Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Svag inledning

Stockholmsbörsen ser ut att inleda dagen i negativt territorium sedan USA-börserna fortsatt ned efter gårdagens stängning i Stockholm. Press kommer även ifrån nedgångar i Asien. De amerikanska börserna backade kraftigt på torsdagen. Press kom från oro för några av de europeiska ekonomiernas skakiga status samt en svag jobbsiffra. Precis innan stängning var Dow Jones under 10.000-nivån men stängde ett par punkter över det psykologiskt viktiga stödet. Dow Jones slutade ned 2,6 procent, breda S&P 500 föll 3,1 procent och Nasdaq Composite tappade 3,0 procent. ...

Epicept - Another one bites the dust

Efter lite efterforskningar under gårdagen på ELN\’s webbsite där G. Ossenkoppele har en betydande roll, för övrigt den G. Ossenkoppele som nyligen publicerat en Epicept främjande artikel om Ceplene i ELN\’s newsletter fann jag denna studie. Studien behandlar gemtuzumab ozogamicin som säljs av läkemedelsföretaget Wyeth under namnet Mylotarg och G. Ossenkoppele är en av medskribenterna. Artikeln är daterad till 26 januari 2010 och vi kan väl bara konstatera att ännu en drog faller på repet där Ceplene lyckats. ...

Peak-oil: Välkommen till mindre värld!

Den här veckans fredagspaller blev betydligt längre än vad jag hade tänkt mig. Ämnet är något som jag själv hörde talas om för bara några år sedan. Det är också en fråga som alla borde känna till, det är frågan om peak-oil. Jag vill understryka att detta inte är en vetenskaplig genomgång där jag även har tagit till mig av källkritiken. Istället ska det ses som en ytlig och översiktlig genomgång av ett stort ämne eller som jag själv säger: fredagspaller! ...

Min första blogg på Redeye

Jag har träffat på redeye-siten för några månader sedan. Allt oftare återvänder jag och hittar intressanta inlägg här. Tonen och stämningen i communityn tycker jag är mycket fin. Tack för många intressanta tankar som ni har lagt ut och som jag haft stor nytta av. Dags att delta själv lite tänkte jag, alltid kul (och rättvis) med utbyte. Jag har börjat med aktieaffärer för 26 år sedan då kurserna bara fanns i tidningen och på text TV. Sedan kom optionerna, jag var med när de infördes, de fanns t o m på text TV redan då, det var både kul och skrämmande J samtidigt. Mina små affärer gick ungefär plus minus noll under många år, fram till IT bubblan. Då, i slutet av 90- talet hade jag dubbel tur genom att kunna investera lite mer än bara ett par månadslöner och en gång till tur när jag pga skilsmässa var tvungen att sälja hela mitt innehav i april 2000. Bara några månader innan bubblan sprack. Mer tur än skicklighet alltså. ...

Precise Biometrics visar rekordhög omsättning & förbättrad marginal

Precise: Räknar med att landa flera stora order 2010 Precise Biometrics går in i 2010 med en stark affärsgrund och finansiell ställning. Bolaget räknar med att landa flera stora order både avseende ID-kort och andra applikationer framförallt inom företagssektorn. Precise Biometrics redovisar ett resultat före skatt på 2,8 miljoner kronor (-36) för det fjärde kvartalet Rörelseresultatet blev 3,3 miljoner kronor (-36). Nettoomsättningen uppgick till 32 miljoner kronor(11). Man har skrivit ned goodwill 5,0 Mkr då ett dotterbolag har omorganiserats. bortset detta hadde Rörelseresultatet blivit 8,8Mkr för sista kvartal. ...

Strålande nyhet för Epicept!

European Leukemia Net (ENL) är ett Europeiskt nätverk bestående av ledande hematologer. En av deras uppgifter är att skriva riktlinjer för behandling av aml - patienter. Dessa riktlinjer ÄR betydelsefulla på nationell nivå då många EU-länder följer dessa europeiska riktlinjer för behandling. Nyligen hade ENL ett medlemsmöte där behandling av AML-patienter i remission togs upp. Epicepts läkemedel Ceplene har tagits upp och beskrivningen är milt uttryckt glädjande. Viktigaste är att behandling med Ceplene/Il2 nämns som ett möjligt paradigmskifte i behandling av patienter i remission. Frågan blir: Är det viktigt? Jag svarar: Har påven en lustig mössa? ...

Ett skepp kommer lastat med ???

Hej hej. Trist dag på börsen idag, men vad gör väl det. Har försökt ta tag i mitt placerande de senaste månaderna och haft en del framgång än så länge. Skulle dock gärna ta emot en del tips på vad nästa drag skulle kunna vara. Idag så utgörs innehaven av: Bahnhof ( 50 %) Vitrolife ( 30 %) Malka Oil (20%) Anledningen till att jag valt dessa aktier är att jag anser dem vara stabila på dagens nivåer samt att de alla tre har stor potential de närmaste två månaderna. ...

Skulder - en ny tillväxtmarknad i USA!

Grått väder i Stockholm som vanligt. Tror att vinterkylan kommer att fortsätta fram till mars. Om det håller sig som jag räknar med att våren börjar i april. Det betyder att det blir en kanonsommar med härliga badtemperaturer. Skall jag bli väderanalytiker? Apropå börsmarknaden har intresset för nya investeringarna på börsmarknaden svalnat efter flera månaders uppgångar. Det beror på att marknaden har under en lång tid fokuserat eller letat efter positiva nyheter. Förra veckan kom en BNP-statistik om överträffade marknadens förväntningarna. Ökningen av BNP under fjärde kvartalet är inprisade i aktiekurserna. Det som bidrog mest till tillväxtlyftet var ökade lager som stod för 3.4 procent av 5.6 procent, samtidigt steg den privata konsumtionen och nettohandeln med utlandet har gett ett positivt bidrag till BNP. ...

Satsar nu på bolag som har lägre kurs.

Har nu sålt mina SSAB. Även Bure skickades ut då den har varit riktigt seg. Jag känner att jag vill vara mera likvid. Har idag köpt på mig aktier i Score som jag tror kan bli bra efter att NE är klart. Dessutom har jag gått in i ett företag som många känner till speciellt i Stockholm. Gratis tidningen Metro som tjänar på att andra bolag vill lägga in annonser i tidningen. Veckans affärer rekomenderar köp: ...

Köper vi verkligen billigt?

Många av oss medlemmar här på Redeye trivs med utmaningen att finna bolag med enorm potential. Tillsammans tycker jag att 2009 års rekommendationer inom en rad sektorer har varit klockrena och en del av bloggarna här torde ha ett formidabelt track record från 2009. Många av rekarna är dock tillväxtbolag eller råvarubolag. Köper jag ett råvarubolag är det enbart med insikten att energibehovet i världen då inte kommer minska, samt att de stora bolagen är på tok för stora. Köper jag ett bolag som växer ska det vara bäst i klassen, alltså sälja något skalbart eller ha en affärsmodell som tillåter snabb tillväxt utan signifikanta investeringar. Exempel på dessa är affärsmodeller som liknar WeSCs eller Odd Mollys. Denna strategi har varit bärkraftig senaste tiden. Men… ...