Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Aktieanalystävlingar ger mig ståpäls!

Herr Otterbeck avslöjar i bloggen nedanför att Redeye är på väg att lansera en ny aktieanalystävling där det gäller att hitta årets kursvinnare. Personligen blir jag stormförtjust över dessa tävlingar och jag börjar genast sondera terrängen efter lämpliga vinnarkandidater. Det är ju så jäkla kul med aktier! Således har jag redan gjort ett svanhopp med en mollbergare och dykt ner i min egen portfölj för det är ju rimligtvis där som vinnaren skall finnas. ...

McDonalds levererar en fet Q4:a

Det var en bra Q4 rapport som kom idag. Jag hade förväntningar på en vinst på 3,97 USD/aktie enligt min excelsnurra… :) Det blev fetare än så. Utfallet blev 4,11 USD/aktie. Jag förväntar mig 4,40-4,50 USD/aktie för 2010 och en höjd utdelning från 2,20 till 2,40-2,50. Troligen 2,50 USD/aktie. P/E talet ligger nu på 14 på 2010 års vinst och en yield på 4%. Jag tycker det finns mer uppsida i aktien. Förväntar mig att den rör sig uppåt 70 USD mot dagens 64. ...

Orc köper Neonet? Riktig skräpdeal på gång?

Dagens chock… börstopp i Neonet och Orc. Troligen ska Orc lägga ett bud på Neonet. Orc är större och finansiellt starkare. Men det kan även finnas andra orsaker (samgående? Neonet köper Orc?). Jag spekulerar fritt och tror att Orc kommer att köpa Neonet. Något jag inte alls gillar… Vad ska Orc med Neonet till? Neonet är ju rena “skräpbolaget” i jämförelse med Orc. Orc står bra på egna ben och behöver enligt mig inte växa via förvärv. I och för sig är värderingen i Neonet kanske attraktiv nu när den är nedtryckt och vissa synergier kan finnas, men jag är skeptisk. ...

Vinnaren avslöjar sina innehav

I förra veckan berättade vi om portföljtävlingsvinnaren Mrs Market som slog index med hästlängder förra året med en avkastning på 350 procent. Denna investerarprofil har inte bara lyckats med sina investeringar i fiktiva portföljtävlingar utan har också ett imponerande facit i den riktiga världen. Hans drömresa ligger i Björn Borg kalsongerna… Vinnaren gjorde sig rik på Björn Borg aktier som gick upp 3000 procent på 2,5 år. Men framgången slutade inte där. Fokuseringen ligger likt Redeyes strategi att hitta tillväxtcase i små och medelstora bolag. I veckan bröts tystnaden för en mindre tid och Mrs Market avslöjade vilka aktier som ligger i den riktiga portföljen. Nedan följer ett antal bra aktietips: ...

Bahnhof - undervärderad snabbväxare

Bahnhof är ett litet bolag i teknikens framkant med extrem tillväxt som fortsätter accelerera (kurs 15,10kr). Eller vad sägs om följande: Omsättn Q3-09: 47,2Mkr (32) +47% VPA Q3-09: 0,26 (0,15) +73%. Extrem kundtillväxt på privatmarknaden Bahnhof har under sin femtonåriga historia aldrig växt med fler kunder än det tredje kvartalet år 2009. På tre månader växer Bahnhof netto med totalt 5527 nya privatkunder. Det är ett historiskt rekord. Parallellt stiger lönsamheten kraftigt. Expansionen sker inom segmentet öppna stadsnät och är i sin helhet ORGANISK (till skillnad från t e x Alltele). ...

Stororder på väg till Precise?

I slutet av år 2000 publicerade Veckans affärer en köprekommendation på Precise Biometrics. Rekommedationen var vågad eftersom börsvärdet för Lundabolaget då uppgick till ca 1 miljard kronor. Anledningen till att ekonomitidningen köprekommenderade bolaget var att biometrimarknaden såg ut att vara på väg att blomma ut på allvar och att Precise Biometrics hade förutsättningar för att bli en nyckelspelare inom branschen. Tio år senare vet vi att startsträckan blev lång men att bolaget lyckats bli en nyckelspelare, dock inom ett nichat område inom biometrin – Match-on-Card. Längs den tioåriga vägen har även Precise Biometrics nu som då nått stora framgångar och idag finns bolagets teknologi representerat i nationella ID-kort, passersystem, företags- och myndighets-IDn, bagagelösningar inom flygindustrin, hälsokort samt inom bankkort där Precise ifjol nådde en genombrottsorder inom den nigerianska banksektorn tillsammans med partnern Interswitch. ...

FLEX LNG

Jag har ju lovat att återkomma med information om FLEX LNG - om jag kunde få ut något matnyttigt genom min kontakt i det företaget. Nja det blev väl lite som jag hade misstänkt, eller som han säger själv i mailet till mig: “Jeg er klassifisert som prime insider og som du jo vet så er insider-reglene strenge” Det enda som han egentligen skriver - förutom en del privat snack är: ...

Bokslutsrapporter, sektoranalys mm

Så kom då årsbeskedet från banken. Inte för att jag har så mycket affärer med dem för när det gäller aktier så har jag ju min internetmäklare. Men ett konto för att klara livets nödvändigheter måste man ju ha. Banken hade även skickat med ett informationsblad om räntorna för 2009. Det var ingen upplyftande läsning, förmånskonto 0,10%, kapitalkonto 0,00 % aktielikvidkonto 0,00%, sparkonto företag 0,15% så håller det på. Räntan i stort sett noll alltså inte undra på att pengarna går till aktiemarknaden… ...

Akta dig för dessa börsfällor

Det här borde du redan veta! Den här veckans fredagspaller ska handla om hur investerare reagerar när de ska ta investeringsbeslut. När man vet detta och erkänner att man själv drabbas, kan man lära sig leva med konsekvenserna. Hela bloggen baseras på en undersökningsom fondförvaltaren Anders Oldenburg länkade på sin blogg “Phoebus”(finska). Undersökningen är gjord av Kahneman & Higgins vid Princeton-universitet och riktar egentligen in sig på placeringsrådgivning/förvaltning. Aspekterna borde dock alla investerare känna till. Nedan några av undersökningens punkter (det finns flera). Jag har döpt dem till “fällor”, fällor som leder till dåliga investeringsbeslut. ...

Svag inledning

Stockholmsbörsen ser ut att inleda fredgen i svagt negativt territorium. Press kommer från nedgångar i både USA och Asien. De amerikanska börserna noterades ned på torsdagen sedan framförallt bankerna men även råvarubolagen satt press. Dow Jones Industrial Average slutade ned 2,0 procent, breda S&P 500 tappade 1,9 procent och Nasdaq Composite backade 1,1 procent. Oljepriset föll tillbaka i spåren av en starkare dollar under inledningen av dagen. Därefter satte en rapport från USAs energidepartement, som visade på ökade bensinlager i USA, press. Strax innan golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 75,78 dollar, ned 1,84 dollar. ...