Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

VitroLife snart nya ATH!!!

Vid 17-tiden idag skickade Vitrolife ut p.m om fortsatta framgångar gällande lungtransplantationer i europa. Senast i raden är ett sjukhus i Madrid som framgångsrikt genomfört transplantation med Vitrolifes Steen Solution. VD tror på möjligheter till en 10-dubblad marknad. Fler nyheter är att vänta, se nedan, och aktien bör under fortsättningen av första halvåret handlas på nya ATH. En vaken skribent, Johnny A på di.se, hittade en brittisk Internetsida http://bsi.immunology.org/Page.aspx?pid=894 där Vitrolifes SS, i mitten av december, omtalas i mycket positiva ordalag. Artikeln informerar även om framgångarna i Canada som bolaget ännu inte officiellt kommenterat. Den vakne förstår säkert vad det innebär. ...

Det börjar röra på sig i Vitrolife! Final Call!

Rapporteras idag på bolagets hemsida att Vitrolifes STEEN Solution har använts framgångsrikt vid ett sjukhus i Spanien. STEEN är en av de lösningar som Vitrolife tillhandahåller för arbete med organtransplantation. Kursen har dalat lite sen toppen i december och det finns fortfarande att komma in på under 40 ser det ut som just nu. Idag efter PM drog den iväg 5 % på några minuter och detta är inte det enda som ser bra ut i företaget. ...

Ändringar i Porföljen.

SSAB har jag kvar. Aktien går stark som Stålmannen idag vilket är glädjande. Bure har jag kvar men det känns som om jag kommer att tappa tålamodet snart. Swedbank. Vändning i Baltikum kommer att synas i rapporten som kommer. Nokia ett bra bolag som kommer att visa framfötterna och visa att det är den Finska sisun som gäller i Mobilbranschen. Clas Ohlsson sitter jag kvar i även. Är inte rädd för den alls. ...

Avega Group AB

Nu är jag väldigt ny inom aktier mm, men har försökt att få en liten inblick i det stora hela. Har jag tittat över Avega Group AB, som verkar vara ett stabilt och bra företag. Har tittat igenom dom flesta bokslut och tycker det ser lovande ut för 2010. Sen att dom fick ett ramavtal med folksam som löper i ett år framöver kanske inte göra det hela sämmre. Så jag skulle vara väldigt tacksam om ni skulle kunna komma med era åsikter angående detta. ...

Neurovive - Ska upp rejält

Har sedan det senaste pm:et gått och funderat på vad VD Eskil Elmérs uttalande ”skall göra väsentliga framsteg och höja bolagets värdering” egentligen innebär. Det är stora ord som verkligen kräver något större, något som markanden inte vet om. I min förra blogg var jag inne på att det kunde röra sig om ett licensavtal gällande området immunhämmare, vilket det givetvis kan vara. Efter att studerat diverse analyser, intervjuer, mm börjar jag bli mer och mer övertygad om att det handlar om forskningen (där man gjort väsentliga framsteg). Vad är det då han kan mena med väsentliga framsteg? Ett preliminärt studieresultat är redan förmedlat till marknaden, vilket gör att det slutgiltiga resultatet naturligtvis är mycket positivt och kommer sannolikt att höja kursen ett snäpp, men det är inte väsentliga framsteg i dagsläget. ...

Funderingar kring Sandviks rapport imorgon.

Imorgon släpper Sandvik sin Q4 rapport vilket jag ser som den mest intressanta för dagen. Sandvik har om sig att deras resultat speglar den ekonomiska återhämtningen då de ligger i ett tidigt cykliskt skede. Det skulle kunna innebära att vi får se uppgångar på flera håll vid en positiv rapport. Om man ser till deras Q3 rapport visar den svag efterfråga men gav tummen upp för höga metallpriser.. Det blir en riktigt intressant dag imorgon. ...

Jag har kommit totalt ur rytm och fått en investerar-identitets-kris

Flera läsarvänner har påpekat för mig att jag har kommit ifrån Warren Buffetts principer. “[Dina börsaktiviteter] låter inte som Buffett” skrev dollarmagnus (han har en mycket bra hemsida www.dollarkursen.com, särskilt bra är utdelningskalendern). Och det är sant. Jag har en investerar-identitets-kris. Jag försöker vara som Buffett men jag klarar det inte. Jag klarar ingenting just nu. Jag har kommit ur rytm i mitt investerande. Jag tar mina beslut nästan bara på känsla. Inga noggranna analyser. ...

Mystik kring XACT BULL och BEAR

Som jag uppfattar det har XACT Bull och Bear sedan i juli rort sig kring ett mycket snavt intervall. Samtidigt har dessa aktier varit borsens mest omsatta papper, men hogsta forsaljning var tredje dag. DI:s tekniska berakningar om dessa bada aktier gor dem manad efter manad helt neutrala. De bada visar ingen riktning. Det stod i tidningen att HQ BANK forlorat mycket pa trading. VD skyllde pa (hade forklaringen) 1) Den nya sekundsnabba handeln som ar helt utan kontroll ...

Öppning i sidled

Stockholmsbörsen väntas starta dagen kring oförändrade nivåer. Positiva signaler kommer ifrån en bra avslutning på USA-börserna under gårdagen samt stigande börser i Asien. Amerikanska terminer har dock noteras ned under morgonen. USA-börserna steg under måndagen. Stöd åt uppgången kom från positiv statistik och en stark rapport av Exxon. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average avancerat 1,2 procent. S&P 500 steg 1,4 procent medan Nasdaq Composite klättrade 1,1 procent. Efter fyra dagars nedgång steg priset på WTI-oljan med 0,83 dollar till 73,72 dollar per fat under gårdagen. En försvagad dollar samt statistik som indikerar en stigande efterfrågan i USA gav stöd åt uppgången. Oljebolaget Exxon lämnade en stark kvartalsrapport under gårdagen. En vinst om 1,27 dollar per aktie rapporterades, analytikerna räknade med en vinst om 1,19 dollar per aktie. Företagets omsättning uppgick till 89,8 miljarder dollar, betydligt högre än analytikernas förväntningar på 82,1 miljarder dollar. Rapporten fick aktien att stiga 2,7 procent, samtidigt som sektorkollegorna drogs med i uppgången. Chevron steg 2,0 procent medan ConocoPhillips avancerade 2,3 procent. ...

Positiv vinstvarning från PKC

PKC meddelade igår att helåret 2009 blir plus, istället för den tidigare prognosticerade förlusten. Orsaken är tyvärr inte ökad försäljning eller några större nya ordrar, utan att omstruktureringskostnaderna blir mindre än befarat. En besparingseffekt med andra ord. De sade inget övrigt om Q4, vilket de rapporterar den 18/2. Kursen hoppade dock till igår… Reuters rapporterade igår att Nokia sänker sina försäljningspriser på alla modeller. I vissa fall kan sänkningarna bli upp till 10 %! Åtgärden är förstås riktad mot konkurrenterna och även om Nokias marginaler håller för detta, så är det aldrig bra med priskrig. Nokia kan ju på allvar inte tro att konkurrenterna sitter med armarna i kors ifall prissänkningarna får stora effekter på försäljningen… ...