Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vad händer kommande vecka..? SAS en potentiell uppstickare?

Ja vad händer i veckan som kommer? Det man med säkerhet kan säga är väl att en del viktig statistik och ett flertal Q4 rapporter kommer släppas av flera större bolag. Känns dock som rapportflödet inte påverkar börsen i helhet som de gjort tidigare utan att det verkligen är “stockpicking” som gäller hädanefter. Landet på andra sidan påverkar för mycket attityden hos alla placerare och så fort man ser tendenser som viker åt det negativa så tar man tillfället i akt och häver sig på säljknappen. Har själv som väldigt oerfaren placerare legat utanför de större uppgångarna under januari tyvärr då jag sålt bl.a. Nokia i väldigt fel tillfälle.. men men man kan ju inte annat än att lära av sina misstag och bita sig tungan. ...

Den moderna skolan?

Den absolut modernaste föreläsning jag har sett. It´s a rap! “Fear the Boom and Bust” a Hayek vs. Keynes Rap Anthem Och länken direkt http://www.youtube.com/watch?v=d0nERTFo-Sk

Mortal online går in i "Open Beta"!

Jag såg precis att Star vault har gått ut med att open beta för Mortal online startar nu på måndag. Samtidigt så meddelar dom att dom sänker priset med 5€ för spelet om man förbeställer under open beta perioden. Dom skriver också att dom kanske sätter ett tak på hur många dom släpper in beroende på visat intresse. Så dom räknar nog med att det blir en hel del tillströmmning av folk nu på måndag. Det ska bli kul och se hur Star vaults aktie reagerar på den här nyheten. Verkar nog som jag får rätt i min analys med att spelet nu är på väg att släppas. ...

Epicept - Bob Cook

Fick svar av Bob på Epicept Mina frågor: _Hi Robert, I wanted to raise some questions and hopes that my information regarding the Swedish AML guidelines were helpful. I have mailed Endo regarding how they are going to proceed with Lidopain and Lidoderm and received no answers, have you a better insight of how this partnership and more importantly agreement including substantial amount of milestone payments are progressing? If there is no development regarding Lidopain is Endo\’s actions regarded as a breach of contract? What actions would that lead to? ...

GNI - Epicept

Igår svarade Shanghai Genomics på mitt mail angående EP1013 eller F-1013 som dom kallar den. Mail korespondensen ser ni nedanför Jag: _Dear ###, The information on your website provides no information of the drug F-1013, to my understanding this drug is currently ongoing a pre-IND application work assigned to you by GNI. I have requested information about how the work is progressing and when a IND application is expected to be filed numerous times to both Shanghai Genomics and GNI. I hope you can answer my questions. ...

Formpipe rapport

Formpipe kom idag med sin Q4-rapport, justerat för noteringskostnader hamnade VPA på ca 1,70. En skattetecknisk “miss” i danmark gjorde också att man tog 1,8Mkr i extra skatt under kvartalet som borde legat under tidigare perioder. Det har skrivits en hel del om omställningen till partnerförsäljning, vad innebär detta mer konkret i siffror för 2010? Jag har försökt att göra en uppskattning enligt följande Under 2009 sålde man nya licenser för 50Mkr, lått oss ta en mycket blygsam tillväxt på denna försäljning på 10 procent så hamnar försäljningen på 55Mkr för 2010 ...

Rörvik lever vidare i 3 månader till

Rörvik timber gick idag ut med ett pressmeddelande om att de får ytterligare 3 månader på sig med rekonstruktionen och det som kanske kan hjälpa dom att överleva är ju den Nyemission som ett “garantikonsortium” ställs sig positiva till. Frågan är dock vilka eftergifter som företaget måste göra för att få in dessa garantar. Väldigt få som går in i ett krisdrabbat företag om det inte är med väldigt mycket fördelar på sin sida. Kommer bli spännande att se utvecklingen av detta framöver, men det man definitivt kan säga att det ser väldigt mycket ljusare ut för Rörvik idag än för bara några dagar sedan. ...

Trevlig helg och lycka till i Februari

Detta är den sista börs dagen i Januari. Därav den rubrik som jag har valt. Hoppas att det går minst lika bra för er alla den kommande månaden. För mig så börjar spänningen på Tisdag det är Atlas som kommer med sin rapport. Jag har självklart sparat vad som förväntas av rapporten i ett word dokument. Är det någon som vill ha dem så skicka ett personligt meddelande. Dock har jag redan planer på måndag. ...

Halvångest och nästan depression. Men jag kämpar vidare...

Jag har haft ett tufft dygn då jag bittert har ångrat några av mina köp- och säljbeslut. När jag såg nyheterna om rapporterna blev jag helt kall i magen. Jag har t.o.m. tvivlat på om jag har nerverna som krävs för att vara på börsen. Efter rapporterna igår, med efterföljande aktierusning (t.ex. Nokia), insåg jag att jag har förlorat ungefär 20 000 kr (eller mer) på mina senaste beslut bl.a. när jag sålde Nokia strax innan rapporten och istället köpte på mig mer av riskfyllda Questerre. Eftersom jag har lagt in ungefär 10 000 kr i sparandet och borde ha haft 345 000 kr i depån har jag i stället 325 000 kr. Det känns inte bra. Det känns som att mitt otåliga sinne spelar mig elaka spratt. Särskilt efter att ha läst och skrivit om Buffetts huvudregel om att köpa och behålla bra företag. (Å andra sidan kan jag nog säga att om jag inte hade läst Buffett så hade jag kanske daytradat och det hade inte varit bra varken för mig eller mitt arbete.) ...

Champagne-korkarna flyger ikväll

Ikväll skall januaris avkastning firas. Månadens sista handelsdag är idag. 2 st Krug ligger på kylning. 21,9 % är inget att skryta över men en rätt hygglig utveckling under en månad som i skrivande stund är svagt minus. Portföljens innehav har under månaden varierat i bredd och tyngd. Huvudinnehaven har varit Karo Bio, Vitrolife, Questerre, Vostok Nafta, New Wave, Morphic, WeSC, Malka Oil, Dno samt lite VRG, PILUM o Taurus. ...