Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Öppning kring oförändrat

Stockholmsbörsen väntas inleda dagens handel kring oförändrade nivåer. En positiv utveckling på de amerikanska börserna under gårdagen ger stöd samtidigt som de asiatiska börserna mestadels har noterats ned under natten. Även ledande amerikanska terminer noteras svagt nedåt USA-börserna hade en ryckig utveckling under onsdagen men stängde uppåt efter en stark avslutning. Dow Jones Industrial samt breda S&P 500 noterade båda uppgångar om 0,4 procent medan Nasdaq Composite avancerade 0,6 procent. Stöd åt uppgången kom ifrån starka bolagsrapporter samt mestadels positiv statistik. En minskad oro för skuldproblemen inom EU bidrog även till uppgången. ...

Epicept - Bob Cook frågor

Den 10 februari skickade jag ett ytterligare mail till Bob Cook på Epicept. Denna gång fick jag delvis svar på mina frågor, dvs att han svarade på hälften av mailet. Frågorna och svaren är ganska intressanta. Jag har kortat ner mail kommunikationen till det som resulterade vara relevant för svaret. Hi Robert, I realise you have much to do in regard to the financial report coming up, however some questions have been raised in regard to the latest ELN newsletter. In the letter it can be read in an article regarding Ceplene: ...

Blogg Nr.1 konstiga kursrörelser och panikryck

Biophausia ner 25% på en enligt mig väntad svag rapport, 98Mkr i rörelsresultat dock knappast dåligt! Jag tycker det visar styrka att man fortfarande kan uppnå en Ebitda marginal på 35% fastän Euron låg så högt under förra året, vilket dessutom är bättre än deras konkurrent i vissa sammanhang Meda. Det tyder på att man har full marknadskoll när det gäller sin produktmix och prissättning**.** Jag tycker det är således mer intressant att man kan uppnå marginaler i ett företag oavsett konjunktur. ...

Konstnärslönen ska bort.

Äntligen ! ;) Jag läser på nätet att kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth vill avskaffa livstidslönen för vissa utvalda konstnärer och kulturarbetare i Sverige. Ta mej fan inte en dag försent. Har retat mig på detta i många år nu och äntligen ser det ut som att det kommer att slopas, äntligen. Om vi ska prata rättvisa och solidaritet när det gäller vår gensmamma skattepengar så är det här ofoget sanslöst orättvist. Gör rätt för era löner istället för att gnälla om att sverige blir kulturellt fattigare utan oss. ...

3 tillväxtbolag

Ny order till Tilgin med mersmak Innan tuppen gol i morse så hann Tilgin skicka ut ett pressmeddelande om att de vunnit ännu en order från en bredbandsoperatör som nu planerar en storskalig utrullning. Denna gång var kunden danska TRE-FOR Bredbånd och ordervärdet uppgår till 3 Mkr. Det intressanta är att ordern är en fortsättning på en genombrottsorder på 2 Mkr som Tilgin vann i december, vilket ger signaler om att bredbandsoperatörens utrullningstakt är hög. Räknar vi på ordervärdet på 3 Mkr borde ordern omfatta ungefär 5 000 gateways och den fortsatta potentialen är betydande eftersom TRE-FORs utrullning med Tilgin kommer att påverka de tre andra operatörerna i profiber-nätverket, vilket innebär att alla företag och insitutioner samt 400 000 boende kommer att erbjudas en fiberlösning. ...

Generic – högintressant lottsedel

Generic - kursdubblarpotential. Tjänsteföretaget/IT-konsulten Generic har drabbats relativt hårt av krisen och tvingats till stora omstruktureringar. Bolaget visar minussiffror och hårdbantar verksamheten för att visa lönsamhet igen, nya varsel kom i förra veckan. Övertecknad nyemission sent i höstas på 10 mkr ger dock handlingsfrihet och även om bolaget inte alls förtjänar att klassas som ett kvalitétsbolag får värderingen anses som sjukt snål! Nästan så att man tror att marknaden har gjort sin beräkning på fel bolagJ? ...

Positiv börs väntas

Stockholmsbörsen inleder troligen dagen på plus. Stöd kommer ifrån uppgångar i både USA och Asien samt positiva amerikanska terminer. USA-börserna steg på tisdagen med råvaru- och banksektorn i spetsen. En minskad oro över europeiska statsskulder gav också stöd. Dow Jones Industrial slutade upp 1,7 procent, breda S&P 500 steg 1,8 procent och Nasdaq Composite klättrade 1,4 procent. Råvarupriserna noterades upp i takt med stigande börser, en svagare dollar samt positiva signaler från tillverkningsindustrin i New York-regionen. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 77,01 dollar, upp 2,88 dollar. Bland metallerna steg både zink- och aluminiumpriset samtidigt som guldet noterades upp på ädelmetallmarknaden. Energi- och råvarubolagen blev således några av gårdagens draglok. Oljejättarna Chevron och Exxon steg 2,8 respektive 2,3 procent samtidigt som US Steel och aluminiumproducenten Alcoa klättrade 6,6 respektive 3,5 procent. Ytterligare en vinnare blev guldproducenten Freeport McMoran som avancerade 3,1 procent. ...

SEB-chef skriver i Redeye

Sedan mitt blogg-inlagg i Redeye den 16 februari under rubriken “Skrev brev till Falkengren. Blev avskedad” svarade SEB:s presschef Ola Kallemur direkt i Redeye i en kommentar i anslutning till min blogg Han ville klargora nagra saker: 1) Maklaren blev uppsagd och darefter skrev han brevet till Falkengren. 2) Hon lamnade det direkt till bankens internrevision 3) Det gjordes en undersokning och bankens internrevision kom fram till att anklagelserna saknade grund ...

Guideline är felvärderad

Guidelinekoncernen består av två delar, ett vinstdrivande tillväxtbolag, Malå Geoscience och ett rent förhoppningsbolag Guideline. Det här har givit upphov till en felvärdering av koncernen Guideline, en felvärdering som naturligtvis kommer att rättas till förr eller senare. Malå Geoscience säljer markradar över hela världen och går väldigt bra just nu. Man har sedan tidigare ett amerikanskt dotterbolag och försäljningskontor i Kina och Malaysia. Nyligen öppnades också ett försäljningskontor i Australien. Malå kommer att göra en vinst i intervallet 8-10 MSEK i år ungefär. Man kan jämföra med ett annat fint litet tillväxtbolag med internationell profil ,MSAB , som tjänar drygt dubbelt så mycket som MALÅ i år och värderas till 282 MSEK. Malå borde värderas till knappt hälften AV MSAB, kanske 120 MSEK. ...

Morgan Stanley varnar för aktierna!

Osäkerheten på världens börser fortsätter som vanligt. Det förvånar mig inte. Har väntat länge på att någon större bank talar om att börskurserna är för höga. Jag hämtar artikeln från Dagens Industri där amerikanska investmentbanken Morgan Stanley skriver om börsmarknaden inom de närmaste 3-9 månaderna. _“Morgan Stanley tror på en stark tillväxt hos de europeiska bolagen i år, men menar att analytikerkåren har alldeles för högt ställda vinstförväntningar på bolagen inför nästa år och att dessa måste sänkas. Samtidigt hissar banken varningsflagg för flera svenska aktier. Det är den enorma analytikersammanställningen IBES, som omfattar över 45.000 bolag på 70 aktiemarknader, som Morgan Stanley utgår från. I denna förväntar sig analytikerna att bolagens vinster stiger med i genomsnitt 35 procent i år och 24 procent under 2011. ...