Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tidsinställda bomber skakar börserna

Det soliga vädret i Stockholm har fått många stockholmare bege sig ut för olika aktiviteter. Min kära flickvän och jag skulle åka långfärdsskridskor ute på yttre skärgården, men vi försov nästan hela morgonen. Då bestämde vi att ta en lång promenad till Liljevachls Vårsalong på Djurgården. När vi gick runt och tittade på flera konstverk, kunde vi bara lämna salongen utan impuls. Det var ingenting att se konstverk på Vårsalongen. Många konstnärer saknar kreativiteten och har mycket kvar att utveckla med konstnärliga arbetet. Jag hoppades på att dagens konstnärer har gjort något upplyft inom konstarbetet, men det blev tvärtom. ...

Hur transparent är det?

En fråga som med jämna mellanrum är uppe på tapeten är hur transparenta bolag egentligen är och hur transparenta de egentligen bör vara. När blir information konfidentiell? Faktum är att företag aktivt marknadsför sina produkter. Är detta för att säkerställa att andra bolag med framgång ska kunna kopiera deras lösning? Ingenjörer kan snabbt replikera produkter, designers kan snabbt avbilda tryck och mode etc? Varför kan man då inte se till att underlätta för sina ägare? ...

Klargörande kring Epicept

Jag tycker det behövs ett klargörande kring Epicepts pm i fredags, inte minst efter Kims blogg. Frågan till Kim är huruvida han uppfattat det hela? Det handlar helt enkelt om att Epicept nu tryggar kassan OM den nu skulle sina. De har möjligheten att sälja aktier för samman lagt 15 miljoner dollar eller 111 miljoner kronor. Dessa pengar går vid försäljningen rätt in i Epicepts kassakista. Hur stor blir då utspädningen vid en eventuell försäljning? Ja det går inte att svara på i dagsläget då detta beror på till vilken kurs försäljningen sker, men tro inte att den kommer ske till dagens låga kurs, det finns bättre tillfällen att sälja på.. ...

Frekvent trading manipulerar fall

DI:s tekniska analys har infor morgondagen klar SALJ-signal pa XACT BULL och klar KOP-signal pa XACT Bear. Sa klara signaler har inte setts sedan i mars 2009 och da gallde det givetvis omvanda forhallanden. www.cornubut.blogspot.com har fina tekniska analyser pa sin hemsida dar han visar chart for intressanta index. Han ser pa klara SALJ-signaler over allt i saval Sverige, Storbritannien och USA. Det gjorde han ocksa forra helgen. Men mandagen tog borsen ett skutt uppat i stallet. ...

EpiCept - you broke my heart, again!

OK, vi är väl alla överens om att varningsklockorna ringt eftersom Jack Talley sedan offentligörandet av partneravtalet med Meda haft en ”reklamkampanj”, men visst känns det ändå som att vi blivit grundlurade ännu en gång då EpiCept nu meddelar att de tänker genomföra en ytterligare nyemission? Denna nyemission är dock av det lite uddare slaget eftersom EpiCept kommer att sälja aktier direkt över marknaden eller utanför börsen via privata förhandlingar. Summan de vill ta in är 15 MUSD och håll i er nu, för bolaget kommer att anlita Maxim Group LLC som säljagent för att sköta försäljningen! Är du vidskeplig bör du således spotta 3 gånger, ha silverkulor i bakfickan samt vitlök på frukostmackan - eller sälja aktierna på studs på måndag! ...

Lite magkänsla, mycket kunskap och vinnarskalle.

Som relativt ny profil här på rödögat så presenterar jag min portföljstrategi och mina innehav. Enligt min mening ska en portföljstrategi alltid anpassas till rådande marknadsstämning. Vet inte om detta korrelerar med Buffets strategi som bevisligen är den bästa. Trots att Buffets strategi är den bästa så kan jag aldrig följa den till punkt och pricka. Därför har jag valt att dela upp min porfölj i 2 delar; en del spänning och en del Buffet. I Spänningsdelen kan allt hända och detta har hänt i veckan. Topotarget: Valde att gå in i Topotarget när den stora nyheten kom tisdagen den 2:a. Såg att aktien rusat från 2,8 DDK och varit uppe i 5,1 DDK och rekylerat ner. Tog in en första post vid 4,72. Efter bara några minuter var jag på väg att sälja, aktien fortsätter ner! Shit 4,6 nu… nä nu måste jag sälja … eller nä jag väntar. Aktien fortsätter ner mot 4,5 nu måste jag sälja, nej, då köper jag en post till i stället. Jag väljer till slut att sansa mig och behålla aktien till nästa dag. Nästa dag onsdagen den 3:e. Aktien forsätter ner! Nu har jag hunnit läsa på lite till och läser bland annat Krax och Kalles Farsas rek att behålla. Får lite panik ett tag när aktien börjar dala igen. Har det hänt något? Kollar Topos hemsida snabbt och olika forum, inga nyheter, måste nog sälja ändå… det slutar med att jag dubblar innehavet vid 4,25-4,30. Tänker att jag kan nog vara mer långsiktig än så här. Det visar sig vara rätt puuuh än så länge…slutkurs 4,91 Magkänsla nja snarare kunskap, Tack Krax och Kalles Farsa. Dessutom har jag investerat en liten chanspost i ett företag på aktietorget i veckan. Denna investering har jag gjort av två anledningar. Dels för att jag hoppas och tror att företagets teknologi kan hjälpa många männinskor framöver och dels för att ha en chans att vinna redeyes analystävling. Det handlas väldigt lite i företagets aktie och jag hoppas att bolagets pengar räcker till dagen D då positivt kassaflöde ska nås. Jag hoppas även att företagets ledning och framförallt säljorganisation har den vinnarskalle som krävs för att kommersialisera en överlägsen produkt på en relativt konkurrensfattig marknad. Företaget är Micropos Medical och analysen är inskickad och kommer troligtvis på måndag. Alla innehav i spänningsdelen kan kvalificera sig till Buffetdelen som ser ut så här. I Buffet- delen har jag aktier som jag kan tänka mig att behålla väldigt länge, kanske tom 5 år Sololja. Där är Alltele mitt långsiktiga och största innehav, vilket ni kan läsa mer om i mina bloggar. Något jag kan addera till dessa är att Alltele inte borde påverkas negativt i en lågkonjunktur. Alltele vänder sig till 93-95 % till svenska privatkunder. Dessa privatkunder surfar och talar mer i telefon när de är hemma. Doro har också varit ett sådant innehav men jag är lite orolig för dollaruppgången den senaste tiden. Doro köper ju in sina telefoner i USD och säljer i SEK och EUR. Ja, okej, dem har börjat sälja i USA också men frågan är hur mycket den försäljningen kompenserar dollaruppgången i nuläget. Nä, jag vill se kvartalsrapporten först innan jag ropar hej och går in igen. Vill avsluta med ett stort tack och lycka till! ...

Epicept och Maxim group

Den 5 feb. kom ett pressmedelande om att epicept kör i gång ett an at-the-market program (ATM PROGRAM). För att få in 15 miljoner usd. Är det bra metod att få in kapital på? Och vad är det för något ATM program. Det är ett program som maxim group LLC (är ej gamla maxim utan råkar bara ha sama namn. Det är ett investen bolag) kan sälja aktier på över börsen till marknads pris. Till skildnad mot PP och NE då visa får köpa till rabbat pris på aktier och warrianter. Det finns en fördel för epicept dom har fulständig kontroll över när värde pappren säljs. Den mängd som sålts och lägsta pris de får sälja till. Mäklarn (maxim group) kan när som hälst få order att stopa utförsäljningen av aktier när ledningen inte vill ha in mer pengar. Eftersom det inte finns någon lock up period för epicept sälja aktierunder än längre period och för hoppnings vis stabilare kurs som följd. En bra sak med ATM programet är det är biligare för bolaget eftersom dom bara betalar cutarges till maxim för affärerna. Vilket gör det till ett mycket biligt sett för att få in pengar mot andra former. Notera maxim group är marknads garant för många aktiers kurs. Vill ett investen bolag finnas kvar måste man ha bra rykte och göra sådant här snyggt och ha stor efarenhet. Gör man som dom andra har gjort vid PP får man inga uppdrag mer!! En bra sak vem som helst får köpa det är bara lägga en köp order på börsen. En annan är ingen vet om det är maxim häller en annan placerare som är säljare. Går kursen ner säljer dom inte maxim för mycket går den upp säljer dom mer. Därför kan troligt kursen stabiliteras en tid. Kända bolag som använder ATM program är Bank of amerika, Essex Property Trust, Frod, Freeport McMoRan Copper & Gold Inc. och KeyCorp. Oftas minskar risken för att aktie kursen sjunker mot tradisionella PP häller NE. Titta in på deras hemsida www.maximgrp.com Tycker ledningen agerar bättre och bättre. I stället för att tänka defensivt har mr. 108% Tyrell gett bolaget självför troende. Många klagar på jack och ledningen. Men hur många skulle få till ett avtal när pressen är som störst? Tänk er in i sittvationen innan nyår. Avnoterings hot risk för sparken för jack om han misslyckades och kanse för hela styrelsen? Kurs press från småsparare och blankare. Risk för stor PP och troligt sparken för jack. I de läget ficksar han igenom ovänd split, avtal och ATM program. Och löser troligt vis epicept fiansering tills inkomsterna kommer i höst. Det är få mäniskor som lyckas när pressen är som störst ska ni veta. När det gäller avtalet fick han säkert fin royalty mot dålig uppfront men bra för dom långsiktiga. Men dåligt för kort speckarna. Jag tycker epicept går från klarhet till klarhet. Tänk på karo Bio och diamyd har mycket att bevisa med sitt kurs värde. Gemför det mot Epicept som har två avtal (Meda och IDIS) och ett till på gång till NP-1. Ett godkänt läkemedel (Ceplene) som snart get finna inkomster. Undrar vad basiarna ska oroa sig för nu när PP hotet är borta och avnoterings hotet borta. Dom hittar säkert något att orara sig för vad det nu är. Där har vi dom ständiga förlorarna på börsen. Idrotts folk brukar kalla det för dom är för rädda att vinna. Så dom inriktar sig på att försöka förlora så lite som det går häller ta hem en mycket lite vinst. För dom är RÄDDA ATT VINNA. Vinnarna vågar sattsa på VINST OCH ÄR INTE RÄDDA ATT FÖRLORA. Därför är dom vinnare. Till hör du vinnarna vågar du sattsa på vinst häller blir du rädd på måndag när förlorarna säljer i panik för dom är rädda att vinna. Tänk på många gick in på högre kurser än nu för dom var rädda i fall att nu avtalet inte skulle komma. Utan ville köpa när avtalet kom för att slippa risk. Jag undrar hur många som säljer med förlust på måndag p.g.a räddslan att förlora och inte våga vinna. Mäniskan kan gör mycket dumt när den är rädd. P.S sitter lång till minst 2012 och bryr mig inte om kortsiktiga svängningar. Jag vågar vinna. Vågar du? ...

CLS; intressant i kampen mot cancer

Clinical Laserthermia Systems AB, är ett medicinteknikbolag noterat på aktietorget som via metoden ILT(Interstitiell Lasertermoterapi) angriper solida cancertumörer. Bolaget har sitt ursprung i Karl-Göran Tranbergs (tidigare professor i kirurgi vid Lunds universitet), metod att via fiberoptisk laser värma upp solida cancertumörer till en specifik temperatur och därigenom både ta död på tumör samt stimulera kroppens immunförsvar mot andra cancertumörer och metastaser i kroppen. Man har provat metoden på ett 70-tal patienter med tumörer i bröst, lever samt bukspottkörtel, detta med mycket lovande resultat. Inga kliniska studier är dock ännu genomförda. ...

2017-05-30 12:52 · krax

Starta sedelpressarna!

västvärlden lider i dag av en förkylning (Kinainfluensus) som i mycket hög fart håller på att ta livet av patienten Europa genom att dränera oss på den näring (jobben) som skall ge grundvärdet till det vi kallar pengar Som alla vet behöver man ha feber för att tillfriskna. Rädslan för inflation ligger egentligen i tron att den gamla ekonomin fortfarande existerar där själva grunden var produktionen och inte en lånefinansierad köpfest av Produkter med texter likt följande swedish quality made in kina.Om vi skall ha en chans att behålla välståndet måste det ske via sedelpressarna. Om man sänker skatten med 5% och finansierar välfärden med sedelpressarna kommer värdet av valutan att sjunka och ge företagen möjlighet att överleva i Europa och på sikt öka investeringarna i produktionen som stärker valutan. ...

Konsten att slå index

Läste en förhållandevis enkel men likväl inressant bok av Joel Greenblatt där denne förespråkar en magisk investeringsformel, ordagrant ”The Magic Formula”. Inbjuder till viss smilbandsakrobatik. Mitt outtröttliga intresse för investeringar fick mig att vilja läsa boken och jag måste erkänna att det inte är utan viss beundran. Vad innefattar då denna formel? 1. Vinst/Pris (ebit/enterprise value) 2. Vinst/Kapital (ebit/net working capital + net fixed assets) Detta rankas sedan 1-XXX och summeras, aktierna med lägst poäng är bäst. Författaren menar att dessa kan köpas på rent statistiska grunder och visar med egen forskning att formeln fungerar, åtminstone genom att kika i backspegeln. Däremot är det inget unikt med formeln, finns massvis med liknande idéer. Däremot är denna bättre förpackad än många andra då ”tänkare” tenderar att istället för konkretisera göra saker alltför komplext. Jag tror enkelhet kan prestera bättre än avancerade metoder med tanke på sin simpelhet. Rutiner brukar vara bra J ...