Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nordea, Cramo, Uponor, L&T, Tieto & Grekland

Nordea Q4 Resultat före skatt: 592 Meur (832) 620e EPS: 0,11 euro (0,15) 0,12e K/I-tal: 56 % (48%) ROE: 8,1 % (11,7%) Utdelning: 0,25 euro (0,20) 0,22e Nordea var svagare än väntat, men ingen katastrof. De har tagit några kostnader på “koncerninitiativ” vilket drar ned siffrorna. Man kunde misstänka kreditförluster, men de landade på 347 Meuro (netto) under Q4 vilket var högre än fjolårets 358. På årsbasis tredubblades kreditförlusterna men i relation till kreditstocken var de endast 0,54 %. Ingen fara på taket alltså. I Baltikum var dock relationen 3,38 %! Nu ska man minnas att kreditförluster är en bedömningsfråga och hur läget ser ut egentligen vet bara banken själv. ...

Tilgin - årets turnaround?

Låt oss börja med lite kuriosa. År 2006 omsatte Tilgin 453 Mkr varav två tredjedelar genererades från en enda kund, belgiska Belgacom. Med tanke på att Tilgin ett par år tidigare omsatte 51 Mkr var alltså tillväxten dramatisk och visar även vilken potential det finns när en större operatör väljer att göra en massiv utrullning av Tilgins produkter. Dessvärre förlorade dock Tilgin kunden Belgacom men det finns nu hopp om att andra operatörer i Tilgins kundnätverk nu står i startgroparna för betydande utrullningar. ...

Stjärnskott och magplask i finländsk skogsindustri 2009.

Så fick vi då facit för hur den finländska skogsindustrin lever och mår under första veckan av februari 2010. Man kan väl säga att det gick som de flesta förutspådde - en katastrofal första halva, men ett rätt gott slut på verksamhetsåret. Om vi studerar avkastningsprocenterna (exklusive utdelning) från 10.2.2009 till idag så toppar ju hackkycklingen M-real, som då får titeln stjärnskott. M-reals förhöjning i aktievärde är 208 %, eller etta på OMXH bland stora och medelstora bolag. För magplasken, mätt i förändring i aktiernas värde står Stora Enso R (-8%) samt UPM-Kymmene (+1%). Dessa båda bolag gav dock utdelning (0.20 € respektive 0,80 €). Hur är då detta möjligt? Det till konkurs dömda M-real tycks ju överleva - så det hjälpe tydligen inte att en hord analytiker försökte sitt yttersta… Storfavoriten UPM-Kymmene ångar på men tycks inte heller attrahera fastän de flesta börsmänniskor tror hårt på bolaget. Stora Enso är ett kapitel för sig - med en fruktansvärd missriktad satsning på Amerika i början av förra decenniet - då man sålde elkapaciteten i Finland för att satsa på andra sidan av Atlanten. Nu satsar då UPM och SE igen på andra sidan Atlanten, men litet längre söderut (Uruguay och Brasilien). Vi får hoppas att det går bättre denna gång. Men jag är inte ännu redo att släppa taget om M-real, som satsar på kartong och som försöker bli kvitt förlusttyngda Office. Den som lever får se hur dessa tre utvecklas under kommande år. ...

Mer än så ska vi ha för Tricorona!

Opcon la idag ett bud på Tricorona som innebär att du som aktieägare i Tricorona får en nyemmiterad aktie i Opcon för 6,5 Tricoronaaktier. Marknaden valde att höja Tricorona med några få procent samtidigt som Opconaktien sänktes med 5%. Baserat på nuvarande kurser ligger budet på 7,15 kr, vilket får ses som ovanligt snålt mot dagens stängningskurs på 6,8. Flera storägare i Tricorona har redan tackat nej till erbjudandet och jag förstår dem. De två bolagen har redan ett samarbete inom området tekniköverföring och mer än så tycker jag inte att det ska bli. De synergieffekter som skulle ges av en sammanslagning är begränsade för Tricoronas del, och ligger inom mindre viktiga segment så som tekniköverföring, medan den stora intjäningsförmågan ligger i den rena utsläppshandeln. Där har jag svårt att se att Opcon har mycket att erbjuda som inte Tricorona kan sköta bättre självt. ...

2017-05-30 12:53 · daun

Oförklarlig nedgång i Travelpartner.

Jag kan inte förstå vad analytiekerna inte gillar med rapporten som kom igår. Försäljningen steg med 76% under 4:e kvartalet jämfört med året innan, nettoomsättningen ökade med 40% och rörelseresultatet ökade med 154%. Jag ser det som en stark rapport och resultatet på 2,7 MSEK är ett nytt rekord om man ser till att kortbedrägerierna som var 1,7MSEK större än genomsnittet för tidigare kvartal (0,2MSEK). Bortser man från de olyckliga bedrägeriet hade alltså relutatet varit 4,4MSEK. ...

Är Epicept en begravd historia?

Hej igen, lyckades faktiskt sälja av SAS på 3,80 som tur va om man tittar på fallet nu i efterhand. Har dock inte förstått mig på Epicept\’s fall från 17-18 kr till 15 nu idag.. vad har hänt? Vet att de utför en alternativ NE men från att ni här inne på redeye som skriver om Epicept har skrivit om en riktkurs på 30-40 till att ingen har något förtroende och framtidstro alls? Vad hände med avtal som har knutits och en framtid som såg ljus ut? Jaja, inte mycket att älta om, kommer sitta kvar på mina epicept ett tag till. ...

The rise of the machines

Terminator 5… I måndags så sjösattes börsens nya handelssystem INET - “The mother of all tradingmachines” - och det har blivit en radikal skillnad på handeln, helt klart.Omsättningen och den rena tradingen har ökat markant. Kl:09.00, efter en form av jämvikstcall,den kurs där flest avslut kan ske, mellan 08.00-08.45 vilket var fallet i måndags och tisdags men inte idag, så startar allt på en gång likt en lavin och det kommer att ta ett tag innan man vänjer sig.Känns lite virrigt ännu.Förut så tog det c:a 17 min innan allt var igång. Allt lugnt o fint i bokstavsordning, en o en…Ingen panik, alla på en gång ;) ...

Fortsatt ljust för Vitrolife

Vitrolife kom i dag med siffrorna för Q4 och det går helt klart fortsatt bra för bolaget. * Försäljningen ökade under fjärde kvartalet med 14 % till 67 milj. ( 59) * Försäljningen för helåret ökade med 22 % till 275 milj. ( 225) * EBIT för kvartalet ökade med 21 % och var 7 milj. ( 5) * EBIT för helåret ökade med 12 % till 30 milj. ( 27) ^Justerat för engångskostnader för flytt och bud på MediCult under första halvåret var ökningen 18 %.^ ...

Fonder och FA :)

Jag får ursäkta att jag inte skrivit på ett tag nu, hade en jättebra idé att skriva om. Men jag har haft så sjukt mycket annat de senaste veckorna att fokuserat på. Man skall pensionsspara säger bankerna, ekonomifolk och andra. Så jag har försökt läst på om detta med fonder. Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag av alla dessa olika fonder. Känns som man måste vara expert på heltid för att veta vilka som är bra eller rimliga att lägga pengar i, samtidigt så känner jag mig blåst oavsett vilken fond jag än väljer eftersom det finns ingen i hela världen som kan garantera att en fond går bra, du lägger pengarna i någon annans händer.. som DESSUTOM ska ha betalt för det, oavsett om det går dåligt eller bra. ...

Nordea-Dina utlandsbetalningar går via Polen.

Clausen säger precis som jag redan visste att utbyggnad av Polen håller på och kommer att fortsätta. När jag och moder min som jobbar på Nordea vill skämta om hennes arbete brukar vi kalla detta bolag för Poldea istället för Nordea. Anledningen är att precis som det står i rubriken. I Finland har man redan flyttat manuella och elektroniska betalningarna så att allt går via Polen. Samma sak kommer att hända ungefär i Maj månad för Elektroniska i Sverige ( Manuella har redan flyttat). Beslutet kommer i Mars. I Maj är det klart. Tänk er att om ni råkar skriva något fel på t.ex. något nummer så kommer det att hamna i Polen för att rättas innan den skickas vidare. Exempel. Du skickar en betalning till någon som bor utomlands så kommer det att gå via Polen till Sverige oavsett vilket land du skickar till. Känns det inte skumt att skicka betalningar via Polen till Norge Danmark eller Finland från Sverige. ...