Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

SEB och Swedbank.

SEB ger bonus men ingen utdelning Trots ett uselt år resultatmässigt kan SEB dela ut 1,8 miljarder kronor i bonusar, vilket överstiger den väntade vinsten för 2009, skriver Svenska Dagbladet. Och aktieägarna riskerar att snuvas på utdelning.SEB har avsatt1,5 miljarder kronor till bonusutbetalningar under de tre första kvartalen 2009 och SvD bedömer att ytterligare 300 miljoner tillkommer för det fjärde kvartalet 2009. Enligt marknadens snittbedömning rasar SEB:s helårsvinst 2009 till 1,5 miljarder kronor från över 10 miljarder kronor 2008. ...

Kone dubblar utdelningen!

Nyckeltal: rapporterat (ifjol, förväntat) Kone Q4 Omsättning: 1.427 Meuro (1432, 1433) Resultat före skatt: 208 Meuro (200, 199) EPS: 0,65 euro (0,59, 0,57) Gearing: -38 % (-6 %, n/a) ROE %: 39,3 % (46,8%, n/a) Dividend: 1,30 (0,65, 0,65) Kone hade förstås en stark rapport igår. Annat var inte att vänta från Finlands kanske bästa bolag? Resultatet förbättrades även om omsättningen “bara” ökade 3 % på helåret (YoY). Mycket intressant var det starka kassaflödet på +200 Meuro! Det är väl också det som ligger till grund för den extra-ordinära dividenden. Kone dubblar fjolårets utdelning till 1,30 euro, eftersom de firar 100-års jubileum. Med den extra utdelning (0,65 euro) blir faktiskt direktavkastningen helt ok på dagens kursnivåer. ...

PensionärsTrading del(3) - Att "vårda" en aktiekurs

Kan ett bolag ”vårda" sin aktiekurs med hjälp av utökad information för den tid som förflyter MELLAN Rapporterna ? att vårda kursen innebär helt enkelt att aktien av bolaget, inte tillåts hamna helt i skymundan genom brist på info. och då tänker jag på de bolag som ligger i “telegram-skugga” under lång tid dvs. inga order eller annat stort märks av och kursen står stilla. I rapporterna så har vi ju vårt efterlängtade informationspaket. Ja visst , men ÄR informationen alla gånger fullt tillräcklig, tiden mellan rapporterna, för att hålla uppe investerarnas intresse samt att hålla deras förhoppningar vid liv om kommande avkastningsmöjligheter ? Ja, det ramlar förhoppningsvis in en order eller två, eller det kommer någon prognos om förbättrade försäljningssiffror, men hur mycket månar bolagen om engagerade och förhoppningsfulla ”mindre” aktieägare, om INGEN order eller något annat dyker upp i telegrammen under lång tid. Jag antar att säkert många aktieägare, enbart på grund av avsaknad av information ”Tystnaden” , kan börja misströsta ibland över ett aktieinnehav , speciellt den typen av aktieinnehav som månad efter månad bara ligger där i portföljen, till synes i något som liknar ett ”Koma-tillstånd” men som emellanåt i alla fall ,öppnar ena ögonlocket och blinkar ett par gånger samt avger några små muskelryckningar, för att därefter snabbt återgå till sitt gamla tillstånd under sen eftermiddag, till förtret och frustration för investeraren. Månad efter månad så ligger kursen närapå ”fastlimmad” på i princip samma nivå. ...

FDA godkänner Victoza för typ II diabetes.

FDA marknadsgodkände under gårdagen typ II-diabetesdrogen Victoza från NovoNordisk. Victoza är en sk GLP-1-analog som stimulerar utsöndringen av insulin samt verkar viktminskande p g a en effekt som gör att magsäcken töms långsammare. Drogen är ämnad att tas tillsammans med metformin och kommer erbjuda förbättrad glukoskontroll till vissa typer av patienter. Substansen har visat bättre effekt än den nyligen godkända Byetta (Eli-Lilly/Amylin)men har liksom Byetta också en rad biverkningar. Godkännandet är villkorat med flera kompletterande safetystudier, bla kardiovaskulär studie, och substansen har tidigare i prekliniska prövningar även visat tecken på att kunna framkalla cancer i sköldkörteln vilket ska samlas data kring. Kompletteringarna kommer dra ned potentialen tills studiedata stärks men generellt får godkännandet från FDA anses vara positivt för hela sektorn eftersom det senaste året har präglats av skärpta krav från myndighetens sida för substanser inom diabetes och närliggande indikationsområden. ...

2017-05-30 12:51 · krax

Kursraketen 2010

Framför 10 argument till varför just din aktie skall bli årets börsvinnare. Vinnaren avgörs av Redeyes community, då de tillsammans skall betygsätta din argumentation och svara på två frågor: • Är argumentationen bra? • Tror ni själva att aktien blir 2010 års kursraket? Om du inte hittar 10 bra argument till ditt investeringscase så är du välkommen att framföra ett antal argument som kan ses som risker för att ditt scenario inte kommer att slå in. Förhoppningsvis är dessa risker små i förhållande till potentialen i dina positiva argument. Du är välkommen att använda teknisk analys som grund för 1-2 positiva argument. Nedan följer en liten guidning om vad som kan tänkas vara intressant: ...

WA Wall Vision 3

Jag har fatt flera fragor efter mina bloggar om WA Wall Vision (Eco- Borastaper). Fragorna handlar om vad Eco Borastapeter ar vart i dag och huruvida man skall kopa aktien pa alternativa eller vanta till den ar borsnoterad. Jag anser nog att man skall kopa i dag fran Alternativa. Det ar bara fyra manader kvar till utdelningen och den blir 2 eller mojligen 3 kronor. Aktien handlades till 50 kronor i januari manads handelsmetod pa Alternativa (forra veckan). ...

Warren Buffetts fyra mentorer/lärare

Robert G. Hagstrom skriver i boken ”The Warren Buffett Way” att Buffett har fyra ”lärare” eller mentorer. De är följande: Benjamin Graham, Philip Fisher, John Burr Williams och Charles Munger. Buffetts strategi är hans egen, men den vilar på visdom och kunskap han har fått från de fyra ovanstående. Jag tänkte kortfattat gå igenom vad Buffett har tagit till sig från sina mentorer, efter en kort presentation av var och en. ...

Det blev ett bolag med flera bolag....

I förra bloggen undrade jag vad jag skall köpa. Jag fick intressanta köptips. Bl.a. Vitrolife, Indutrade,Micronic som jag också själv tänkte på. Även att kolla på Norska bolag kom fram. Jag vill börja med att tacka ni som skrev kommentarer i min förra blogg. Valet blev ett bolag som äger flera bolag. Bolaget jag valde är Bure. Motivering: Skanditek som en viss Kamprad gick in i fusionerades med detta Bure dagen efter nyheten om K kom. Jag tror även på bolag som Micronic, Academedia,Vitrolife, Partnertech. Sedan finns andra småbolag också med. ...

Vad skall köpas???

Har idag ett innehav som är Swedbank,Clas Ohlsson,Atlas Copco,SSAB och Nokia Fördelat på 29% Clas, 26,1% Swedbank, 16,5% SSAB 12,2% Nokia Sist och minst 5,9% Atlas finns även cash kvar. Har även haft Epicept och Ericsson idag men kvittade Ericförlusten mot Epicept vinsten. ( Köpte Epicept idag på 16,20 och sålde på 17,20. Hade ericsson sedan fredags köpta 71,05 såldes 70,45) Bolag som jag kollar på just nu är SKF, Trelle och Micronic. Kollade lite på AOIL men oljepriset verkar inte stabilisera sig, samma med Lupe. ...

Investmentbolag och "konsumentinvesteringar" i min portfölj

En läsare gjorde mig uppmärksam på att jag hade drygt 30 % i portföljen i investmentbolag. Och det stämmer, 31,8 %. Jag tänker mig kanske att öka det med tiden till kanske 50 % eftersom jag tror att det är mycket bra långsiktiga investeringar. Flera av investmentbolagen ger också bra utdelningar. Sedan har jag 10 % i ”spekulationsbolag” eller ”chansningsbolag”; BlackPearl och Questerre. Det är de aktierna som kan rusa flera hundra procent även om man aldrig kan veta. BlackPearl är up 55 % sedan inköp. ...