Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Efter nederlag i Massachusetts fick Obama eld i baken

Amerikanska folket som bor i Boston med omnejd sa ifran ordentligt vid senatsvalet den 19 januari 2010. Nar ny senatsplats efter senator Ted Kennedy skulle tillsattas gick en “saker” plats inte till DEM utan till REP. Detta var en jatteprotest mot Obama och DEM. Det tog tre dagar, Obama forstod diret, amerikanska folket ar ur-arga pa bail-outen av framfor allt Goldman Sachs. Under val-kampanjen stod Obama upp med forre FED-chefen Paul Volcker och sa att han skulle leda amerikanska ekonomiska politiken som ordforande i ett ekonomiskt rad. ...

MVG av Orc Software - Jag köpte!

Vilken rapport! Har ägt ORC till och från de senaste åren. Idag tog jag in aktien igen då rapporten övertygade mig. ORC:s intäktsmodell är helt lysande med repetitiva intäkter på 96%. Man knyter avtal med kunder på 12-36 månader. Intäktsmodellen ger goda förutsättningar för riktigt bra marginaler om man kan nå en hyfsad nyförsäljning. Bolaget har stora delar fasta kostnader vilket gör att intäktsökningar trillar ner till sista raden i resultaträkningen. ...

Epicept - Kassaflöde 2010

Intäkter 2010 Försäljnings/distributionsavtal Ceplene = 3 MUSD Azixa fas III = 4 MUSD Försäljningstart Ceplene = 2 MUSD Totalt: 9 MUSD Kommentarer: Myriad Pharma har komunicerat att deras pågående fas II studier kring Azixa får sitt avslut under våren. Meda har kommunicerat att de förväntar sig försäljningsstart av Ceplene under 2010. Förväntade intäkter 2010 NP-1 Licensavtal = 20-40 MUSD Kommentar: Genom det enorma arbete Redeye användaren Kim Dahlström genomfört på att analysera liknande läkemedel och uppbygnaderna av hur deras avtal ser ut har vi fått en riktlinje på vad en upfront för NP-1 kan ligga på. ...

Bravo Obama!

Nu har den amerikanske presidenten Barack Obama höjt sina försök att begränsa storleken för storbankerna, och införde större restriktioner för handel verksamhet “To-big-to-fail” institutioner, i avsikt att begränsa de risker de tar. Obamas beslutsamhet att reformera systemet förstärktes när han sett rekordvinster på några av de allra företag. Bankerna lånar inte ut till mindre företag, och inte håller priser på kreditkort lägre. Samtidigt har bankerna inte återbetalat fullt till skattebetalarna för räddningsaktionen. ...

Vad president Obama inte vet

Enligt uppgifter i pressen har president Obama ringt till finansminister Anders Borg forra veckan och tackat for tipset for sin nya bankskatt. Sveriges satt att losa fragan skulle ha inspirerat Obama. Men detta vet ej Obama: 1) Principen for att ta ut avgift till bankernas egen garantifond ar ju mycket bra. Ju storre skulder dessto storre avgift. Men pa sedvanligt svensk satt finns det undantag. Just nu slipper bankerna betala denna avgift. Alla banker utom Svenska Handelsbanken(!). ...

Vad är på G i Malka Oil?

Den ryska konkurrensmyndigheten FAS godkände på tisdagen Malka Oils försäljning av bolagets ryska dotterbolag LLC STS-service till Gazprom Neft. Tempot har skruvats upp och min uppfattning är att man ligger flera veckor före den tidigare planen, ”att vara klar under senare delen av februari.” Idag får vi veta att Malkas VD Maks Grinfeld dubblat sitt innehav till totalt 15,000,000 aktier. Ohman FK har under flera veckor köpt stora mängder. Aktuell info visar att man för kunds räkning handlat 168 miljoner aktier under de senaste fyra veckorna. Nära 4,2 % av det totala antalet aktier. En titt på ägarlistan gör att det är svårt att tro att någon befintlig ägare handlat dessa aktier. ...

Positiv inledning

Stockholmsbörsen väntas starta dagen i positivt territorium då de amerikanska börserna steg efter Stockholmsbörsens stängning. Ytterligare stöd kommer från ledande amerikanska terminer som pekar uppåt. I Asien har varierande utveckling noterats under morgonen. De amerikanska börserna pressades under gårdagen på grund av svaga rapporter och statistik. Ytterligare press kom från de kinesiska myndigheterna som under gårdagen meddelade skärpta krav för bankutlåning. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 1,1 procent. Breda S&P 500 backade 1,1 procent medan Nasdaq Composite sjönk 1,3 procent. ...

“Volymanalys” för Eurocine Vaccines AB (2010-01-20)

Bakgrund: Det är ingen hemlighet att Eurocine Vaccines AB:s (EUCI) aktiekurs stigit ganska kraftigt sedan årsskiftet, närmare bestämt från 22.50 till 34.10 (51.5%). Det är högst intressant att undersöka om denna uppgång skett under en förhållandevis hög eller låg omsättning. Detta görs för att få en fingervisning om utifall uppgången är av ”äkta” eller ”oäkta” slag. För er som inte är så pålästa kan det sammanfattas som att betydelsen av omsättning i regel blir att ju högre omsättning desto ”mer äkta” är uppgången och vice versa. ...

Axis: Skyhög värdering avskräcker!

Efter att ha köpt på mig Axis sedan mitten av december på kursen 85 SEK med anledning det starka stödet från TA där en klockren OHS indikerar en uppgång mot 135 kr, med ett delmål på 108 kr väljer jag att rekomenderara sälj för aktien. Aktien bröt sig förbi nacklinjen/motståndet på 86:- och noterade idag 105 kr, 3 kronor under min riktkurs. Trots detta har jag valt att sälja av Axis med anledning av den skyhöga värderingen. Axis handlas på ett PE-tal 25 på 2009 års vinst och bolaget säger själva att marknaden är osäker under den närmsta tiden. ...

Epicept - Milestone EP1013

Idag fick jag ett glatt besked från Bob Cook på Epicept, när GNI tar in EP1013 i fas I så kommer en milestone betalas ut till Epicept. GNI ligger för närvarande i pre-IND fas för EP1013. Summan på milestone har inte blivit annonserad publikt. Jag har kontaktat GNI och Shanghai Genomics för ytterligare information angående vart i pre-IND fas dom ligger, väntar med spänning om ett svar dyker upp. Citat: ...