Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nu börjar det!

Rapportperioden är äntligen här och nu kan vi få svar på våra frågor. - Har försäljningen ökat under Q4? - Har efterfrågan kommit tillbaka? - Vad tror bolagen om 2010? - Vågar styrelsen föreslå bibehållen eller t.o.m. ökad dividend? Såhär inför rapporterna tror jag tyvärr inte att vi kommer att bli särdeles mycket klokare. Vissa branscher kommer säkert att överraska positivt (teknik?), medan andra kommer att bli rejäla besvikelser (verkstad?). Idag är det mest spekulationer, men som jag skrev tidigare - detta är “sanningens kvartal”. ...

Svag inledning

Stockholmsbörsen väntas starta dagen i negativt territorium. Press kommer ifrån breda nedgångar i Asien och en negativ utveckling på de ledande amerikanska terminerna. Efter en tung föregående vecka steg de amerikanska börserna under måndagen. Stöd kom ifrån helgens indikationer på att Fed-chefen Ben Bernanke troligen kommer att få senatens bekräftelse på en andra mandatperiod. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average klättrat 0,2 procent. S&P 500 steg 0,5 procent medan Nasdaq Composite avancerade 0,3 procent. ...

4 tips om hur man kan förstöra ett fantastiskt bolag!

På måndagen kom nyheten att Orc Software köper Neonet. Som en käftsmäll, skall tilläggas…en fet jävla käftsmäll. Även om inte priset blev fullt så högt som jag hade befarat. Orc som är ett av de finaste och mest lönsamma bolagen på Stockholmsbörsen köper ett “skitföretag” som heter Neonet. Ja, i jämförelse med Orc så framstår Neonet som rena pajasbolaget. Bara deras prognos om en vinst på 250 Mkr före skatt 2012 är ju pinsam och bara en fantasi… inte ens seriöst…(plus i kanten att de så sent som i december 2009 sänkte prognosen från 400 Mkr). Jösses! ...

Ericsson mot 60 kronor!

Vaknade tidigt på morgonen efter en god nattsömn kunde jag bara ta några steg till min Apple datorn. Fick reda på att Ericssons rapport har kommit in till marknaden. Studerade lite närmare rapporten. Jag kan bara konstatera att den var inte en godkänd rapport direkt. Tyvärr har marknadens analytiker gett Ericssons resultat godkänt bara för att de uppskattade kassaflöde och utdelning. Men glömde bort att Ericsson under hela 2009 genomfört flera besparningar och nedskärningar, och detta dämpar ner vinstfallet. Varför tittar inte marknadens analytiker på brutto- och rörelsemarginalerna som har sjunkit? ...

Bli en ny Rockefeller

Justerat till dagens penningvärde så skulle oljemagnaten John D Rockefeller / f:1839-1937, vara världens rikaste man, utan konkurens. 318 miljarder dollar och Warren Buffet, Bill Gates m.fl kända profiler, släng er i väggen, göre sig icke besvär bland dom rikaste av dom rikaste investerarna av all times. Olja och Standard Oil blev källan till den i det närmaste ofattbara rikedomen. Rockefeller förstog tidigt att olja är vägen till evig rikedom, och han ägde aktier i andra råvarubrancher som järn, malm, gruvindustrin men framför allt i olja och raffinaderibranchen. It was and still is all about oil, but not for so long… ...

Heavens on fire, Firefly

Stabil accelererande tillväxt, marknadsledande, unik teknik, solit obelånat, spännande ny produkt och stor installerad bas. Vad mer kan man begära? Man anställer för närvarande 8 personer och är idag 44 personer, dvs en ökning på 18%.Konjunkturläget ser positivt ut, då man utifrån en bransch genomgång av kunderna borde tjäna bra på en återhämtning i konjunkturen. Har återkommande fakturering mot en installerad bas på ca 6000 system med en livstid på över 20 år, i form ab underhåll och utbildning (ref adob avanza blogg). ...

Svag start på veckan

Stockholmsbörsen ser ut att inleda veckan i negativt territorium. Press kommer ifrån breda nedgångar i både USA och Asien. De amerikanska börserna slutade fredagen på minus. Dow Jones Industrial Average backade 2,1 procent, breda S&P 500 föll 2,2 procent och Nasdaq Composite tappade 2,7 procent. Oljepriset noterades ned på fredagen och strax innan golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 74,24 dollar, ned 1,54 dollar. Bland oljebolagen tappade Exxon 0,9 procent medan Chevron backade 2,2 procent. Ytterligare en förlorare i råvarusektorn blev Alcoa, ned 6,0 procent, i spåren av det fallande aluminiumpriset. En sänkt rekommendation för metall- och stålaktier från Goldman Sachs tyngde även aktien. ...

Karo Bio - En kamp mellan Björnar och Tjurar

Den här bloggen handlar inte om företaget Karo Bio, utan här är allt fokus, (så när som på eftertexten), på Karo Bio:s aktiekurs och kampen mellan Björnar och Tjurar Gårdagens kursrally i Karo Bio kickades igång av DIF, (DIF = E-trade), strax efter kl. 14,30 med ett köp av 500-tusen aktier, men då CAR, (CAR = Carnegie Bank), samtidigt fick sålt 500-tusen aktier vid DIF:s attack så såg det ett tag ut som marknaden tolkade det som att ngn. med lite större post gjorde en skatteteknisk sälj/köp-manöver. ...

2017-05-30 12:50 · tony1

Haiti, analys

Nu är det dags för oss här på forumet att dra vårt strå till stacken och hjälpa de nödställda i Haiti. Jag behöver knappast förklara varför vi ska hjälpa de nödställda som drabbats av en av de värsta katastroferna genom tiderna utan analyserar istället de hjälporganisationer ni kan göra en humanitär investering i. Jag har valt att använda mig av två kriterier i analysen, Organisationens mål och avgifter. Rangordning baseras på lägst avgift. Möjligtvis är några av dem som tar högre avgifter mer effektiva eller hjälper till inom ett specialområde som innebär högre administrativa omkostnader men det får ni läsa på om och avgöra själva. Några organisationer saknar jag avgiftsuppgifter på, dessa är**:** Rädda barnen, Erikshjälpen, Lions och Läkare utan gränser. Någon som vet? Personligen har jag skänkt pengar till SOS Barnbyar. 1.SOS Barnbyar www.sos-barnbyar.se Mål: Att återställa folks liv. Psykologiskt stöd till traumatiserade barn och återföreningsprogram samt återuppbyggnad av sociala center. Hittills har två nödhjälpsändningar skickats med bland annat mat, mediciner, tält, konserver, vatten, bränsle och byggmaterial. Hjälpen når barnbyar Santo och Cap Haitien för barn som kommit ifrån/förlorat sina föräldrar i jordbävningen. Avgift: 5 % Investering: Sms:a SOSHAITI till 72930 för att skänka 50 kronor. Valfritt belopp på plusgiro 90 02 29-6 eller bankgiro 900-2031. Ange Haiti. Eller via hemsida. ...

Precise Biometrics - Ett Franskt till Tack!

Terminologin “Ett Franskt” har normalt inget med aktiehandel att göra men här tillåter jag mig att ta ut kurvan lite efter att ha läst vad som skrivs på secprodonline.com 2007 initierade AXA ett samarbete med Gemalto som resulterade i produkten Gemalto .NET, mer om det kan läsas här: http://secprodonline.com/articles/2010/01/04/really-smart-cards.aspx Efter lite funderande, bläddrande i minnesbanken och Googlande hamnar jag här: http://www.infoworld.com/d/security-central/poor-it-security-blame-in-soci%C3%A9t%C3%A9-g%C3%A9n%C3%A9rale-fraud-559 _“Poor IT security to blame in Société Générale fraud Inadequate IT security allowed a trader at French bank Société Générale to make a series of unauthorized transactions that ultimately cost the bank €4.9 billion ($7.2 billion), an internal investigation has found. ...

2017-05-30 12:50 · tony1