Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Doro gasar vidare

Doro presenterade idag en urstark rapport och det är sannerligen svårt att få superlativen att räcka till. Dagens kursuppgång på 20 procent känns även rätt blygsam eftersom börsvärdet endast uppgår till 300 Mkr, vilket fortsättningsvis ser mycket aptitligt ut då allt talar för att Doro skall kunna lyckas fortsätta att växa kraftigt även i år och förbättra resultatet ytterligare. Noterbart i rapporten var att försäljningen för CARE under det fjärde kvartalet uppgick till 130,7 Mkr vilket innebar en tillväxt på fantastiska 149 procent jämfört med samma period föregående år. Att CARE ökade omsättningen för helåret med 110 procent till 300 Mkr var inte heller fy skam med tanke på att konsumentelektronikmarknaden var rejält på dekis under fjolåret. Den starka försäljningsökningen drog även upp rörelsemarginalen för affärsområdet till 21 procent vilket innebar att CARE presterade ett riktigt starkt rörelseresultat på 27,5 Mkr och det starka Q4 innebar även att rörelsemarginalen för helåret landande på 14 procent. Det som drog ner resultatet för koncernen var dock det andra affärsområdet, HOME, som fortsättningsvis rapporterar negativ tillväxt och dålig lönsamhet då rörelseresultatet landade på minus 8,3 Mkr. HOME representerade dock endast 30 procent av Doros totala försäljning i Q4 och andelen kommer sannolikt att fortsätta minska framöver vilket innebär att rörelsemarginalen för koncernen kommer att trimmas upp med hjälp av lönsamheten och tillväxten i CARE. ...

Blir M-real B första "tenbaggern" efter finanskrisen?

På OMXH midcap-listan ställs nu frågan huruvida hackkycklingen M-real B hinner uppnå furstliga +1000 % innan sommaren. Vi är nu uppe i +320 % för aktien räknat på 12 mån! Cellulosan stiger - t.o.m barrcellulosan skeppas för närvarande till bl.a. Kina. Den kortfibriga kan ju tillverkas i princip överallt i världen, men för NBSK:n fordras våra barrträd. Consumer Packaging går på räls - superprodukter, vilka efterfrågas, behöver inte säljas för en spottstyver. Intressant att följa bolagets olika sparprogram - hur de utfaller, blir man av med Office-sidan som pressat bolagets ekonomi och sist och slutligen, hur går det med den planerade nedläggningen av Alizay i Frankrike. Vi är ju drygt 42.000 ägare i bolaget, som väntar spänt på våren… ...

Vad vet du om kraschen 1920. Ingenting!

Det har talats i amerikansk TV och tidningar om den stora kraschen 1920. Ingen har hort talas om den. Aldrig har USA haft sa manga arbetslosa. Aldrig har Bruttonationalprodukten gatt ned sa mycket, over 50 procent. Varfor har ingen hort talas om kraschen i dag? Darfor att da gjorde USA:s regering ingenting. Efter nagot ar loste sig krisen av sig sjalv. Naturliga krafter enligt Adam Smith loste det hela. De som gjort fel slogs ut. Nya bolag kom till. ...

Obama och Goldman Sachs

Denna blogg handlar om Obama, FED och Goldman Sachs (GS). Det är stor humor att Obama på sin twitter byter ut sin avatar mot en hyllningsavatar för stimulanspaketet som han hävdar har gjort att USA undviker en double dip. Han tom går så långt att han firar ett-års-dagen av paketet. Fira ett paket som i många fall innebär att de jobb som skapas destruerar andra. Cash for clunkers-programmet t.ex. som gav pengar till nybilsköp mot att man skrotade sin gamla gjorde att tusentals företagare inom andrahands-försäljning och verkstäder fick lägga ned. Dessutom har han gjort absolut nada för att förbättra fundamenta vad jag kan se utan man skjuter bara problemen framför sig, och som jag ser är inflation eller default de enda realistiska alternativen i framtiden givet det amerikanske kynnet. Att man skulle spara eller investera sig ur krisen håller jag föga troligt. ...

DONE - Grym rapport ger en fortsatt uppsida!

Dagens rapport var en riktig kanonrapport! VPA 2009: 0,80 SEK (-0,08) VPA Q4: 0,15 SEK (-0,42) Likvida medel/ aktie: 5,60 SEK Nettokassa: 5 SEK Antal aktier: 8,3 miljoner Dagens kurs: 11,20 SEK Positivt kassaflöde, fin tillväxt, stark balansräkning och en kassalikviditet på 343%. PE-tal på 12 ger: 12 x 0,8 = 9,6 SEK Lägg till nettokassan och vi får en riktkurs på 14,60 SEK. Länk till en djupare analys av Done: ...

Nätmäklare igen.

Hej! Jag är ny inom denna “bransch” och har försökt läsa allt på internet angående olika nätmäklare. Yxhugg har gett mycket bra blogg inlägg som jag har tagit del av, men också andra bloggare. Något företag som jag har testat demo på är CMC markets, men jag har inte läst så mycket om i detta forum. Jag skulle vara tacksam om någon skulle berätta om erfarenheter av den nätmäklaren? positivt el negativt. ...

Konjunkturtåget - en svävare utan säkert spår i verklighet och dröm

Gryningsfolkets spåmän har vaknat men får fortfarande både morgonkaffet och hjärtat i halsgropen inför tänkbara ekonomiska blodproppar – just nu mest Grekland. Jag känner att det behövs bibelord redan från början för att lugna utan att skrämma. Jag går till Jesaja 19:11 i min gamla konfirmationsbibel. Texten, där man ropar till väktaren, är skönskrift i gammal form: ”Väktare, vad lider natten? Väktare vad lider natten?” Väktaren svarar: ”Morgon har kommit, och likväl är det natt. Viljen i fråga mer, så frågen; kommen tillbaka igen.” ...

White Shark - turnaround?

Uppdatering 1, 2010-02-18 Ingen har väl undgått White Sharks kraftiga kursnedgång som började våren 2009 i samband med den misslyckade biopremiären av Tomtar och Troll 1. Jag tror att bolaget nu står inför en potentiell vändning då det finns flera tecken samt indikationer på detta. Nedan följer några viktiga händelser under perioden. Börskursen är omräknad för den omvända split som gjordes 50:1 i samband med listbytet från Aktietorget till Nasdag OMX First North. ...

Africa Oil update.

Africa Oil har nyligen förvärvat två nya block 100% i Kenya 12A samt 13T från Platform resources som är ett helägt dotterbolag till Alberta Oilsands Inc. Betalning sker med bolagets stamaktier. 2,5 miljoner aktier plus 1,5 miljoner köpoptioner.Lösenpriset är 1,5 dollar över en period om två år. Det finns en klausul där teckningsoptionerna kan lösas in i förtid om stamaktien handlas till 2,0 dollar i minst 20 dagar i följd. Nedan lite intressanta tidigare händelser som gått många förbi under “Information Overload” ;) ...

Softronic - min signaturinvestering

Softronic kom idag med rapporten för fjärde kvartalet. Vinst per aktie blev 0.14 SEK Bolaget meddelar samtidigt att utdelningen höjs till 0.45 härligt. Jag gillar inte bolag som inte delar ut pengar och / eller har svag balansräkning. Jag har hittat min investerings-approach. Ska bara investera i bolag där jag har högt förtroende för ledningen och där bolaget delar ut pengar, bra med pengar. Annars är risken att vinsterna slösas bort. ...