Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Om Ni bara fick köpa en aktie - Vilken skulle Ni välja?

Jag ställde en intressant fråga på min blogg för några dagar sedan och tänkte ställa samma fråga här! :) Ni får bara köpa 1 st aktie utifrån nedanstående förutsättningar. Vilken aktie skulle ni köpa? Ponera följande: Det är tisdag den 2 februari 2010 och börsen har öppet precis som vanligt. Men det är inte en vanlig tisdag för det är den sista dagen på 5 år som man kan köpa och sälja aktier. Sedan stänger “börsen” i 5 år och öppnar igen den 2 februari 2015. ...

Hur svårt kan det egentligen bli...?

Detta är det första jag skriver på Redeye och jag kan väl börja med att direkt berätta att detta inlägg INTE handlar om någon specifik aktie eller något specifikt företag. Förmodligen handlar det mest om Så, hur svårt kan det bli? Tja, jag trodde inte att rapporten från Volvo skulle mottagas speciellt positivt. Tji fick jag, en av få aktier som slutar plus idag. Vad hände egentligen? The market moves in mysterious ways…Jag konstaterar att, med facit i hand, jag sålde för tidigt. ...

Hög direktavkastning?

Jag träffade en gammal vän som med ett leende på läpparna talade om att han letade efter bolag med hög direktavkastning. Han såg ut som att han hade hittat nyckeln till framgång. Han tror att han är 2000-talets Warren Buffet. Jag sa inget då, men jag gör det nu. Att köpa aktier med hög direktavkastning som främsta kriterium är direkt korkat i min värld. Det enda som spelar någon roll är bolagets framtid. Av den anledningen gillar jag tillväxtföretag (med eller utan hög direktavkastning). Om de har några års historik med tillväxt har de bevisat att deras koncept håller. Kunderna gillar deras produkt och de kan ta betalt. Företagsledningen har visat att de gör rätt. Tillväxten brukar fortsätta i några år. Om man följer företagets rapporter och olika bloggares inlägg på denna sida kommer man märka när företagets tillväxt börjar avta. Då är det dags att sälja och köpa något annat. ...

Kassaflöde eller vinst? Det beror på...

Rapportperioden är intressant. Om man granskar VD:s ordval i boksluten så kan man utläsa, en hel del, klart intressanta saker. Volvo kom idag med sin delårsrapport och som rubrik i VD-ordet kan man läsa följande: “Koncernchefens kommentar – framgångsrik lageravveckling och starkt kassaflöde” Att resultatet var kraftigt negativt och förlusten vida översteg analytikernas värsta förväntningar kan man läsa längre ner i rapporten… Fokus i rapporten ligger istället på att man har ett starkt kassaflöde. Man ljuger inte rakt ut men man vrider till sanningen en aning och fokuserar på kassaflöde istället för resultat. ...

Det haglar negativitism/ pessimism över SAS

Det stormar ordentligt känns det som nu innan SAS rapporterar årsrapport. Media till och med kliver in på maud olofsson Departimentsrum med frågan om Mats jansson skall få sparken. informationen kom från en lokal tidning i Danmark, ja se på tusan. En lokaltidning vet tydligen mer än vad vi övriga skandinaver vet. ;) Jag tänker inte här säga köp eller sälj! men en liten undran! får mig att dra ut på smilbanden. Tänk om SAS visar ett svart sista kvartal, att besparingseffekterna har slagit igenom. man har ju låst priset för oljan också. man har sålt av under hela året tillgångar vilket är enligt plan, vilket ger ett tillskott till kassan. ja det är nog inte tillräkligt då man endå till slutändan kanske måste be om mer pengar, men jag tror inte det är dags ännu utan det händer nog när bolaget börjar se över sin tillväxt igen. dvs under slutet av 2010. jag tänker inte skriva mer tänk om utan jag tänker slå slag i saken och köpa mig en chanspost på Måndag då det här kan bli en fin lottsedel och inte minst det luktar för mycket överdriven panik just nu. ...

Den eviga förbannade bankfrågan

Många tycks favorisera bankfrågan, speciellt för att vinna politisk mark. Men frågan är vad som är orsak och verkan? Efter 9/11 följde en lågräntepolitik av USA och resten av världen lekte följa John. Knappast en nyhet att folk lånar mer när räntorna är låga. Vem lånade pengar då och vad investerades dessa i? Jo, amerikaner med fantastiskt mediokra utsikter lånade upp oansvarligt stora belopp för att investera i den evigt stigande amerikanska husmarknaden. Kan inte klandra dem, inte ens kreditinstitutens modeller klarade av att inkorporera en vettig sannolikhet för ett utfall där bostadsmarknaden fallerade. Desto högre man klättrar, desto tyngre faller man. ...

TopoTarget: + 600 %

The OLD world: “Estimated annual global peak market sale of belinostat in the current PTCL indication ~ USD 64m. Considerably higher when used in combinations with other active PTCL drugs” The NEW world: SPECTRUM Pharma; ”PTCL market could exceed $350 million” Under gårdagens gemensamma telefonkonferens beskrev Spectrums Pharmacuticals VD, Rajesh Shrotriya, bolagets framtidssyn för Belinostat. Drogen är ”best-in-class” med enastående effekt-, säkerhets- och kombinationsprofil. Bolagen framhäver; ”big commercial potential for belinostat” ...

2017-05-30 12:52 · kofot

Track Record Trading Scenarios januari: Rätt aktier gav stark inledning på året

2010 inleddes med en stark börs där OMXS30-index nådde nya kurstoppar. I Trading Scenarios portföljen var vi fullexponerade och fick bra utväxling på våra positioner. Några av månadens bättre affärer utgjordes av Axis, EOS Russia och Vostok Nafta. Gällande Axis hade vi tur och lyckades pricka in en omvänd vinstvarning och affären gav en bättre avkastning än väntat på 18,8 procent. Vostok Nafta-aktien gick trögt under andra halvan av år 2009 men bröt sin fallande trendlinje under hög omsättning i slutet av året varför vi såg ett intressant läge i aktien. Detta var ett tema som kunde snappas upp i flera aktier under slutet av 2009 och början av 2010, där bland annat PA Resources och Rezidor kan nämnas. ...

Konkurrent till Medivir rapporterar framsteg

Jag har tidigare skrivit en analys om Medivir. Deras läkemedel mot hepatit-C är väldigt spännande! Som jag skrev finns det ett väldigt stort medicinskt behov. Det finns många andra läkemedelskandidater under utveckling mot hepatit-C. Hittills ser det dock ut som om Medivir har en vassare produkt. Medivir kommer troligtvis inte först ut på marknaden. Idag har Vertex meddelat att de planerar att skicka in en NDA (New drug application) under andra halvåret av 2010 avseende telaprevir. ...

BlackPearls update

Det bidde som sagt ingen kioskvältare, men den får ändå godkänt, knappt … Klipper in highlightsen: * Total proved reserves were 11.6 MMboe, an increase of 10%; proved plus probable (2P) reserves of 23.6 MMboe; * Net present value of 2P reserves (discounted at 10% before tax) increased 19%, to $437 million; * Proved plus probable reserve life index of 12.2 years based on Q4 2009 production; * Recent drilling at Onion Lake resulted in current company production of 6,400 boe per day, a 26% increase from Q3 production. Dom totala reserverna minskar något men ligger linje med vad bolaget tänkt sig och det beror mest på “bokföringstekniska” orsaker där reserver som bokades under 2008 inte bokats för 2009. Det kommer längre fram med större kvantiteter från Blackrod och Onion Lake. ...