Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Baltikum och Wahlroos strategiska kommentarer.

Vad skall man säga Baltikum har gått snabbt och nu är det endast den Ukrainska valutan som gått kraftigt ner. enligt http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2010\\02\\02\\369486&sectionid=Ettan så är det nu ingen risk längre att Svenska bankerna skulle kollapsa i Baltikum. Kreditförlusterna väntas minska för Swedbank men öka för Nordea och SEB eftersom Swedbank gjort större reserveringar för sina kreditförluster. Jag gissar att detta beror på att Swedbank varit med längre tid i den Svenska bank garantin längre tid än dem 2 andra bankerna. Nu är det bara Ukraina där Ukrainska valutan gått ner i värde en hel del som är det stora problemet. ...

Finländska skogsjättens budskap imorgon...

UPM-Kymmene berättar imorgon (2.2.2010) om resultatet för det gångna året, men vad som är intressantare vad de kommer att säga om framtiden. Visst är skogsbolagen i nuläget hopplöst lågt värderade - kan en vändning ske under kommande år. Tyvärr mycket ovisst, när dåliga vibrationer hörs från bl.a. tidningspapperssidan. Dollarn är på väg - liksom SEK - att stärkas, men det hjälper föga när efterfrågan är den den är. Stora-Enso rapporterar inkommande torsdag liksom lilleputten M-real, som är min favorit. Gemensamt för dessa tre är att de genomgår ett stålbad inbegripande nedläggningar, effektiveringsåtgärder på alla plan. Men efter regn kommer det solsken, jag förväntar mej goda år framöver - kanske från 2012-2013. ...

Att svära i kyrkan

Det är många som hela tiden rekommenderar Astrazeneca. Varför? De tittar på P/E tal och jämför med hur det såg ut när Losec lanserades. En del andra jämför p/e talen med andra läkemedelsföretag (med en helt annorlunda situation). Om man tittar på produkterna på marknaden ser det riktigt illa ut. Patenten börjar snart gå ut. Rapporten som kom i förra veckan visar att Astrazeneca själva inser krisläget. Jag börjat tvivla att de"experter" som rekommenderar AZ verkligen har gjort sin hemläxa. Har de räknat på hur mycket försäljning som Az tappar de närmaste åren? Är det så att de endast har tittat på p/e tal de närmaste 2 åren och antagit att det är självklart att de kommer med nya storsäljare. ...

Precise Biometrics "Kommer det vända i år?"

Jag har börjat fundera kring bokslutet som kommer på Torsdag och det kommande året. Jag tror inte att PB kommer ha nått break even under 2009 men det beror nog på att de inte fick de kompletterande order som de hoppades på under 2009. Troligtvis kommer dessa istället komma under 2010. Jag tror även att rapporten kommer innehålla nya förutsägelser om att 2009 var sista förluståret och att 2010 och framåt kommer ha svarta siffror istället för röda. ...

Procast Media - sanslöst lågt värderat bolag!

Aktuell kurs: 1,50 kr Riktkurs: 6 kr Lista: Aktietorget Bolag: Procast Media Halvstressigt, uppåt/nedåt på börsen och de flesta har väl fullt upp i andra bolag.. men den som fortfarande letar riktiga 300 %-are kan kika på Aktietorgsnoterade Procast Media. Jag skrev en analys om bolaget för ett par månader sedan, sedan dess har insiderköp fortsatt men aktien backat. Förklaringen till kursnedgången är mest troligt den axier.se lämnade i sitt nyhetsbrev förra veckan. En tidigare samarbetspartner till bolaget har hamnat i en tvist (inget stort belopp, 250 000 kr) med bolaget och samtidigt valt att sälja alla sina aktier på ett bräde i Procast…….. med den illikvida omsättning som råder har aktien åkt rakt ner i källaren, och mest troligt skapat ett otroligt bra köpläge, och chans till en fantastisk hävstång om/när det vänder uppåt igen. ...

BlackPearls värde.

Det var intressant att se hur mycket amerikanska oljejätten Chevron förra veckan valde att investera i tungoljeprojektet utanför Brasiliens kust - Papa-Terra - nämligen 5,2 MDR DOLLAR = 38,5 MDR KRONOR. Chevron köper sig 140.000 bopd tungolja off-shore och produktionen väntas inte starta förrän 2013. Fyra år till innan det kommer att pumpas upp tungolja. Hur mycket upptagningsbart totalt det handlar om står inte, men reserverna bör åtminstonde räcka över en 10-års period. ...

Hoppa på vinnartåget! Eller?

Inledning: Det brukar sägas att det lönar sig att hänga på vinnarna på börsen. Vem minns inte de glada internetboomen där vilket bolag som helst som nämnde internet rusade i höjden. Det lönade sig definitivt att hänga på icon och framfab-rallyt under 90-talet, ett tag i alla fall, innan bubblan sprack. Så här efter en månads handel finns det redan bolag som stigit över 100 %. Det bör sägas att de flesta av dessa handlas i ganska små volymer och de flesta handlas på smålistorna. Frågan jag ställer mig är om det kan vara värt att hänga på rallyt eller om det är nya ballonger som blåst upp, med risk för kaboooom. För att få lite bättre kunskap om bolagen har jag tagit fram lite information om respektive bolag. Nedan presenteras alla de bolag som stigit minst 40 % i år i respektive börslista. Vissa av dem kan fortsätta klättra och kanske till och med bli årets vinnare medan andra kanske spricker. Se inte denna blogg som en köprekommendation av bolagen utan en informativ session. Min slutsats blir i alla fall att de flesta uppstickarna finns på de minsta börslistorna, framförallt Aktietorget, många är biotech eller medicinföretag och uppgångarna är inte alltid byggda på fundamenta utan förhoppningspsykologi. ...

Diamyd - En statistisk snabbis...

Hittade lite statistisk data som kanske ger en mer objektiv bild av Diamyds marknadspotential. http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/119418995/HTMLSTART?CRETRY=1&SRETRY=0 Yearly incidence in childhood type 1 diabetes in different parts of the world. Incidence 1/100 000 Sweden 27.5 Finland 36.5 Western Europe 8.7–32.5 Eastern Europe 5.0–10.5 Southern Europe* 7.2–14.6 Africa 4.9–8.8 Asia† 0.1–3.3 Latin America 0.2–9.1 *Excluding Sardinia. †Excluding Middle East. Statistiken visar att Typ-1 diabetes är överlägset mest förekommande i Sverige och Finland vilket kan förklara varför Diamyd vill behålla den nordiska marknaden för sig själva. ...

2017-05-30 12:51 · tony1

Folk vill inte veta av sanningen

Whimsical tar upp varfor tidningarna sviker. Jag tror det beror pa okunskap. De forstar inte det komplicerade sammanhanget. I bland kommer sanningen punktvis i VA, AFV eller E24, men dagen darpa kommer sedan en anna version som mer haller sig till main-stream, vad myndighetspersonerna sager. George Sorros sager att det finns tva saningar, den som ar forharskande, som fors fram, majoritetens synpunkter, byggd pa fordomar, tro och forutfattade meningar. Sedan finns den verkliga sanningen. Det ar pa den sista som Sorros blivit miljardar och en av jordens rikaste manniskor. Han har lart sig denna filosofi och teknik av filosofen Karl Popper London Economics School som undervisade dar efter andra varldskriget nar Sorros var ung flykting fran Ungern och elev pa skolan i London.. Sedan finns det en annan anledning till att den “verkliga” sanningen inte kommer fram. Folk i gemen vill inte hora sanningen. De vill vara kvar sina forutfattade meningar och fordomar. Forre chefredaktoren for Dagens Industri sa att det gar inte att publicera “negativa” nyheter varje dag. Han hade som princip att nar tidningen haft negativa nyheter pa lopsedel och sidtopp i tva dagar, da presenterade tidningen en “glad” nyhet som topp, for att folk skulle fortsatta lasa tidningen. Jag har en god van som bara tittar pa vardet pa sina aktier de dagar nar borsen gar upp. Han blir bara depreminerad nar aktien gar ned. Det fungerar utmarkt tycker han. Sedan ar det en annan sak huruvida man skall kolla sina aktiekurser tre ganger om dagen. Om du ager en villa och eller bostadsratt, ar du inne pa internet och kollar vardet ditt boende, tre ganger om dagen. For att fa reda pa saningen maste nog signaturen Whimsical lasa bloggar. Ofta ar det dar som sanningen finns. Det ar ett svar pa Whimsicals blogg i dag: Dags att spy galla". ...

Dags att spy galla

Jag är en positiv kille men har på senare tid irriterat mig fruktansvärt på en mängd olika saker. Så nu ska jag iaf temporärt sålla mig till dsyterkvistarna här, ni vet vilka ni är och jag uppskattar er lika mycket som alla andra. - Råd från bankernas privat-ekonomer. Gamarna på oligopol-bankerna har fått kröka nackarna senaste tiden och återlämna guldmynt de var redo att glupskt sluka. Swedbanks privatekonom gav ett råd till en ensamstående mamma som sparat 50K på ett halvår att pengar är till för att konsumeras då hon funderade på att spara mer efter kicken det ger. 50K som enda besparingar med barn, konsumera upp? SEB:s privatekonom gav folk rådet att inte ha som mål att bli skuldfria. Konstigt att dessa banker sitter med tasken i kläm. En intern slogan på en nu förstatligad isländsk bank var: ”You can if you think you can”. ...