven analys. Huvupoängen i analysen var att Fortum är köpvärd, främst av två anledningar. Dels att kursen kommer vara stabilt uppåtgående. Kursen vid analystillfället var 17.89 kr och slutade idag på 18.97 kr d.v.s. en ökning på ca 6% på enbart en månad. Den andra orsaken var Fortums stabila utdelningspolicy där genomsnittet de senaste tre åren har legat på 1.20 EUR. ...

Swedbank höjer M-real ytterligare?

Jaha, så var vi då litet med näsan över vattenytan - alltså hackkycklingen M-real. Igår meddelades att EBIT för bolaget är litet på plus för Q4/2009, idag meddelar Botnia att tillsammans med bl.a. Sodra höja massapriserna från 1 februari 2010. Var skall då detta sluta? Jo, Swedbank har fattat galoppen och höjer bolagets B-akties riktkurs till 1,80 €! Fantastiskt, eller hur? Vi som verkligen hejat på bolaget tackar och bockar - de finländska analytikerna (anaalit som våra finska vänner kallar dem…) kanske även de så småningom vaknar. Eftersom bolaget inte är i Newsprint-segmentet utan satsat på bl.a. kartong och specialpapper torde kursen hålla när Stora och UPM vacklar. Newsprinten fick visst litet dålig reklam med utsikten att segmentet kan förlora 20 - 25 % i pris under innevarande år- Nu väntar vi på M-reals årsrapport den 4 februari och sedan skall vi väl på bolagsstämman i mars! Ni som läser och inte äger bolaget hinner ännu med - upp mot 2,50 € inom detta år! ...

3L System - köprek.

“Årets sista kvartal är ofta avgörande för programvarubolag. Att döma av nyhetsflödet bör fjorårets omsättningsmässigt ha blivit ungefär en upprepnings av 2008 men resultatmässigt sämre, med en marginal på runt 15 % och en vinst per aktie om cirka 4 kronor. Utdelningen för 2008 blev 2 kronor, och den bör inte bli lägre för 2009 - särsklit som nettokassan är 13 kronor per aktie.” Skriver aktiespararna. Dagens kurs är 45:- ...

Tag plats på tåget

Uppdaterad prognos med anledning av pressmeddelande i Empire. ”Empire beräknar omsättningen för kvartal 4, 2009 till 120 mkr (132,5), vilket är en minskning med 9 % jämfört med föregående år. Rensat från avvecklade produkter är minskningen 5 %. För helåret beräknas omsättningen uppgå till 357 mkr (416,5), en minskning med 14 % jämfört med 2008. Rörelseresultatet samt resultat efter finansnetto för fjärde kvartalet 2009 förväntas vara positivt. ” Ledningen anger nu omsättningen Q4 till 120 miljoner, vilket är vad man redan i Q3 rapporten angav som prognos för Q4. Jag använde mig av den siffran (och 100 milj.) i min tidigare prognos, nu kan den uppdateras då även valutakurs differenserna är i stort kända. ...

Bodo Schäfers 10 aktieregler

I ”Vägen till ekonomisk frihet” skriver Bodo Schäfer bl.a. om att spara i aktier. Han har tio regler för aktiesparande som jag tänkte skriva och diskutera något. När jag läste boken för första gången för tre år sedan var jag mycket fascinerad av den. Jag gillar fortfarande bokens innehåll och kan rekommendera den även om jag nu kan se vissa brister, den kan vara lite ”förenklad” i vissa sammanhang. Vi får se vad ni läsare tycker om de tio reglerna om aktier. ...

M-real gårdagens vinnare!

Ibland räcker det med att man inte gör bort sig alldeles för mycket! Det är väl ungefär så man kan förklara M-reals (ytterligare) kursrusning igår. Bakgrunden hittar vi i den positiva vinstvarningen som förklarade att de gör en rörelsevinst på 6 Meuro under Q4, exkl extraordinära kostnader. De säger vidare att kostnadsbesparingarna börjar ge resultat och den hårt prövade IR-chefen Juha Laine säger att de kan skönja “viss marknadsförbättring”, men han kunde ändå inte redogöra på vilka områden den förbättringen har skett! ...

Öppning kring oförändrat

I brist på tydlig vägledning från USA väntas Stockholmsbörsen öppna dagen kring oförändrade nivåer. De ledande amerikanska terminerna pekar svagt uppåt medan de asiatiska börserna under natten har noterats ned. De amerikanska börserna höll stängt igår på grund av Martin Luther King Day. I fredags stängde Dow Jones Industrial Average ned 0,9 procent, breda S&P 500 föll 1,1 procent medan Nasdaq Composite tappade 1,2 procent. Oljepriset steg för första gången på sex dagar under måndagen då WTI-oljan handlades för 78,42 dollar per fat. Detta motsvarar en uppgång på 0,42 dollar från stängning kvällen innan. Uttalande från Qatar under måndagen om att Opec sannolikt inte höjer produktionen under 2010 gav stöd åt uppgången. Signaler från Kina som indikerar en ökad import av olja med 15 procent i år påverkade också oljans prisutveckling positivt under gårdagen. ...

Northland: Inte bara guld som glimmar

“– Europas sista stora järnmalmsreserv ligger under myren, säger kommunalrådet Bengt Niska (S). Då förstår du att det här är ingen jävla lek. Att här byggs järnväg är viktigt för hela landet(1)” Flera av 2009 års stora ekonomiska nyheter handlade om hur priset på mineraler och guld nådde nya höjder och toppnoteringar. När dollarn svek blev guld ett allt bättre alternativ och företag som Nordic mines och Guld invest höjdes till skyarna av anlytiker och spekulerare som köpvärdaobjekt. ...