Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hoppas på bra statt idag.

Igår var det bra för mig i början av dagen. Nokia Glänste starkt allting gick upp stabilt. Sedan hände det någonting och jag darrade nästan för att min portfölj skulle sluta på minus. Jag var rädd. Som tur så slutade den + dock bara 0,37 från att ha varit 2,7 som högst. Vad som hände var att statistiken blev en hel del sämre än vad analytikerna i USA hade gissat. ...

Skall champagne-glasen fram?

For dem som sager att nu ar krisen over. Vad galant det gick att klara det har, for dem vem vill jag uttrycka foljande iakttagelse. Efter andra varldskriget lag Europa i ruiner. Da kom USA med Marschall-hjalpen. Den klarade Europa och varldsdelen fick ett uppsving som varade i sextio ar. Det pengar som givits och lanats ut bara till Europa sedan augusti 2007 ar 40 ganger storre an Marschall-hjalpen omraknad till dagens peningvarde. ...

Stillsam öppning

Stockholmsbörsen ser ut att inleda dagen svagt nedåt till oförändrat. Press kommer ifrån nedgångar i Asien samt ledande amerikanska terminer på minus. USA-börserna återhämtade sig under slutet av gårdagens handelssession men stängde ändå i negativt territorium sedan svag statistik och prognossänkningar satt press. Dow Jones Industrial Average slutade ned 1,1 procent, breda S&P 500 backade 1,2 procent och Nasdaq Composite noterades ned 1,9 procent. Trots en starkare dollar slutade oljepriset kring oförändrade nivåer. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 73,66 dollar. Inte heller guldpriset noterade några större förändringar. Det var framförallt teknologi, råvaror och verkstad som tyngde under gårdagen. ...

Nokia frälste pessimisterna!

Nyckeltal: rapporterat (ifjol, förväntat) Nokia Q4 Omsättning: 11.998 Meuro (12665, 11194) Rörelseresultat: 1.141 Meuro (476, 1023) EPS: 0,26 euro (0,15, 0,19) Gearing: -25 % (-14) Utdelning: 0,40 euro (0,40, 0,12) Det har förstås redan skrivits för mycket om Nokia och det är naivt att tro att man kan tillföra något nytt. Till skillnad från tidigare rapporter från 2009, så är alla skribenter överväldigande positiva den här gången. Jag förstår dem! Lönsamheten vände upp efter sju sorger och åtta bedrövelser. Visst sjönk omsättningen för helåret 4 % och vinsten hela 76 %, men på kvartalsbasis var det en riktigt bra rapport. Igår var alla “nokianer” kvartalskapitalister! ...

Guld Guld Guld

Guldförsäljning fortsätter att expandera och de som har funderat länge har nu börjat slå till trotts guldets relativt “höga” pris. Men högt jämfört med vad? Läsvärda tips: http://www.321gold.com/editorials/casey/casey012510.html http://www.financialsense.com/editorials/casey/2010/0108.html http://www.321gold.com/editorials/russell/russell010410.html http://www.321gold.com/editorials/chan/chan011110.html Under 2010 förväntas detaljhandeln växa 3% och ytterligare 3,5% under 2010 enligt Handelns utredningsinstitut. och riksbanken förväntar sig ett lågt inflationstryck, inflationen beräknas således gå från negativt till positivt och det mesta tyder på att finns ett uppdämt behov som kommer rendera till större efterfrågan inom detaljhandelsektorn. Guldet har sedan oktober desutom etablerat sig över 1000 dollar/uns Har efter detta hittat Guld papper som antagligen lär generera en bra avkastning! Guld invest (Aktietorget) ...

EpiCept - och var är fonderna?

Ett vanligt förekommande diskussionsämne på våra större börsforum är om och när fonder och andra större investerare ska ta plats i EpiCept. Detta blev på nytt aktuellt då EpiCept genomförde sin omvända split, vilket många såg som ett tydligt tecken på att fonderna skulle ta plats. Nu är inte verkligheten riktigt så enkel. Hur enskilda större aktörer handlar vet jag inte. Deras filosofier och strategier skiljer sig säkert lika mycket som din och min. Fonderna däremot är jag övertygad om väntar med att ta plats tills dess EpiCept visar stabil vinst och kassaflöde. Anledningen är enkel - fondförvaltarna förvaltar andras pengar och har naturligtvis inte råd med några chansningar. För att sno Pasquals liknelse - skulle du själv kunna motivera för dina investerare att du ville satsa deras pengar i ett bolag som aldrig gått med vinst och har gjort NE till vardagsmat? ...

Nokias vändning gav lite lön för mödan...

Så verkar då Nokia få ny fart - mot alla odds och i motsats till de flesta analytikers estimat - uppgång för aktien med ca. 10 % idag. För egen del blev det bråttom med köpwarranterna - hann sälja kl. 16.06 till 0,25 €/st (+178%), när sista affären efter kl. 18 slöts på nivån 0,18 €/st! Hade faktiskt tur en gång - oftast rinner warranterna ur händer när man inte hinner bevaka dem. De som stiger säljer oftast man för fort, och de som sjunker väntar man med för länge… Har en längre tid trott på bolaget, men ekonomiskrifternas rubriker har för det mesta gått i moll. Således återstod bara lite finsk sisu, när jag envist höll fast vid SHB:s köpwarranter, vars löptid utgår den 19 februari 2010. De i november inköpta (vars löptid utgick den 15 januari 2010) renderade en förlust - dock sålde jag dem sista handelsdagen 2009 för förlustavdragets skull. Hann ändå få över hälften av satsat kapital… värdelösa den 15 januari… Men nu återgår bolaget till en grå period - endast den bibehållna utdelningen för 2009 på 0,40 €/aktie gläder. ...

Myriad Pharma / Azixa IIa

Hade ett trevligt och sakligt telefonsamtal med Myriad pharma idag. Som dom flesta vet har Myriad licensierat Azixa från Epicept. Mina frågor 1. När kommer den slutgiltiga presentation på den fas II studie ni presenterade i slutet av november? Svar: De slutgiltiga resultaten kommer presentera under en konferans 4-8 Juni, då kommer bägge studierna IIa (ej b) att presenteras. 2. Hur snart efter tror ni att ni kommer inleda fas III studier? ...

Biogaia på export

Enligt mäklarstatistik för senaste månaden har det varit ett massivt flöde av Biogaia aktier från svenska mäklarfirmor och dess förmodade svenska kunder till de internationella mäklarfirmorna och dess förmodade icke svenska kunder. Varför det? Vad ser utlänningarna som inte vi ser här på hemmaplan - eller är det tvärtom de utländska aktörerna som köper i blindo? Morgan Stanley köper på ett diskret sätt utan att höja kursen, dagligen en mindre mängd Biogaiaaktier i storleksordningen 2-10 K Biogaiaaktier. Totalt hittills i januari rör det sig om netto ca 100 000 aktier. Deutche Bank skuggar men här rör det sig om mindre volymer och lägre frekvens, netto totalt ca 20 000 aktier. På säljsidan dominerar Avanza stort men även nätkollegan Nordnet nettosäljer liksom Swedbank, HQ bank mfl.svenska mäklarhus. ...

Köp H & M

Dagens tips är att köpa H&M, jag behöver inte beskriva bolaget eftersom alla känner till det. De släpper en mycket stark rapport idag som överträffar analytikernas förväntningar. Aktiens volym kan vid dagens slut vara ca 3,5-5 ggr större än vanligt. Efterfrågan är således stor! Rekommendationerna kommer att regna in den närmsta tiden och huvudägarna säljer inte av. Aktien har hållit sig stabil sedan augusti och pendlat mellan 400-415 kr. En hög direktavkastning är i sikte, 16 kr per aktie. Uppgångspotentialen är inte så stor, men 10-15 % inkl utdelning känns inte omöjligt. Alla de faktorer jag har tagit upp gör att nedgångspotentialen är mycket begränsad. 430 kr ser jag som worst-case-scenario. Så om jag har fel blir det mer som en utebliven vinst istället för en förlust. ...