Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Fortum ångar på

Fortum Q4 Omsättning: 1563 Meur (1602, 1532) Resultat före skatt: 505 Meur (605, 526) EPS: 0,46 euro (0,64, 0,42) ROE: 12,1 % (15,0%) Gearing: 70 % (73%) Utdelning: 1,00 euro (1,00, 1,00) Fortum hade en stark rapport, men utan några störra överraskningar som vanligt. Fortums policy att prissäkra en stor del av sin elförsäljning har betalat sig bra under Q4. De fick ut betydligt högre än priser än på Nordpool. För 2010 har Fortum säkrat 70 % av sin beräknade försäljning till 44 euro/MWh. För 2011 är 40 % av den beräknade försäljningen säkrad till 42 euro/MWh. I januari har spotpriset skenat men sansat sig på en nivå på 59,50 euro/MWh (igår). Även om det förstås tar ner den potentiella lönsamheten detta år, så finns det utrymme för högre snittpris under de kommande åren… ...

Öppning kring oförändrat

De amerikanska börserna steg svagt efter Stockholmsbörsens stängning i går. Under morgonen noteras nedgångar i Asien samtidigt som ledande amerikanska terminer är oförändrade. Dagens rapportflod väntas sätta stämningen på börsen. USA-börserna noterade mestadels nedgångar under gårdagen. Nasdaq Composite var oförändrat medan Dow Jones Industrial Average och S&P 500 stängde ned 0,3 respektive 0,6 procent. Press kom främst ifrån svaga läkemedelsaktier och negativ statistik för tjänstesektorn. Under gårdagen pressades oljepriset tungt inledningsvis på grund av en starkare dollar. I takt med att dollarförstärkningen planade ut återhämtade sig oljepriset. Vid golvhandelns stängning på Nymex hade priset på ett fat WTI-olja sjunkit 0,24 dollar jämfört med dagen innan och kostade 76,99 dollar. Oljebolagen Exxon och Chevron stängde ned 0,5 respektive 1,7 procent. ...

Har Du räknat på EpiCept?

Tillhör du dem som sneglar på biotech men är rädd för att bli sittande i många år i väntan på skördetid? I så fall är mitt tips att snegla lite extra på EpiCept, det biotechbolaget på den svenska börsen som ligger närmast ett positivt kassaflöde. Vi saknar visserligen en del parametrar för en säker analys, men vi vet tillräckligt mycket för att kunna göra en försiktig analys. Jag har i min analys varit på gränsen till löjligt försiktig. Detta för att inte landa på rena fantasisummor i min riktkurs. Därför har jag valt att medvetet göra följande avsteg från verkligheten: ...

Blandat godis.

Idag skänker vi “Krax” en extra tanke ;) Ingen har ju missat gårdagens nyhet ang Topotarget. Jag ska tillägga att handeln i Topotarget i nuläget domineras starkt av daytrading, där man tradar på ören och även hoppar över stora spreadar vid köp/sälj ganska rejält, vilket är ovanligt..Den extremt höga omsättningen gör “spreadtradingen” säkrare. Nordnet och Avanza dominerar tradingen. Öka och ligg lång.Jag dubblade mitt innehav redan igår. En uppvärdering lär komma som ett brev på posten,och handeln kommer att gå in i ett lungare skede vad tiden lider. ...

Esprit - rapporten idag var bra - värderingen är låg

ESPRIT kom precis med sin 6-månaders rapport avseende juli-dec 2009. Nedan följer några höjdpunkter hämtade ur rapporten: Group turnover down 3.1% while retail turnover up 9.5% yoy • Retail comp-store-growth +0.4% in 2nd quarter vs -3.5% in 1st quarter • Continued strengthening of wholesale channel mix • Gross profit margin and operating profit margin increased by 2.7ppt and 0.3ppt yoy respectively • Operating expense increased slightly despite expansion of retail selling space by 10.2% as compared to 31 December 2008 • Continued improvement in working capital efficiency, both inventories and trade receivables declined • Net cash balance increased HK$3.0 billion in the 6 months to HK$7.9 billion • Launched strategic initiatives to strengthen platform for growth and profitability ...

UPM riktigt bra!

UPM Q4 Omsättning: 2108 Meur (2315, 1942) Resultat före skatt: 311 Meur (-360, 291) EPS: 0,57 euro (-0,56, 0,41) ROE: 7,4 % (neg) Gearing: 56 % (71 %) Utdelning: 0,45 euro (0,40, 0,37) UPM publicerade en kanonrapport igår. Omsättningen var ned från ifjol, men resultatet var betydligt bättre än Q4/08 och framförallt betydligt bättre än förväntningarna. Förbättringen härrör främst från besparingar, men de har även gjort lite uppskrivningar. UPM har också fått ned skuldsättningen ganska kraftigt, trots diverse förvärv under året. UPM är ett välskött bolag med starkt kassaflöde på 100 Meuro. Att ha positivt kassaflödet trots stora amorteringar och förvärv är riktigt bra. ...

Mindre uppgång väntas

Stockholmsbörsen ser ut att inleda dagen svagt på plus. Stöd kommer ifrån uppgångar i både USA och Asien samt positiva amerikanska terminer. Starka kvartalsrapporter och positiva signaler från den amerikanska husmarknaden fick USA-börserna att stiga på tisdagen. Dow Jones Industrial Average stängde upp 1,1 procent, breda S&P 500 avancerade 1,3 procent och Nasdaq Composite klättrade 0,9 procent. Råvarupriserna steg i takt med börserna. Stöd kom även ifrån en svagare dollar. Strax innan golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WIT-olja 77,23 dollar, en uppgång med 2,24 dollar jämfört med tisdagen. I råvarusektorn steg oljebolaget Exxon, som levererade en stark rapport på måndagen, 1,2 procent. Bra gick det även för Alcoa, upp 2,3 procent, i spåren av en höjd rekommendation från Citigroup samt stigande aluminiumpriser. ...

Bioteknik - 2010 års comebacksektor!

2009 var bioteknik närmast ett skällsord på aktiemarknaden. Kurserna sjönk eller stod stilla samtidigt som börsen i övrigt exploderade i en sällan sedd uppgång som drog igång våren 2009. Att biotekniksektorn drabbades extra hårt under finanskrisen ignorerades av baissarna som hävdade att sektorn genrellt är en katastrofal investering. Det flämtades hit och dit om alternativkostnader, svarta hål och välmeningar. Men Av någon anledning har det vänt. Framtidstron börjar återvända hos kapitalet, dvs. större läkemedelsbolag som i många fall har problem idag med utgångna patent och behöver fylla på produktportföljen. Plötsligt blir de små bioteknikbolagen intressanta igen, eller åtminstone de som har en pipeline med potential. Och därför börjar avtal och uppköp att rulla in, allt till glädje för patienter och rusiga aktieägare. Alternativkostnaden är inte lika hög längre för den långsiktige. Kanske har de till och med tjänat på att ha lite is i magen. ...

När tråkigt blir kul

VA skriver att marginalerna krymper, jag vet inte om jag är beredd att instämma. Axfood lämnade tidigare idag sin bokslutsrapport och åsikterna tycks gå isär, men låt oss börja syna det fjärde kvartalet 2009. Axfoods omsättning blev 8 431 Mkr, att jämföra med året innan då omsättningen var 8 144 Mkr Således en förbättring med 3,5 %. Dock låg analyskårens förväntningar på 8 453 Mkr vilket alltså inte uppnåddes. Faktum är att Axfood var hela 0,21 % ifrån. Vissa kallar det underprestation. Jag noterar den första siffran i talet och går vidare. Höjningen av utdelningen med 25 % kan jag godta som plåster på såren. ...

Topotarget, miljardavtal för Belinostat

Topotarget aviserar under dagen att man tecknat ett miljardavtal med Spectrum Pharmaceuticals avseende bolagets främsta projekt Belinostat, en cancersubstans i långt framskriden utvecklingsfas. Belinostat befinner sig i över 20 kliniska prövningar där fler än hälften är sponsrade av National Cancer Institute. Belinostat får anses ha multipel blockbusterpotential och avtalet gäller endast Nordamerika samt Indien där man behåller stora marknader själva som föremål för ytterligare avtal. Mot bakgrund av avtalets starka vidimering av belinostat samt en nu omotiverad kraftig förtroenderabatt p g a tidigare uteblivet avtal för substansen får den fortsatta uppsidan anses vara mycket stor trots initiala kraftiga reaktioner. ...

2017-05-30 12:52 · krax