Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Mindre uppgång

Stockholmsbörsen ser ut att inleda dagen i positivt territorium. Stöd kommer ifrån uppgångar i både USA och Asien. USA-börserna stängde på plus på tisdagen. Inledningsvis kom stöd från spekulationer om att EU, med Tyskland i spetsen, kommer att stödja den grekiska ekonomin. Dow Jones Industrial Average slutade upp 1,5 procent, breda S&P 500 klättrade 1,3 procent och Nasdaq Composite steg 1,2 procent. Råvarumarknaden steg på tisdagen, delvis på grund av en försvagad dollar. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 73,75 dollar, upp 1,86 dollar. Bland olje- och energibolagen steg Chevron 1,7 procent medan Exxon noterades upp 1,3 procent. I råvarusektorn gick det bra för aluminiumjätten Alcoa och guldproducenten Freeport McMoran som steg 1,7 respektive 3,4 procent. ...

Mera rapporter

Metso Q4 Omsättning: 1353 Meur (1839) 1374e Resultat före skatt: 42 Meur (155) 64e EPS: 0,18 euro (0,79) 0,32e ROE: 9,8 % (26,0%) Gearing: 32,5 % (75,7%) Utdelning: 0,70 euro (0,70) 0,70e Metso såg ljuset i tunneln under Q4, även om marknaden är fortsatt svår och kunderna skjuter upp sina investeringsbeslut. I själva verket undrar jag om inte Metso lider mest av de goda tiderna från 2007! Då investerades det nämligen oerhört i branschen och detta ligger antagligen till grund för dagens överkapacitet. ...

SEB ger utdelning igen

Det blir en krona i utdelning for ar 2009. Av dem far Wallenbers Investors over 400 miljoner kronor. Motiveringen for att ge utdelning i ar (ingen forra aret) ar just att det ar sa synd om aktieagarna som inte fick utdelning forra aret. Det star sa, som jag tolkar det. Hela utdelningen kostar 2 miljarder och dessutom far ledningen bonus pa 2 miljarder. VD gor stor sak i sitt tal i arsredovisningen att bonusen sanks med 2/3. Men det ar inget annat an att bonusen de senaste fem aren var 3 miljarder kronor per ar. Nu blir den “bara” 2 miljarder. Samma som utdelningen. ...

Karo Bio, rimlig reaktion ?

Karo Bio uppger vid dagens presentation av 2009 års bokslut, att de potentiella samarbetspartners som man för avtalsförhandlingar med kring Eprotirome, önskar fler klargöranden från FDA s sida rörande vilka krav som kommer ställas på substansen. På detta uttalande samt i samband med att Carnegie sänker sin rekommendation av aktien till underperform från tidigare neutral, faller Karo Bios aktie med över 30%. Reaktionen är enl min mening EXTREMT överdriven. Det som man nämner rörande saken skiljer sig egentligen inte särskilt från vad man kommunicerade strax innan årsskiftet, men speglar dels högt ställda förväntningar kring ett avtal i närtid (inkluderat mina egna förväntningar), samt en orolig spridd ägarbild i bolaget med dominans av kortsiktigt kapital. ...

2017-05-30 12:53 · krax

Vilka möjligheter!

Jag är sällan fullinvesterad under en rapportperiod, vill hellre ha lite mer på fötterna innan jag går in tungt. Det är man tacksam för denna gången åtminstone. Många intressanta bolag med stor uppgångspotential har fallit hårt på sistone. Imorgon köper jag WeSC om man kan se att den stabiliserar sig någorlunda under hundralappen. Är säljpressen fortsatt stark kanske den kan sjunka lite till - men 90 stödet tror jag inte kommer att brytas. Tretti, New Wave och Betsson släpper rapport på torsdag och alla har gått starkt men det finns fortfarande mycket potential men de kan också falla hårt på hyffsade rapporter - då går jag in. Vi får se vad rapporterna säger och hur marknaden reagerar. Nobia släpper sin rapport på fredag och är också intressanta. ...

Spännande AcadeMedia

På torsdag rapporterar AcadeMedia. Jag köpte aktien första gången för ganska precis tre år sen, den hade strax innan stigit raskt från runt 30 kronor till 55-60. Där låg den ett tag. Jag köpte på 55 och sålde på 65. Senare har jag köpt igen i omgångar, och i Bures utdelning kom fler aktier i min ägo. Utan att jag egentligen har tänkt på det, har AcadeMedia blivit ett av mina bättre innehav. ...

Guld Invest - intervju med vd

Här kommer en rykande färsk intervju som undertecknad har gjort med vd. Eventuellt kan det framöver bli fler intervjuer med andra bolag. 1.) Bland riskerna i senaste rapporten nämner ni guldprisets utveckling. Men på presentationen på Aktietorget i maj sades att ”koncernen exponeras inte mot guldprisförändringar då arbitragehandel tillämpas. På presentationen i september sades ”guldprisförändringarnas inverkan på koncernens resultat motverkas av arbitragehandel”. Hur stor är risken egentligen om det sker ett kraftigt kursfall och dollarn samtidigt försvagas? Finns det risk för en förlust på några miljoner om guldpriset faller snabbt? ...

Jag gav fånga aldrig kniven ett ansikte idag..

I dag praktiserade jag begreppet fånga aldrig en fallande kniv, dvs jag försökte fånga kniven. Facit blev att jag skar mig utav bara den.. Kniven i detta fall var ju naturligtvis Karo Bio.. När den rasat 20 % slängde jag huvudstupa in mig med tanken “överreaktion”. Jag plockade in 10000 aktier till fyndpriset 7.4.. Vilket klipp.. Nästa poster inhandlades till 7 kronor jämnt, nu skulle det studsa.. De sista 10000 inköptes för 6,5 .. ...

Entraction från den fula ankungen till en vacker svan.

Vi som har varit med i entraction ett tag, typ jag och silicon valley ;) Har ömsom slitit vårt hår p.g.a. Per Hildebrant som kanske inte var den mest lämpliga vd till idag då aktien ser ut som en potentiell kursdubblarare med stadigt ökande spelarmängd (förutom på sommaren naturligtvis). Måste även passa på att gå ut med varningen om att kvartal 4 blir sämre än “väntat” p.g.a. bonusutbetalning på samma sätt som förra året, marknaden glömmer lätt ;) Dock så blir nog resultatet mycket bra med det ständigt ökande spelarantalet enligt pokerscout. Får även hoppas att det kan komma in någon ny kund av lite större art detta halvåret så kanske vi kan se aktien flyta upp över hundringen till midsommar. ...

WeSC dags för baksmällan!

Wesc lyckades idag med att presentera siffror som inte marknaden gillar…. Med tanke på de senaste årets uppgång i aktien så kändes det som en tidsfråga innan pressmeddelande skulle komma som sänkte aktien ordentligt och denna gången blev det en niomånaders försäljningstillväxt på 28%. Det marknaden tog hårt på var ju dock att tillväxten inte fortsätter spikrakt uppåt, utan det finns fortfarande kvartal där försäljningsökningen kan avstanna lite. Så just nu kan man få rabatt att gå in i ett bolag som nu med ett undantag visar kraftig tillväxt från kvartal till kvartal. Rörelsemarginal har även den visat en fantastisk utveckling och frågan är om inte dagens kursfall bara ger oss ett läge att fynda aktier i ett mycket bra bolag, med en för mig ganska neutral nyhet. ...