Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Karo Bio - Good Buy not goodbye

Hoppsan hela innehållet borta. Märkligt. Här är iaf den ursprungliga bilden som sammanfattar min syn på läget. http://www.kaltoons.com/zencart/images/Book!%20Buy!%20Sell!%20Sell%20sm.jpg

Karo bio - Marknaden kräver klarhet !

Förtroende kollaps. Så kan man sammanfatta situationen med Karo bios kommunikation mot marknaden. När en VD i sitt försök att lugna marknaden får till stånd en fullskalig panik, borde även styrelsen reagera huruvida man går otakt med handen som föder en. Jag är medveten att förväntningarna i Karos fall är/var extremt uppskruvade, men detta kan inte ha varit en hemlighet för bolagets ledning. Jag bortser nu från medicinska/vetenskapliga aspekter utan fokuserar mig främst på förtroendet mellan bolaget och den förbryllade marknaden. ...

Too much information och Ingvar Oldsberg

Redan nar iTrader skrev sin intressanta blogg om for mycket information hade jag for avsikt att ta till orda. Nar nu Kalles Farsa skriver samma sak sa vill jag paminna om boken The Black Swan som jag vet iTrader har last. Det framgar av tidigare blogginlagg och kommentarer. I boken om den svarta svanen skriver forfattaren att det ar vetenskapligt bevisat att for mycket information forvirrar och hindrar bra beslut. ...

Tricorona- Ypperligt läge!

Tricorona är ett bolag vars verksamhet bedrivs inom miljörelaterade marknadsinstrument, i huvudsak via investeringar i och handel med projektrelaterade utsläppsrätter (CER). Tricorona presenterade idag bokslut för 2009. Resultatet per aktie var 1,04 sek och 149 Msek efter skatt. Pe-talet ligger på 6.6 baserat på 2009 års resultat och är inte justerat för de nettotillgångar som Tricorona har! Likvida medel uppgår till 354 Msek och det totala marknadvärdet är 983 Msek. ...

Information Overload !

En liten spinoff på iTraders alldeles utmärkta blogg av att vi lider av TMI = Too much information. Läs den !! iTraders blogg alltså ;) Dom senaste rönen enligt illve.se inom neurologiska och psykologiska studier över hur hjärnan fattar komplexa beslut, tyder på att ett beslut baserat på känslan - gut feeling - oftast överglänser ett beslut fattat på förnuftet. Om vi tror att vi fattar ett bra köp/sälj beslut byggt på en massa gigabytes av information så är det dags att tänka om. Jag har i flera bloggar talat om vikten av beteendet - psykologin - inom aktiehandeln som en av dom viktigaste faktorerna när du ska agera på marknaden.Du måste vinna över Mr Market, din psykologiska fiende… ...

EU på väg mot krisen!

Man läste om att USA-marknaden lyfte upp kraftigt igår. Det kom uppmuntrande nyheter om att EU hjälper Grekland lösa med skuld- och budgetproblem? Marknaden har inte FÖRSTÅTT att EU:s statsfinanser är mycket ansträngande just nu. Greklands problem är bara i början. Det kan smitta över till andra länder inom EU. Titta på Storbritannien som ligger mycket långt efter, och ekonomin i Spanien, Portugal, Irland och Italien är mycket sköra och riskerar för en ny recession. ...

Buy and hold - Buffett light?

Jag ser mig fortfarande som en nybörjare inom aktier och försöker hitta min investerarstrategi. En av mina investerarförebilder är Buffett. Jag har nu upplevt att om jag ska följa Buffetts alla olika ”regler” blir det lite för komplicerat för mig i min nuvarande kunskapsnivå. (Jag hoppas naturligtvis att utvecklas och lära mig mer under många år framöver.) Däremot känns det realistiskt att försöka göra ungefär som Aktiestinsen; att köpa bra aktier och sedan behålla dom. Det känns inte så komplicerat, även om jag hela tiden tänker fortsätta förkovra mig om Buffett. Denna strategi, buy and hold – köp och behåll, ser jag som en ”Buffett light”-strategi. ...

Seamless – Strong buy!

En köprek på en blogg kan vara utformad som positiv information kring en aktie, alternativt som en haussning…. I detta fall lutar det åt haussningshållet!:-) sorry….. men med substans bör tilläggasJ !Undertecknad blir nämligen rent euforisk varje gång jag går in och kikar på Seamless senaste rapport. Det ser ordentligt aptitligt ut!! Marknaden var ju mkt riktigt ordentligt med på noterna när rapporten kom och handlade upp aktien 15-20 % trots svag börs i övrigt. I det urusla klimatet fick dock Seamless rapport inte den uppmärksamhet de förtjänade och nu har det gått några dagar och aktien har åter trillat ner under 6 kr och framstår som riktigt rejält köpvärd. ...

Stora Enso

Har idag tagit position i Stora Enso som känns väldigt undervärderad i dagsläget. Efter en “urstark report” har aktien sjunkit till 42,20 i skrivande stund, från inte allt för längesen ha legat runt 50 SEK strecket.. vilken trigger har utlöst denna nedgång? Är väldigt fundersam då Stora satsar på kostnadsbesparingar och har samtidigt tagit en del engångsposter under 2009. Borde inte den senaste rapporten då signalerat att de är på god väg mot lönsamhet igen? ...

Studsvik, mkt starkt Q4 vinst 3,4 kr/aktie, potentiellt P/E på 5

Efter årets goodwill nedskrivningar och oroligheter blev det som bolaget guidade att Q4 skulle bli starkt. Ett CF efter investeringar på 17,5 MSEK skulle ge ett CF på nästan 80 MSEK på ett år. Samtidigt om bolaget upprätthöll samma resultat kommande kvartal så har vi en rullande vinst per aktie på 3,4*4=13,6 kr/aktie. Det ger ett rullande P/E-tal på 70/13,6= 5. Med en positiv outlook för framtiden så ser det ljust ut för aktiekursen. Ett tag var den över 20 % upp under gårdagen. Samtidigt på de marknader Studsvik agerar så finns en vilja att fortsätta investera i kärnkraft och kommer antagligen göra det över överskådlig framtid. Det talar för en fortsatt god framtid för Studsvik. ...